Gå til innhold
Arkivverket

[#9777] Lisbet/Elisabeth Messing, d. 1725, Bergen - hvem var foreldrene ?


Gjest Alf Thynes
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Thynes

En opplysning i NST XVIII antyder at Lisbet/Elisabeth Messing (gift med David Faye) var datter av Giert Messing. Jeg har ikke kunnet finne noen bekreftelse på dette, og lurer på om det finnes noe skifte el. lignende opplysniger etter denne Giert Messing ? Samtidig er jeg litt i tvil om riktigheten av dette og lurer på om det finnes skifter (el. andre opplysninger) om herrene Abraham Messing (bl.a. angitt i formuetakseringen for Bergen 1657),Dirich Messing (angitt i samme taksering), Arris Messing (borger 1650, og Arent Messing borger 1671)? Dette var kanskje litt i overkant ?mvhAlf Thynes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Sollied's kartotek sier: Elisabeth Hansdatter Messing, skifte 21/2 1725, far: Hans Clausen Messing, borgerskap 1638, mor eller stemor: Else Henrichsdtr, trolovet DK 11/1 1682 David Marcussen Faye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thynes

Tusen takk for raskt svar.Hans Clausen Messing er oppgitt med fødested Bergen da han tok borgerskap, men sier Sollied noe om Claus Messing ?På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Sollied har ikke opplysninger om Claus Messing, far til Hans C. Messing (borgerskap 1638) og Dirich C. Messing (borgerskap 1648), men det finnes flere med navn Messing i de eldste delene av Bergen borgerbok: Hanns Messing, borgerskap 1577, Arrisz Hanssen Messing, borgerskap 1597, Hans Messing, borgerskap 1603, Hans Hansen Messing, borgerskap 1638, og det er tydelig nok at det har vært minst en Messing-familie i Bergen fra slutten av 1500-tallet av. Hvor denne familien er kommet fra, sier ikke kildene noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Yngve,Kan du si meg om Sollieds kartotek sier noe om hvorvidt søstrene Didriche Hansdatter Messing g. 24 Apr 1670 i DK m. Johan Reimers 'Rostock', og Vilmiche Hansdatter Messing g.m. kjøpmann Jan Bødicher også var døtre av Hans Clausen Messing, borgerskap 1638, og døtre/stedøtre av Else Henrichsdtr., og isåfall Elisabeths søster? Er det evnt. også kjent hvem som var Hans Clausen Messing øvrige hustru(er)? Og hvem var denne Else Henrichsdatter? Kan det ha vært den samme Elsebe Henrichsdatter (datter av Henrik Simonsen i Bergen) som var forlovet med prost 1619, sogneprest Holmedal 1614-27, rektor Bergens skole 1608-14 Hans Jørgensen som jo nektet å gifte seg med henne??Da Johan Reimers også var g.m. Anne - en søster av vår slekts stamfar Peter Henriksøn Arentz - skulle jeg også gjerne visst hvilken av Reimers'slektene i Bergen han tilhørte -.Det jeg vet er at Johan Reimers tok borgerskap som kjøpmann i Bergen 3. feb. 1669, og at det var skifte etter ham 16. juni 1700. Var han den samme som den Johannis Reimers som eide handelsskipet Haabet i Bergen i 1688 med 32 mann? En Jan Reimers står også oppført i formuestaksering for Bergen i 1657 med hus og grunn til en verdi av 1700 rdlr. i 9. Rode, og 1550 rdlr. i annen formue. Nok en Jan (Johan, Johannes) Reimers (d. 1670) kom fra Stralsund til Bergen i 1630-årene, hvor han tok borgerskap som gullsmed i 1641, og var g.m. Kirsten Nielsdatter Smed fra Riebe (d. 1664). En Jan Reimers Rostock var også lagverge for sønnekona til Daniel Alfsen i 1695. Spørsmålet blir da, hvem er hvem her? Har funnet det aller meste i digitalarkivet. Kanskje har Sollied nærmere opplysninger om disse forhold?Dette var kanskje enda mer i overkant, men jeg regner med at det er mange med både Alf Thynes og meg som deler din interesse for Bergensslektene på 15-1600-tallet, og sammenkoplingen av de ulike arkivene. Takknemlig for videre tilbakespill, både i større og mindre porsjoner -Hilsen Christian Arentz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Sollieds kartotek: 'Diriche Hansdatter Messing, død før 2/12 1673. Far: Hans Clausen Messing, mor ant. Judith enke etter Henrich Forman, trolovet DK 24/4 1670 Johan Reimers, Rostock, han gift 2. Anne Henrichsdat. Barn: Margrethe Jansdat Reimers (død 1723), g.m. Johannes Alfsen.''Wilmiche Hansdatter, skifte 8/10 1694. Far: Hans Clausen Messing, mor ?, trolovet DK 27/1 1678 Johan Bødtker, registrering etter ham 27/4 1685, g. ca. 1685 m. Didrich Meyer, begr. DK 9/10 1720. Barn: Mette Bødtker, Beche Bødtker, Grethe Didrichsd. Meyer (død før faren) Henrich Meyer (død før 1731, etterlot 3 barn)''Johan Reimers, f. i Rostock, borgsk. 3/2 1669. 1683, 11 rode, 3. kl. 3 barn: Grethe, Dirich(e). Tvangsauk. paa hans hus efter magistratsdom av 18/5 1685, solgt 14/2 1688. Han skylder sin svoger Peder Henrichsen sognepr. til Kvindh. 139 rd. 25/6 90. trol. DK 24/4 1670 Diriche Hansdatter Messing, skifte ant. 2/12 1673. g. 2. Anne Henrichsdat. Arentz, skifte 16/6 1700. Hun var søster av Hr. Peter H. Arentz i Kvindherred.Barn: 1) Margrethe Jansdat. Reimers, 2) Diriche, ant. død før 1700, 3) Claus, i 1700 opplystes at han for 4 år siden var 'forreyst til Ostindien'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.