Gå til innhold
Arkivverket

[#9801] Tore Olsen f. ca. 1791 i Modum


Gjest Turid Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Christiansen

Er det noen som kan hjelpe meg videre med denne karen.I Sandsværboken står det følgende for Øvre Søndre Tofstad, gnr. 121, bnr. 2.Tore Olssøn Tofstad f. ca. 1791 på Nykirke, Modum d. 1876 i føderåd. Gift 1819 med Karen Kirstine Anundsdatter Hotvedt f. 1793, død 1864. De hadde barna: Anne Marie, Ole, Anund, Grete, Karl Anton, Torkild, Hans og Anders.I Familysearch finner jeg Ole Torgersen og Berthe Thorsdatter, Modum i Buskerud med følgende barn: Ane, Thor døpt 13.02.1791, Torger, Hans og Anders. Disse er i folketellingen for 1801 bosatt på Buskerud Hovedgård.Er det noen som har bygdebok for Modum eller kirkebøker som kan finne ut for meg om Tore Olsen som bor på Tofstad i Sandsvær kan være sønn til Ole Torgersen og Berthe Thorsdatter.Jeg synes det er mange like navn her.Vennlig hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Vik

Det ser ut til at du har funnet den rette Thor/Thore Olsen, han er født 13. feb. 1791 og døpt i Nykirke en uke senere. Det er riktignok et par til med det navnet som er av samme alder, men den ene bosetter seg på Nakkerud og den andre på Drolsum. Thor er sønn til Ole Torgersen Linderud og Berthe Thoresdatter Kopland, De gifter seg 2. sept. 1788 og 18 dager senere kommer datteren Anne til vereden. Hun og Thor ble født på Linderud, foreldrene flyttet så til Buskerud hvor Torger ble født 28. okt. 1793, Hans f. 22. april 1797 og Anders f.29. aug. 1799. Kom også noen av Thor's brødre til Sandsvær? Folketellingen i 1865 har på Landsværk Torger Olsen, 72 år, født i Modum. Videre er på Hørtvedt 68 år gamle Anders Olsen født i Modum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Tor Arne.Takk for hjelpen. Det er bra å vite at man er på rett vei. Det kan jo virke som det var 3 brødre som dro til Sandsvær, men jeg kjenner ikke til de to andre.Er det bra bygdebøker for Modum hvor man kan finne lengere tilbake i tid ?Jeg har nemlig vært inne på FamilySearch og har på Anchestral File funnet familien tilbake til 1500-tallet. Er ikke så sikker på disse opplysningene så jeg vil sjekke litt selv. Det virker også som om jeg må over til Sigdal på flere grener.Vennlig hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Bygdebøkene for Modum er ikke grundige, men litt kan det være å finne der. I bind VI, s 98, står det at Ole Torgersen f 1766 fikk skjøte på 2/3 av Linderud fra faren Torger Andersen i 1807. Men Ole solgte gården videre i 1808. Dette er sannsynligvis rett person. Farsslekta til Torger hadde sittet på Linderud fra før 1617.Berte Toresd. Kopland er høyst sannsynlig datter til Tore Hansen og Guri Reiersdatter som var brukere på Kopland (se s 11). Foreldra til Guri var Reier Helgesen og Berte Jonsdatter f Bendiksby. Berte Toresd. har således blitt oppkalt etter mormor.Dersom en tør stole på Modumsboka, kan en finne mange flere opplysninger om slekta både til Ole og Berte, blant anna er det flere greiner til Sigdal. Men som flere har nevnt bør en sjekke i kirkebøkene for å være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Halvor.Tusen takk for opplysningene. Skal ta meg en tur på biblioteket å låne bygdebøkene for Modum.Vennlig hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.