Gå til innhold
Arkivverket

[#9813] Fallhogst


Gjest Marit O. Fagerheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit O. Fagerheim

Er det noen som kan forklare hva fallhogst betyr? I en beskrivelse om norske finner fra 1600-tallet står det om en som er dømt for å drive fallhogst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg er ikkje sikker, for eg har ikkje rette ordbøkene her, men eg trur det kan ha med å hogge nedfallen skog; skog som t.d. er blåse ned i storm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Fallhogst er i forbindelse med finnenes måte å behandle skogbunnen på før de sådde sin rug. Skogen (gran) ble lagt ned for fote, deretter satt fyr på etter noe tørk. I den ennå varme aska ble så rugen sådd/plantet. Finnes en del litteratur om dette emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit O. Fagerheim

Takk for svar. Finn, har du henvisning til literatur om emnet? Jeg jobber med en finneslekt fra Setskog/Eidskog, og har en del literatur om disse. Er interessert i å lære mer. Når en ble dømt for fallhogst, kan det være at han ikke eide/leide området, eller at det ikke var lov å brenne i skogen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hvilken fam. fra Eidskog/Setskog arb. du med? Dette er også av interesse for meg. Er født i Vinger sogn. Min mor og min kone har finneslekt fra Eidskog. Skal se hva jeg har av litteratur i emnet: fisollie@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit O. Fagerheim

Jeg jobber med fam. Per Sigfridsen, hans sønn Sigfred Persen, f ca. 1594, neste generasjon, Per Sigfridsen, f ca 1635, Sigfrid Sigfridsen, f ca 1644, Ukjent datter, Johannes Sigfridsen, f ca 1646. Min familie stammer fra Sigfrid Sigfridsen. Jobber vi med samme familie? Ta gjerne direkte kontakt på; pal.j.f@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.