Gå til innhold
Arkivverket

[#9803] Magnhild Hoel - Minnesota, fødd i Noreg 1900 eller 1901, men kvar??


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Folketeljingi frå 1920 for Hoffman, Grant Co., MN syner mellom anna denne huslyden:HOEL, Hilda, enkje, fødd Noreg 1875HOEL, Magnhild P., dotter, fødd Noreg 1901HOEL, Jonas, son, fødd Noreg 1903HOEL, Charles, son, fødd Canada 1906HOEL, Betsy, dotter, fødd Minnesota 1908ERICKSON, Allice C., dotter. fødd Minnesota 1917 (ho hadde svensk far)Hilda og mannen hennar (ukjent namn) ser ut til å ha utvandra i 1905 til Canada, men flytte i 1907 til Minnesota.Magnhild skal vera fødd 18.6.1901 (eller kanskje i 1900?), medan Jonas var fødd 20.2.1903.Eg har leitt gjennom alle passasjerlistene i Digitalarkivet etter både Magnhild og Jonas, men utan resultat.Kan nokon hjelpa meg med å finna det norske opphavet til denne huslyden?? Eg takkar hjarteleg på førehand for hjelpi!Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jonas født 20.3.1903 og døde i Mankato, Blue Earth, Minnesota 21.12.1988. Sannsynligheten er vel stor for at han har etterslekt 'over there'. Kanskje du kan kontakte noen Hoel i MN, det er 83 i telefonkatalogen...!?En Richard Jonas Hoel f. 15.12.1930 i MN døde 28.6.1993 i Sonoma, CA. Morens etternavn var Guernsey - kanskje Jonas sin kone?På Hoel Surname Message Board (ancestry.com) skriver en Denise Anette Hoel Hyland (bananabob@aic-fl.com) om sin bestefar Hoel som ble født 20.2.1903 i Norge, verdt et forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Takk, Heidi, for konstruktivt innlegg. Eg mottok nettopp nekrologen til Jonas Hoel over Internett der eg les at han var gift med Blanche Guernsey og hadde fire born. Men meir interessant for meg: Han var son av Christian og Hilda (Lundgjerdingen) Hoel og fødd på 'Toten station, Lena' 20.2.1903.Foreldri var tydeleg ikkje enno gifte i 1900, og dei må ha utvandra alt i 1903 eller 1904, i den perioden som enno ikkje er registrert over Christiania! Men mori var truleg den Hilda Hansen, f. 1877, som i 1900 var ugift og budde på Lundegjerdingen, Austre Toten!? Kven faren var, er det ikkje godt å seia, men nokon med lokalkunnskap om Toten kan kanskje hjelpa meg vidare?Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei Lars ! Har ikke de største lokalkunnskapene om Toten men har merket meg følgende: 11/3 1904 reiser disse med skipet Norge til Boston: Hilda Holstuen 26 år gift med barna Petra 2 år og Jones 1 år alle født på Toten. Navnet Petra stemmer ikke helt men kanskje hun var døpt Magnhild Petra eller omvendt, eller at hun rett å slett skiftet navn i Amerika? Jones er vel bare skrivefeil for Jonas,og navnet Holstuen vil nok naturlig nok forkortes til Hoel. Ser ikke ut til at ektemannen reiser sammen med dem. Holstuen finner vi 6 plasser av på Vestre Toten ingen Hilda boende hjemme, men på en av dem er det en Hans Matiassen som er husmann flere Hilda Hansdtr, som kan passe som er i tjeneste rundt om på Vestre Toten. Hilsen Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei igjem! Føyer til litt mer etter å ha fordøyd hva du skrev i ditt siste innlegg.Den Hilda du nevner er nevnt bosatt i Vestre Toten, kanskje hun er den Hilda Hansdtr huseier og syerske bosatt i Bruvold, her sies hun å være født 1875,det passer bra med det du har fra Amerika. På en av Holstuene har vi en Kristian Johannesen som godt kan være en passende ektemake. Dette blir bare spekulasjoner må nok få hjelp av noen med kirkebøkene for Vestre og Østre Toten. Den Hilda med barn som emigrerer i 1904 har for å være nøyaktig Vestre Toten som bopel. Hilsen Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei! Her er giftermålet til Kristian og Hilda. Jeg gikk inn på 1.Slektshistoriske Kilder, 2.Østre Toten og 3.Viede i Hoff. Noterte meg dessverre ikke adressen.Hilsen Laila Kornstad.Protokoll: A 8 Ø.T. Side: 234 Nr: 02År: 1901 Kirke: Hoff Vielsesdato:08.01.1901Brudgom fornavn: Kristian Brudgom farsnavn: JohannesenBrudgom bosted: Olsstuen, V.Toten Brudgom yrke/stand: Dagarb. i skovenBrudgom fødested: Olsstuen, V.Toten Brudgom født: 1879Brudgom ekteskap nr: 1 Brudgom konfirmert dato: 1893 Brud[gom?] konfirmasjons sted: HoffBrudgom far: Hmd. Johannes KristiansenBrud fornavn: Hilda Brud farsnavn: Hansdtr.Brud bosted: Brud yrke/stand: Tjenestepige Brud fødested: LundegjerdingenBrud født: 1876 Brud ekteskap nr: 1Brud konfirmasjons sted: Hoff Brud far: Selveier Hans PedersenMerknader: K: Intet slegtskab eller svogerskab. skrftl. Forlover 1: Mann Even Johansen Holstuen Forlover 2: Mann A. Ødegaard 1 lysning dato: 06.01.1901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg tusen takk til Else Kari og Laila for framifrå opplysningar om opphavet til denne Hoel-ætti i Amerika. Magnhild er nok sikkert døypt Magnhild Petra eller Petra Magnhild, og resten stemmer perfekt.Nok ein gong har det synt seg at Digitalarkivet sitt debattforum gjev gode resultat, når ein legg fleire hovud i lag...Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.