Gå til innhold
Arkivverket

[#9787] Gjertrud Knutsdotter Sulen, f. 1820, hvem er foreldrene?


Gjest Heidi Lyshol
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Lyshol

Denne her har jeg slitt med en stund!Under Digitalarkivet: Døypte i Manger 1816-1880 finner jeg at det finnes en Sulen der - og det passer bra, siden mesteparten av denne slekta er fra Radøy utenfor Bergen. Men jeg finner ikke denne garden i Norske Gaardnavne eller 1801-folketellingen, og dermed er det vanskelig for meg å finne noen Knut i passende alder til å være faren til Gjertrud.I Døypte i Manger 1816-1880 finner jeg ikke Gjertrud heller - men1243 2002 Magnilde 2502 Hus. Knudt Nils. Giertru Monsdtr Sulen 1824Her er altså en Knut på Sulen som er GIFT med en Gjertrud og fikk en datter i 1824. Slett ikke umulig at de to hadde en datter fra før av, og oppkalling etter (levende) mor forekommer i store mengder i mitt materiale. Noen gode ideer om steder å grave etter min Gjertrud? Hva står Sulen under i folketellingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ikke meningen å legge inn hundre innlegg, altså, men dette er vel gjerne foreldrene når de gifter seg: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Sulen eller Sulo er ei lita øy nord for Hennøy eller Hernar. Naboøyer til Sulen er Nordøya og Sanden. Dersom det bodde folk på Sulen i 1801 finner du dem under Hennøe (58 personer) eller Sanden (34 personer). Sulen har samme gårdsnr. som Hennøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Flott at du er lokalkjent, Halvor - stusset på hvor øya var blitt av! Min ellers fabelaktige kartbok for Vestlandet strekker faktisk ikke så langt vest - jeg kan skimte Hernar/Hennøy, Nordøy og Sanden lengst nord i Øygarden kommune, men Sulen er visst forsvunnet i havgapet...Til Heidi - hele eller deler av dagens 1259 Øygarden kommune har tidligere tilhørt andre kommuner og prestegjeld, se derfor også 1258 Herdla og 1261 Manger (men det siste visste du jo)! Og se her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Her var det mye hjelp å få!Jeg ble litt irritert over dette her, og klarte til slutt å finne ekteskapsinngåelsen mellom Knut og Gjertrud på Familysearch klokka halv to i natt - deilig at dere har funnet så mye annet, så jeg kan legge meg i anstendig tid i kveld...Takk skal dere ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.