Gå til innhold
Arkivverket

[#9816] Christopher Povelsen Kolbjørnsrud, Eiker/Kongsberg, ca 1719-1787


Gjest Turid Langaas Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Langaas Jensen

Christopher Povelsen Kolbjørnsrud, døde på Kongsberg 17/11-1787, 68 år gammel. Giftet seg på Kongsberg 28/7-1764 med Anne Christensdtr. Blihovde. Han benyttet navnet Kolbjørnsrud i alle kirkelige sammenhenger.Jeg vet om 8 barn som er døpt på Kongsberg, kan ikke se at noen nære slektninger er faddere. Sønnen Povel f 2/1-1777 ble gift 19/1-1799 med Ingebor Kristine Jørgensdr. Skaar, og disse ble 'min' gren. Povel var sølvverksarbeider og døde alt i 1808-9.Sønnen Giert dp 24/7-1774, var også ved sølvverket og han finner jeg på en plass under gården Teyen på Eiker i 1801. Han bor der med moren Anne Chrisdtensdtr. som 'bruger plads'. De har en legdlem, Thore Egediusdtr., enke, 80 år. Noen som vet noe om hvordan det gikk med Giert eller moren??? Hvor ligger gården Teyen? Er det Teigen ?Jeg vet ikke noe om Christopher - om han er født på Eiker (p.g.a. navnet!) eller på Kongsberg. Han kan ha bodd oppe ved Eikerdelet til Kongsberg og benyttet kirka i Kongsberg.Har sjekket kirkebøkene for Eiker, men finner han ikke der, selv om det er noen 'Povel'er' på Kolbjørnsrud. Har jeg oversett noe tro?Finner ham ikke i Sølvverkets mantall fra 1765.Mange kan mye om Eiker - noen av dere som har en tråd her?Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Har ikke stort å bidra med rundt Christopher Povelsen Kolbjørnsrud.Ihvertfall foreløpig. Men Teyen ?, ja det er Teigen. Gjert som du finner på denne gården i 1801, er reg. som Ledesprenger ved Skarragruvene i 1797.Kilde for dette er Gruvesamfunnet på Tretjennsåsen, utgitt av Bergverksmuseet 1997. Ved et manntall trykt i dette heftet går det også fram at Gjert bodde på en plass kallt Braaten.Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Hallo igjen Tor Kenneth!Denne boka mangler jeg! Får gå innom neste gang jeg er oppover.Ifølge Avskjedigelsesmanntallet for 1805 arbeider Giert ved Dronning Juliana Maria Grube og har fremdeles en plass på Eiker. Vet du om det fantes en plass Braaten under Teigen? (Det er jo ellers et vanlig navn.)Takk skal du ha - håper fortsatt på nytt om Christopher!Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Mener det framgår av det nevnte manntall fra 1797 at Gjert bodde på plassen Braaten under Teigen. Har ikke tilgang til heftet for øyeblikket, så litt vrient å få sjekket det....Det skiftes på Kolbjørnsrud 22.Oktober 1783. Den avdøde er Aase Olsdatter. Hun var gift med Peder Paulsen. Tre barn nevnes i skiftet. Denne Peder Paulsen kan muligens være en bror av Christopher Povelsen Kolbjørnsrud ? Barna som nevnes er; Karen 7 år, Anne 3 år, og Povel 4 mnd. Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Jeg har funnet en Peder Povelsen Kolbjørnsrudeje som giftet seg 1/7-1783 med Anne Evensdtr. Kan være hans første hustru. Han er født i 1745 og sønn av Povel Pedersen Kolbjørnsrud, som igjen er fødti 1709 med far Peder Povelsøn Kolbjørnsrud. Men årstallene stemmer liksom ikke. Christopher er født ca 1719 ifølge kirkeboka da han døde. Han er og blir 'anonym'. Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.