Gå til innhold
Arkivverket

[#9774] Oppslag i Steigen


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

Hvis jeg ikke tar helt feil så er det noen her inne som har god oversikt over Steigen.Er det noen som kan klare å finne hvor Bereth Meisler, født ca. 1755, gift med Peder Olsen og på gården Mikkelbostad i Steigen i 1801, kommer fra.Jeg er mest på jakt etter forfedre, mitt utgangspunkt er hennes bror Ar(e)nt som mine barn er etterkommere av. Han finner jeg ikke, men jeg finner hans sønn Hans Petter hos Bereth i 1801 tellingen.Lars Løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiFant disse under Sommernes i Steigen. (Gården som er nevnt like foran Myklebostad i 'Folk og Slekter i Leiranger og Steigen' av M.B. Hansen.)8. Peder Markus Olsen (Lund) 1808-1898, g.m. Berit Meisler Jensdt. (Skånland), f. 18.4. 1808, d. 1896.Navnene stemmer med dine folk, men ikke årstallet 1755. Fikk ikke sjekket Stensland, da det ikke sto i den boka jeg har. Jeg har navnene på foreldrene til Peder, hvis det skulle vise seg å være av interesse.Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Takk for hjelpen, men disse er nok fra en senere generasjon. Det er mye som kan tyde på at navnet Meisler kommer fra et annet sted enn Steigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjell Andersen

I Family search finnes Per Olson og Berith Meister; marriage 26. aug. 1787, Steigen, Nordland. Meister er sannsynligvis feilskrift for Meisler. Husband previously married. Per Olson var tidligere gift med Maren Greisdr, ekteskap inngått 11. nov. 1777 (Family search og omtalt i slektshistorie for Steigen). Jeg finner ingenting om hvem foreldrene til Berith Meisler er. Hans Petter Arentsen Meisler f. 1787 i Steigen, Nordland med far Arent Meisler. Arent Meisler er sannsynligvis død før 1801. I Ft.1801 finnes også Meisler i Trondheim og Møre-og Romsdal, Kristiansund. F. eks. finnes een Karen Meisler f. 1706 i Trondheim og Hans Cristian Mesler g. ca 1708 med Gundel Melchiorsen, Trondheim. Ved søk på forskjellige 'varianter' av Meisler i Danmark, er der ganske mange. Det er vel store sjanser for at i alle fall faren eller forfedrene til Berith Meisler kommer fra Trøndelag eller Danmark. Dette var vel ikke helt svar på ditt spørsmål, men et forsøk på pense deg innpå 'noe'.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Takk for innspillet Kjell. Alle du peker på har jeg vært innom, uten at det har hjulpet meg foreløpig. Danmark var derimot en ny tanke, . Den skal jeg prøve å forfølge.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.