Gå til innhold
Arkivverket

[#9818] Mysteriet Randi Clausdatter og familie i Lom i Gudbrandsdalen.


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Er det noen som er kjent i Lom i Gudbrandsdalen som kan hjelpe meg? Det jeg får ut av kirkeboka gir meg bare delvis mening, men kanskje lokalkunnskap kan hjelpe?I folketellingen 1875 finnes i Klingenberggade 22 i Kristiania bl a husfader Johannes Hansen, skomager, f. 1832 i Berg Sogn; husmoder Randi Hansen, f. 1820 i Lom, Gudbrandsdalen og sønnene Klaus og Olaf Hansen f. henholdsvis 1860 og 1863 i Fredrikshald.I folketellingen 1865 finnes i Rusløkbakken 1te Linie i Christiania bl a skomager sven Johannes Hansen, 34, f. i Berg sogn, hans kone Randine Chlausd., 46, f. i Lom og sønnene Chlaus, 6, og Olaf, 3, begge f. i Fredrikshald.I kirkeboken for Fredrikshald finnes viet 4. oktober 1860 ?ungkarl skoemagersvend Johannes Hansen og piga Randi Clausdatter, han 28 f. i Berg og hun 40 f. i Lom. Brudens far: Claus Johanesen.At hun er født i Lom i Gudbrandsdalen rundt - og temmelig nær - 1820 skulle vel da være ganske sikkert - siden alle tre kildene gir entydige opplysninger. Tidspunktet skulle vel også være ganske sikkert av en annen grunn - en så gammel ?piga? kan vel ikke se noen fordel i å lyve på seg noen år - og siden hun iflg samme kirkebok fikk barn 29/11-1860 (Claus) og 30/10-1863 (Olaf) kan hun neppe ha vært særlig mye eldre enn oppgitt...Så langt alt greit - nå kommer problemene. I kirkeboken for Lom kan jeg ikke finne en eneste Randi(ne) født/døpt i tidsrommet 1815-1823. Samtidig er kolonnene for ?barnets navn?, ?foreldrenes navn stand og bosted? og faddernes ditto nøyaktig like brede - dvs at det er vanskeligere å lese hva det står for hver kolonne.Født 23/10-1816 finner jeg at en Tore Clausdatter er født av foreldrene Claus Johanessen og Aagot et-eller-annet (Eline??) et-eller-annet (Hansd.???) etterfulgt av noe som kan ligne ?5uru under Hofer?(??????). Fadderne kan muligense være noe slikt som Rasmus Nilsen / Ole Hofergnud (først tolket jeg det til Ole Hofers quinde men kanskje det betyr noe sånt som gård/gårdbruker?) / Tore Nilsen / Tore Nilsen gnud?? / Ingebor Alete ... Dåpsdatoen er skrevet helt ute i høyre marg og kan være hva som helst - kanskje 24/11??? Men dette kan kanskje være en søster?26/2-1820 finner jeg Rönnoug døpt (født 15/2). Foreldre er nå blitt dus med presten: ?Claus & Aagot Mo=? / noe som kan ligne på ?J/F/Seròk gaard? / 5 und f. Fadderne tolket jeg til Peder Hoier / gund. Hansd /gjelo. Lars / Risum ti:5 / Ronnoug kjò: / kin Marith / m Gjelo.Og til slutt, døpt 21/4-1822 Christen, foreldre Claus & / Aagot Mo- / Jeròdegaard / 5 und s(?) med faddere: Ole Moårstad(?) / Christen Hagen / Ole Hofer / Kari Berget / Aarte(Dorte) Da-len.Og det var alle Claus-ene jeg kunne finne...I Digitalarkivet kan jeg ikke finne noen gård i Lom som begynner på Mo... Jeg kan ikke finne noen som ligner på ?Hofer? eller ?Hoier? heller. Verken i folketelling 1801 eller 1865 kan jeg overhodet finne en eneste Claus eller en eneste Aagot i Lom. Heller ikke en eneste Johannes som kunne tenkes å være Claus sin far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Kan Rønnaug ha blitt til Randi, eller omvendt? Altså: har kanskje presten skrevet feil navn ved dåpen? De kan jo med litt velvilje likne på hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Født i et sogn er ikke det samme som at vedkommende er døpt der.Min mors tante hevdet aldtid at hun var født i Horg 1865 og det er rett,det samme står også i folketellingene MEN hun var døpt i Orkdal. Tror fødestedet skulle oppgis der foreldrene hadde hjemstavn. Der må ofte letes i kirkebøker i sansynlige sogn,arbeidsvandringer-slekt og andre tilfeldigheter kan jo medføre at dåp har funnet sted i et annet sogn enn fødestedet. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Takk for alle innspillene. Mine 'gårdsnavn' - bortsett fra Gjelo - ringte altså ingen bjeller. (Det virket jo som stedet var kjent av presten)...Men Sjåk skal prøves! Jeg har selvfølgelig også tenkt på at hun kan være født i Lom uten at foreldrene bodde der. De kan jo ha vært 'reisende' - eller ute i embets medfør. Kanskje de til og med var fra Fredrikshald-området når alt kommer til alt.Jeg ble vel hypnotisert av at jeg tross alt fant en - og bare en - Claus Johannessen...Og jeg så jo at Rønnoug var et relativt hyppig brukt navn - og det kan jo tenkes at Randi / Randine hørtes 'finere' ut i et bystrøk.Men dere er kanskje enig i at fødselstidspunktet må være riktig...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

P.S.Jeg har merket meg at hennes far, Claus, ble oppkalt FØRST. Det kan kanskje tyde på at han var 'somebody' i større grad enn hennes manns far.Er det noen som vet hva presten i Lom i 1820-åra het? (Jeg har i hvert fall lest at prestene relativt ofte glemte å føre inn sine egne barn...)Sønnen Klaus gikk den militære vei - han ble 'minør' i marinen - mens yngste sønn ble skomaker som sin far. Marinen hadde vel neppe noe i Lom å gjøre, men kanskje hæren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

P.P.S.Sønnen Klaus kalte sin eldste datter Rønnaug. Det kan jo tyde på at Rønnoug = Randi.På den annen side kalte sønnen Olaf sin andre datter for Ragna og hun igjen sin eneste datter for Randi...Så en kan kanskje ikke legge så mye i oppkalling på et så sent tidspunkt? :-}

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Som redaktør for Bygdabok for Lom har jeg tilgang til en dataversjon av kirkebøkene, riktignok uten Skjåk pga. at min forgjenger ikke tok arbeidet med å registrere de. Skjåk var annekssokn under Lom fram til 1863, og det er normalt at også skjåkværene f. før 1863 oppgav Lom som fødested.Det er neppe tvil om at du har rett fødsel i 1820, og vi har trolig et ledd i Lom også: I 1767 gifta Anne Olsd. f. 1742 i Andbergstugu i Lom seg med ein Klaus Johannesson. Vi veit ikke hvem han var, men han døde i 1770, 36 år gml. De hadde barna Johannes f. 1767, d. 1797 på Ånstadtrædet i Skjåk og Ola f. 1769, d. som landvernsoldat på Kongsvinger i 1808. (Anne gift opp igjen og er registrert på Sveine i Lom i 1779, derav informasjonen om barna.)I stamrulla for Gudbrandsdalske kompani er det så nevnt to stk. Claus Johannessen, 1 f. 1792 og 1 f. 1794. Claus f. 1792 er til og med innrullert under Sveine, så koplinga er ikke usannsynlig.Det er derfor sannsynlif at Johannes hadde en sønn Klaus, som ikke er å finne i 1801-tellinga. Det kan skyldes at presten i Lom på denne tida var Hallvor Arntsson f. ca 1756 i Grue. Han kom til Lom i 1800 og var derfor ukjent i bygda. Jeg har sett en del feil/mangler i 1801 som bare kan forklares med manglende lokalkunnskap.Neste trekk må nok være å gå til vigselslista i kirkeboka og finne når Klaus og Ågot gifta seg (før 1816 hvis den dåpen var 'ekte').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Til Arnfinn Kjelland1000 takk for info. Dette rimer jo veldig bra - siden navnet Claus ellers synes helt ukjent i Lom. (En annen ting som rimer er at datterdatteren Randi trodde hennes bestemor het Rønnaug og ble veldig overasket da jeg kom med Randi(ne) fra folketellingene.)Så det spørs nok om ikke Randi = Rønnaug. Er det andre som har vært borti tilsvarende navneendring ved flytning til bystrøk?Til Øystein:Det er vel ikke meg du skal ha e-mail adressen til?, men i tilfelle: askeroi@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Ja-ja. Nå har jeg tilbragt en dag på Riksarkivet og funnet ... ingenting...Først tenkte jeg å se på Rønnaugs konfirmasjon. Med fødsel o 1820 burde hun være konfirmert 1833 eller de nærmeste år. Dessverre hopper kirkeboka glatt fra 1830 til 1836 på en linje så der var det intet å hente. Såvidt jeg kan se er hun heller ikke konfirmert 1836 eller senere. Så der gikk det håpet fløyten.Så tenkte jeg at jeg skulle se på Claus og Aagots bryllup. Med forbehold om at det er øynene en først blir blind på - og at et par sider var fullstendig uleselig fordi de var så godt som blanke - så fant ikke jeg noe slikt brylup i Lom i tidsrommet 1801 til 1816.Sjåk da? Neeei, kirkeboka begynner visst ikke før det ble skilt ut fra Lom. Intet å hente der.Jeg fant heller ikke henne og/eller foreldrene som utflyttede fra Lom eller som innflyttede til Fredrikshald.Da får jeg vel kaste meg over resten av Gudbrandsdalen, da?Tilslutt et lite spørsmål til bygdebokredaktøren: Er det lakuner ('huller') i kirkebøkene for Lom i tidsrommet 1830-1837 eller er det bare jeg som ikke fant dem fordi de er plassert på andre filmer? Dvs hadde dere samme problemet?Nok en gang 1000 takk for all hjelp og alle tips.Med vennlig hilsen og ønske om GOD HELG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Tom! På familysearch fant jeg denne: Claus JOHANNESSEN Sex: M Marriage(s): Spouse: Aagaathe CHRISTENSDR Marriage: 28 Dec 1815 Skjaak, Oppland, NorwayMen, du må nok se i Lom, som du jo egentlig allerede har gjort...jeg fant også denne lille tøtta: Aagoth CHRISTENSEN Sex: F Event(s): Christening: 20 Jan 1782 Lom, Oppland, Norway Parents: Father: Christen JACOBSEN Mother: Ronnou OLSDRog denne Aagoth finner du her Lenke Og, med oppkallinger, denne Claus er vel også verdt å ta en nærmere titt på Claus JOHANSEN Sex: M Event(s): Christening: 7 Apr 1793 Lom, Oppland, Norway Parents: Father: ohannes CLAUSEN Mother: Thoro CHRISTENSDRDenne Claus hadde en tvilling, ser det ut som: Ole JOHANSEN Sex: M Event(s): Christening: 7 Apr 1793 Lom, Oppland, Norway Parents: Father: Johannes CLAUSEN other: Thoro CHRISTENSDRVel, det er i hvertfall verdt å sjekke ut... fant dem heller ikke i 1801-tellinga....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Takk skal du ha, Laila.Det kunne se ut som nevnte Anna (hun som var gift med 'den første' Claus Johannesen) ble gjengift med en Christen ut fra tellingen 1801. Det er alt jeg har kommet fram til foreløpig.Men dette skal sjekkes. 1000 takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Sorry. At hun ble gjengift med en Christen er en antagelse bygget på databasen 'Begravede i Lom 1733-1801', ikke på tellingen 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Dataregistreringa av kirkebøkene for Lom ble gjort av min forgjenger, Jon Kolden (d. 1996), og han fulgte ikke alle grunnleggende prinsipp for slik dataregistrering: m.a. normaliserte han navn, og utelot en del skjåkværer (ikke alle - de han visste/trodde hadde tilknytning til Lom, er med).Jeg har altså ikke arb. med originalkirkebøkene. Men iflg. oversikten over kirkbøkene i Lom på RAs heimeside, her: Lenke ser det ikke ut til å være noen lakuner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Nok en gang 1000 takk til Arnfinn Kjelland.Det er vel bare presten som har ført inn konfirmasjonene i en merkelig rekefølge, for datoen for komfirmerte gikk fra 1829 til 1836 fra den ene linjen til den andre. Men jeg får jo se en gang til om 'lakunen' dukker opp noe annet sted...En annen sak: Når og hvor får vi kjøpt disse bygdebøkene 'dine'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Jon Kolden: Bygdabok for Lom bd. 1 (Garmo sokn) kom i januar 2001, bd. 2 (Lii og Strondi til Fossbergom) kommer i høst, bd 3 (Fossbergom - Vike/Skjåkgrensa - Nedre Bøverdalen) neste år (?) og bd 4 (resten av Bøverdalen) i 2004 hvis planen holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Tom Askerøi

Heisan!!!Hyggelig at jeg ikke er glemt. 1000 takk, Kai M Kveum.Mye hjelp har det vært å få, men jeg er fremdeles i tvil om Randi = Rønnaug. Det er jo ikke (sett med dagens øyne) noen naturlig endring???Fremdeles ingen andre som har vært borti slike 'navnendringer' - f. eks. ved flytting fra land til by?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Ja? Det er kanskje ikke så rart som det høres. Og presten i Halden behøver jo slett ikke være kjent med navneskikken i Gudbrandsdalen...?Takk skal du ha, Eva Seim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tom Askerøi

Hei igjen, alle sammen...Nå hadde vi liksom løst problemet og blitt enige om at Randi=Rønnaug og at hennes far Klaus Johannesøn og hans tvilling Ole ble døpt i Lom 8/2-1767.Men så dukker 'Ættebok for Skjåk' opp med følgende forunderlige opplysninger:Tuva, nordreKlaus Tuva og Kristen Breiviken er tvillingbrør. Dei er visstnok fødde i Lom eller av far eller mor frå Lom. Dei var ikkje fødde i ekteskap, og mora døydde i barnseng. Då vi ikkje kjenner namnet til faren eller mora, tek vi båe desse brør inn under same gardsslekt for å få skyldskapen fram.Det var Klaus som fekk tak i Tuva, og han har slekta etter seg der ennå.A1 Klaus Tuva, f. 1786, d. 1861 g 28/12-1815 Aagot Kristensdatter, Gjeiloshagen f. 1781osv slik vi har funnet frem til. MEN noen gård Tuva kan ikke jeg finne Lom, Skjåk eller overhodet i Oppland. Ikke engang så sent som ved folketellingen 1900. Så nå ble jeg skikkelig forvirret...Noen klare hoder som ser løsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.