Gå til innhold
Arkivverket

[#9829] Randi Jørgensdatter, Bærums Jernverk


Gjest Barbro E. Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbro E. Sæther

Jeg har et lite problem: Jeg leter etter en Randi Jørgensdatter som var gift med Christopher Christiansen. De hadde mange barn. Jeg finner dem gift i Tanum kirke 21. januar 1855 og får vite at hennes far er Jørgen Larsen. Det er oppgitt at hun er 21 1/2 år gammel og født på Bærums Jernverk. Jeg finner ingen Randi født i Bærum med far Jørgen Larsen i riktig alder. Men det er en RAGNILD født i juli 1833, dvs 21 1/2 år før min Randi gifter seg. Denne Ragnild har mange søsken og endel disse navnene går igjen som fadre til min Randis barn. Hvor sannsynlig er det at dette er samme person? Jeg har vært borti et liknende tilfelle hvor en Kari ble til Karen, men da hadde jeg mange andre muligheter for å verifisere det. Hvor kan jeg evt finne mer info om Randi/Ragnild? Jeg har brukt kirkebøkene og folketelling. Jeg er også interessert i mer bakgrunnsstoff om folk som bodde på Bærums Jernverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Hei, vet ikke om jeg kan hjelpe deg så mye, men kirkeboken for Asker ligger på internet og her kan jeg se vielsen til din Randi. Gå til denne linken:www.rhd.uit.no/rhdbin/vliste.asp?RR=2557hvor det står mye om vielsen og forloverne som var Christian Olsen og Jørgen Larsen.Jeg vil tro Bærums Jernverk er den gamle skrivemåten for det som heter Bærums Verk idag.Denne linken bringer deg til informasjon om Bærums Verk:LenkeMvh May.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbro E. Sæther

Joda, kirkeboka har jeg sett både på nett og på papir, men den hjelper meg ikke så mye. Christian Olsen og Jørgen Larsen er forresten fedrenes navn, ikke forloverne, her må det være en feil i internettvarianten. Takk for den andre linken, den hadde jeg ikke.B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

I kirkebøkene på nettet finner du også dødsdatoene til Jørgen Larsen og hans kone Elen Maria. De døde på 'verket'. Kanskje er det noe å finne i skifteprotokollene som verifiserer forbindelsen til Randi? Du kan jo kontakte Bærum bibliotek på Bekkestua, Bærumssamlingen.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.