Gå til innhold
Arkivverket

[#9830] Christen Busch - sist sett i Bragernes i 1825


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Denne karen er en solid hodepine, bl.a. fordi jeg ikke aner om han er født før eller etter 1801.I 1825 fikk han datteren Maren i Bragernes med Ingeborg Laurine Eriksdtr. (f. 1799). Christen er da oppgitt å ha vært garversvenn, og var ' nu h. Bager Olsens Enk(e?) i Grændsen 2 L.' I Christiania??Denne Christen Busch er ikke identisk med Christian Busch i Christiania i 1801, og heller ikke med Christen Busk/Busch i Holmestrand. Han er ikke døpt i Kongsberg av de Busch'ene som bodde der i 1801 (sett t.o.m. 1808), og heller ikke døpt i Bragernes eller konfirmert der (1800-1814). Det var en Lars Jørgensen Busk/Busch som der døpte et par barn på 1780-tallet, men ingen ved navn Christen, heller ikke senere. Han er ikke fra Lier, det jeg kan se. En familie Busch bodde der i siste halvpart av 1700-tallet, men mannen hadde bare to døtre.Ikke gift i Bragernes 1825-51. Ikke meldt innflyttet til Christiania 1824-36.I Skjeberg bodde en Jens Daniel Busch ugift i 1801. Hverken han eller andre ved navn Busch er gift der t.o.m. 1810.I Nøtterøy bodde en Johan Nilsen Busch ugift i 1801. Hverken han eller andre ved navn Busch er gift der t.o.m. 1810.Busch-navnet finnes i Skien, men ingen Busch døper barn der 1794-1806.I Risør bodde en Fredrik Busch ugift i 1801. Hverken han eller andre ved navn Busch er gift der t.o.m. 1812.Ingen Busch gift i Fredrikstad 1801-10.Ingen Busch døper barn i Halden 1801-08 (sett til 1806 for uekte).Noen som har flere forslag til hvor han kan komme fra? Noen som har truffet på noen Christen Busch etter 1825?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Kan det være Christian Busk, 15 år i Chr. i 1801? eller er det han du allerede har registrert?Hvis du tar kontakt med Byarkivet i Oslo så vil det vel være mulig å gå inn å kikke på de mer eller mindre årlige oversiktene over hvem som bor hvor i byen. Du har jo en adresse hvor han bor, Grændsen 2 L.LArs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

I FT 1865 finnes Christian Buck i Dverbergs prestegjeld, 67 år, født i Hammerfest, og Christian Ege Busch i Bergen, 60 år, f. i Bergen. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Til Lars: Nei, det var ikke Christian Busk i Chra. Han kalles forresten senere Busch. Det er riktig at det var han jeg sjekket ut.Jeg skal sjekke med Byarkivet, takk for tips. Jeg VET ikke at Grændsen 2 L er i Chra, forresten, men finnes det noe annet sted hvor det heter Grensen?Til Laila: Jeg mener å ha sjekket ut Christian Ege Busch i Bergen. Derfra er det jo så mye kirkebokstoff her i Digitalarkivet :-).Dverberg - hvor er det? Hvis det er nordpå, og Christian Buck dessuten var født i Hammerfest, er det vel mest trolig at han holdt seg nordpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Denne mannen er fortsatt et mysterium - men nå lurer jeg på om han kanskje ikke har oppholdt seg i Bragernes i det hele tatt: Kommunikantprotokollen for Bragernes oppgir overhodet ingen ved navn Christen Busch i årene 1823-25, selv om det saktens er folk ved navn Christen der. Det er mulig at det var Ingeborg Laurine Eriksdatter som hadde vært i tjeneste i Christiania i stedet, og så reist hjem for å føde. Slikt hendte. Det er riktignok ikke nevnt av presten, men selve innførselen (barnedåpen) er føyd til i en slags ettertid, ser det ut til, med liten skrift, slik at det er mulig det ikke har vært plass til å skrive mer.Jeg har ikke funnet noen Christen Busch begravet i Christiania 1825-65. HVIS denne Christen Busch likevel skulle ha vært identisk med CHRISTIAN Busch i Christiania i 1801, så er denne i hvert fall aldri kjent som garversvend der jeg har støtt på ham, som er den viktigste grunnen til at jeg har avskrevet ham.Jeg kontaktet forresten Byarkivet nylig. Der mener man at det ikke finnes (generelle) manntall over byens befolkning for så tidlig som 1825, bare over folk med borgerskap eller formuende personer. Lite trolig at garversvenden min var noen av delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er vel forresten denne Christian Busch som hadde barn til dåpen i 1812 i Garnisonsmenigheten - han var da løytnant. Kan altså under ingen omstendighet være identisk med garversvenden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Opplysningen fra Byarkivet stemmer absolutt ikke (hvem i all verden har gitt deg den 'informasjonen' ????). Det er folketelling i Christiania i 1815, jeg har den t.o.m. her i Visby - dog mindre partier i dårlig kvalitet slik at dette er vanskelig å lese, men det meste går enkelt. Det er dessuten flere fremgangsmåter her når du har både borgere og militære. (En snubletråd, det finnes en annen Andreas Busch i Christiania på slutten av 1790-tallet, militærperson).Om jeg får tid i helgen, skal jeg se om jeg får tat en rask titt på folketellingen og på spørsmålene generelt, dog begrenset til Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk skal du ha, Geir. Jeg vet ikke navnet på den vakthavende jeg snakket med i Byarkivet, han innrømmet vel etter hvert at han ikke hadde 100% oversikt over hvilke kilder som kunne finnes. Hvis du også kjenner til (selv om du selv ikke måtte ha kopi av kilden)tellinger/manntall for tiden rundt 1825-30, hadde det vært nesten enda bedre. Det er jo ikke sikkert at Christen Busch var i byen i 1815, selv om han trolig var det ti år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nei, jeg fant ham ikke i 1815 ( men jeg lette bare i Roden hvor han skulle bo, da det hele var usikkert hvorvidt han befant seg i byen på dette tidspunkt, synes jeg dette var 'nok').Men denne Christian Busch som var 'Lieutenant' i 1812 burde ikke være så vrien å plassere ? ( dog litt vrient herfra ).Det er forøvrig ingen alternative Christian Busch i Christiania, folketellingen 1801 er ikke god nok alene (av ulike årsaker) til å stadfeste dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk, Geir. Jeg mener Ovenstad anga nevnte Christian Busch som sønn av Anders Busch - men det er noen år siden jeg slo dette opp nå. Og den Christian Busch som nevnes i 1801, var jo nettopp sønn av en Anders Busch, som da riktignok var høker og ikke militær (for det tilfelle at det både skulle finnes en militær-Anders/Andreas og en sivil-Anders Busch, som du antyder i innlegg 7.) Jeg har i hvert fall hittil antatt at militær-Christian Busch er den samme som høkersønnen i 1801. Men muligens må dette utredes nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Uff, jeg glemte en VIKTIG tilleggsopplysning. Høker-sønnen er døpt Erich Christian, Erich etter høkerens far. (Dåp i vor Frelsers 11.10.1785, høkerens andre ekteskap)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Javel? Det var interessant. Jeg må vel også undersøke på nytt om den Christian Busch nevnt hos Ovenstad også er angitt som født 1785. Dersom han er det, bør det vel dreie seg om samme mann, uavhengig farens stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det må nok være militæren som er sønn til høkeren: Hos Ovenstad kalles han Erich Christian Andresen Busch, f. ca. 1785 'i Norge'.Denne Andres/Andreas/Anders Busch sees å oppnå borgerskap i 1777 som høker. Da kalles han Andreas Busch.Garversvenden Christen Busch må altså definitivt være en annen person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

Det er en sadelmaker Peder Busch som tar borgerskap i Christiania 25.8.1808. Ikke ubeslektet yrke. Kan gjerne ha en sønn som blir garver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Kanskje. Skal se om jeg finner ut om og når Peder Busch evt. giftet seg. Uansett er han nok identisk med en eldre bror av den ovennevnte Erik Christian Busch:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Peder er døpt 12.11.1782 i vor Frelsers Kirke som sønn av høker Andreas Busch og hans andre kone Birthe Paulina Pedersdatter.Erich Christian's dåp med samme foreldre, har jeg opplyst om tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk, Geir! Da skal jeg se om jeg finner ut noe om giftermål eller barn etter 1801. - Du vet ikke tilfeldigvis noe om ham i 1815-tellingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Kan dessverre ikke finne noen Busch gift 1801-15 eller døpt 1801-11 i Domkirken i Chra.Heller ikke i Garnisonsmenigheten/Slottsmenigheten 1801-09 (og konfirmerte samme sted fra 1820).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg hadde en mistanke om det. Har kun sett overfladisk etter ham i 1815 (samme rode som broren), men sjansen er kanskje like stor for å finne ham blandt begravede 1808-15 som i tellingen i andre roder.Men Erich Christian gifter seg vel rundt 1830 ( kan jeg ikke kontrollere herfra ), i så fall i vor Frelsers Kirke i Christiania - tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ja, det kan stemme. Jeg har tidligere sett etter om Christen Busch giftet seg i Chra etter 1825, og har da støtt på militær-Christian. - Men (sukk): Hvor kom han fra og hvor ble han av, garversvennen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har nylig blitt tipset om et skifte 2/6 1834 i hus nr. 88 i Vestfossen, Eiker. Det var etter en avdød Christen Busk. Han hadde vært gift for 3. gang med Mari Nilsd.Christen Busk gift 1) med Kirsti Johnsdtr. Med henne barna: 1. Ole Christensen - myndig (i Valders?, uten at prestegjeldet kan oppgis. 2. Margrethe Christensd. gift m. matros Poul ? i Svelvigen v. Drammen.Christen gift 2) med Gunnild Nilsd. Med henne barna: 1. Nils Christensen - myndig, til stede. 2. Kirsti Christensd., enke etter Andreas Thoresen Drammen.Med enken (Mari Nilsd.) barna: 1. Gunnild Marie Christensd., 7 år. 2. Kari Sørine Christensd., 3 år.Siden opptil flere av barna var myndige i 1834, antok jeg at jeg kanskje ville finne noen av dem i 1801, og i Vestfossen finner jeg da også:Christen Olsen 40, gift 2. g., Røyert. Kone Gunhild Nilsdtr. 37, gift 1. g., barna Ole Christensen 9, Margrethe Christensdtr. 9 og Kirsti Christensdtr. 9.Jeg antar at det er lite sannsynlig at en som bodde på Vestfossen så tidlig som i 1801, og da han døde i 1834, ville befinne seg 'hos Bager Olsens Enk. i Grændsen' i 1825? Og han var kanskje røyert da han døde ca. 1834 også? Har noen tilgang på kirkebok for Eiker og kan være brydd med å slå opp?Det kunne også vært interessant og visst hva han hadde for yrke da han døpte døtrene Gunhild Marie ca. 1827 og Kari Sørine ca. 1831.Christens enke, Marie Nilsdatter, bodde forresten fortsatt på Vestfossen i 1865, 76 år gml. (f. ca. 1789), som enke, inderst og dagarbeiderske. Datteren Gunhild Kristensdtr. 38 år, ugift, bodde hos henne, likeså dennes datter Kristiane Fredriksdtr. 12 år. Alle f. i Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo. Christen Olsen Busk dør 20.nov. 1833 og gravlegges 22. nov 1833, ifølge Kirkebok 13 Eiker folio 412. Intet yrke nevnes, det eneste som sies er Mand Christen Olsen Busk 73 år gammel.Denne Christens datter Gunhild Maria døpes 6 mai 1827 og er født 24 mars 1827. Christens yrke sies ikke ived dåpsinnførselsen og faren kalles for Christen Olsen Busch. Eiker Kirkebok 12 folio 325.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Tusen takk, Tor Kenneth, da vet vi det. Han giftet seg kanskje ca. 1826 med siste kone Mari Nilsdatter: I fall også dette giftermålet fant sted i Eiker, og det er vel ikke usannsynlig, kan det være oppgitt noe yrke der? Mari skulle iflg. ft. 1865 være f. i Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo igjen. Jeg 'grovleste' ekteskapsinngåelser fra 1824, men fant intet. Vil ikke påstå at det ikke er noe giftermål der, men dette har foreløpig hatt litt med tid å gjøre. Men jeg finner en av 'delvis' interesse på FS. En Christen Olsen gifter seg med Gunhild Marie Morch i Domkirken Oslo 11 mai 1826.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.