Gå til innhold
Arkivverket

[#9784] Albrigt Nielsen Hævrøen f. ca 1729


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

I ættesoga for Hevrøy finner eg på nr. 37 Albrigt Nielsen f. ca 1729 gift med Marthe Olsdtr. f. ca 1726-1806. Det går ikkje fram av bygdeboka/gard og ættesoga for Møkster sogn kvar dette paret kom frå. Det er mulig at dei kom frå Hevrøy, sjølv om det ikkje står noko om dette i boka. Er det nokon som har info om desse personane i så fall ville eg vere takksam for opplysningar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Terje!Jeg har også stusset på paret, for jeg har de samme i mitt tre. Jeg tror ikke noen av dem var født på Hevrøy, for det er Jacob og Lars som får barn der i perioden - verken Niels eller Ole iflg. listen over introduserte.Men det dør en Nils Jacobsøn Hæverøen i 1740, 53 1/2 Aar - som jo er potensiell far til Albrigt. Han er ikke nevnt i ættesoga i det hele tatt.Brukerne i 1733-34 er Jakob Jakobsen, Albert (Albrigt) Jakobsen, Jacob Halvorsen, Lars Biørnsen, Johannes og Jacob.Jeg har ikke funnet Albrigt Niels. konfirmert i Sund 1736-1752.Verdt å merke seg er at når sønnen Lars Albrigtsen (1766-1835) gifter seg med Anna Jacobsdtr. Søre Aarland (1759-1839) står det at de er søskenbarn. Ekteskapsløyve i Bergen stift Nov.09.1787. Annas bror Jacob og Lars si søster Marthe gifter seg også - i 1792 - ekteskapsløyve Jul.13.1792.Da gjetter jeg villt på at Marthe Olsdtr. er datteren til Ole Ols. Aarland og Marthe Jacobsdtr. Hevrøy f. 1705. Ættesoga har ikke navn på deres døtre. Deres sønn Jacob Ols. er far til ovennevnte Anna og Jacob, mens deres datter Marthe Olsdtr. da er mor til Lars og Marthe.I tillegg var Lars si bestemor Marthe Jacobsdtr. Hevrøy f. 1705 og Annes oldemor Karren Jacobsdtr. Hevrøy f. 1678 søstre - begge døtre av Jacob Asbiørnsen Hevrøy og Marthe Jonsdtr. Valhammer.Linjene går slik: Marthe Jacobsdtr. Hevrøy - Marthe Olsdtr. Aarland/Hevrøy til Lars Albrigts. Hevrøy OG Karren Jacobsdtr. Hevrøy - Jacob Erichs. Stangeland - Mari Jacobsdtr. Stangeland til Anne Jacobsdtr. Aarland.Men så var det Albrigt da - kanskje noen kan hjelpe oss med ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.