Gå til innhold
Arkivverket

[#9785] FT1810 1553 Qværnæs - mangler


Gjest Tore Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Kristiansen

I FT1801 prestegjeldet Qvernæs i Møre og Romsdal er det en feil og noen mangler.Feilen gjelder person nr 4092, Charl Friderich Knoplok. Han har ikke fått med seg etternavnet sitt i den digitaliserte utgaven her på DA. Mellomnavnet 'Friderich' står oppgitt som etternavn. Jeg så i en papirkopi av tellingen på lesesalen på Riksarkivet i dag, og der står navnet angitt som 'Charl Friderich Knoplok'. Riktignok ført over to linjer. På kona og de to døtrene, er det ikke angitt etternavn, bare strek(er). Gjentakelsestegn? Det hadde vært greit om etternavnet hadde kommet med, selv om jeg selv ikke trenger det lenger, da jeg har sett i originalen. Men søker man etter Knobloch-(Knoplok) familier i FT1801, må man i dag ha litt spesialkunnskap for å finne fram til familien i Kristiansund.Det andre er: hvorfor er det ikke oppgitt gardsnavn for dette prestegjeldet. Gardsnavnene står i originalkildene, i hvert fall hvis papirkopiene som finnes på Riksarkivets lesesal, er riktige. Dette gjelder da alle sokn utenom Kristiansund, som har fått med seg matrikkelnumrene. Er det vanskelig å få dem inn?Det er også litt 'rare' prestegjeld og sokn angitt for 1553 QVærnæs. Bydeler i Kristiansund er ført som sokn, og Kristiansund er ført som eget prestegjeld, noe det ikke ble før i 1828... Det er jo mer informerende så klart, men, dog, ikke riktig. Vel, heller ikke kildetro.Ha en fortsatt god sommer, og takk for et kjempeflott tilbud i Digitalarkivet!Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Du stiller gode og legitime spørsmål som jeg tror vi skal la ligge til Jan Oldervoll kommer tilbake fra ferie. Han var med på arbeidet med å få 1801-tellingen registrert, så han vil nok kunne svare deg.At etternavnet er utelatt er nok en glipp fra registratorens side. Du må gjerne melde fra om den feilen i vårt feilmeldingssystem: klikk på lenken 'Korrektur' som du finner i den lyseblå boksen over tabellen når du er inne på en database.God sommer til deg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.