Gå til innhold
Arkivverket

[#9831] Hans Jensen, fra Grav i Eiker i 1796


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg søker opphavet til Hans Jensen.Hans Jensen, som da kom fra Grav, giftet seg 1796 i Eiker med Kari Eriksdatter Sylli, og de bodde trolig på en plass under Sylli.Hans døde før 1801, men jeg har ikke klart å finne ham oppført i Eiker. Jeg har lett fra vielsen i 1796 til utover 1. februar 1801). Kirkeboken er uoversiktelig, men han kan også være død utenfor bygda. Det er flere utenbygds folk som er død i Eiker, for eksempel.Ingen Hans Jensen er født eller konfirmert i Eiker 1764-74.Hans' og Karis barn:Helle Kirstine f. 17/7 1797 og døpt i Eiker, Sylli-eie. Gift 29/9 1820 i Strømsø med arbeidsmann Johan Thomassen (1797-1845). De bodde i Strømsø. Helle Kirstine døde 14/8 1866.(NB! Må ikke blandes sammen med denne: På Skjelbred i Eiker bodde i 1801 Hans Jensen, f. ca. 1764, husmann m. jord og kone Anne Jacobsdtr. f. ca. 1761, dessuten mannens søster Marthe Jensdtr. 39 år.)Ingen andre ved navn Hans Jensen i 1801 i Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Nå har jeg sett at det i perioden 1765-84 bare er konfirmert én Hans Jensen i Eiker, nemlig 11/5 1783, Hans Jensen Hegstad, 17 år. Jeg tror han må være identisk med ovennevnte Hans Jensen på Skjelbred-eie i 1801. Jeg fant nemlig også en Marthe Jensdtr. konf. 24/10 1779, bosted Hegstad-eie, 17 år. Det kan passe med den søsteren som bodde sammen med Hans i 1801.Så da tyder det vel på at Hans Jensen Grav var utenbygds fra? Men hvorfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Er du HELT sikker på at han het Hans Jensen?Mormonerdatabasen IGI (for hva den er verdt) har nemlig vielsen 16 okt 1796 mellom Kari Eriksdatter og Hans Jonsen. Er fullstendig klar over at IGI ikke alltid er 100% å stole på, men av og til er den det også.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg skjønner hvorfor du stiller spørsmålet, for det ER faktisk usikkert hva som står ved vielsen. Der kan farsnavnet absolutt tolkes som 'Jonsen'. MEN: Ved trolovelsen, som er ført i en egen bok, ser det helt klart ut som det står 'Jensen', og likeledes da datteren Helle Kirstine ble døpt i 1797.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg tolker hans etternavn ved vielsen til Jonsen. Ved dåpen til Helle Kirstine kalles han Jensen ! Deres bosted ved Helle Kirstines dåp ser ut til å være 'Sølliseie'. Faddere er: Kari Olsdatter Scotselven, Goro Eriksdatter ibid, Tron Pedersen Syllie, John Eriksen ibid, Arne Erichsen fra Schramnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Sølli er det samme som Sylli. De bodde på en plass til Kari Eriksdatters slektsgård, Sylli. Fadderne er så vidt jeg vet Karis slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jada, du har nok rett i dette ! Skulle jeg tippe, så ville jeg nok lett etter Hans Jensen/Jonsen i Modum.Et skudd i tåka: I følge IGI fødes det en Hans Jensen på Bragenes i 1767. Moren heter Helle Hansdatter, faren Jens Nysom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Et interessant 'skudd', som jeg skal sjekke nærmere. Det var ikke SÅ mange som het Helle, f.eks. i 1801, og Helle Kirstine Hansdatters 2. navn er oppkalt etter Kari Eriksdtr. Syllis mor som het Kirsti Jonsdtr. (1743-1804). Hun var fra Hval i Modum.Hva tror du om påliteligheten av Eikers kirkebøker, siden jeg ikke finner Hans Jensen død 1796-1801? Han er kanskje død utenfor Eiker også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hans Jensen Nysom tilhørte nok en helt annen sosial kategori enn 'min' Hans Jensen Grav:Hans (Hein) Nysom gift 12/8 1799 i Eiker med Elisabeth Sophie Neumann. Han var sogneprest i Botne og døde 1831. (Kilde: Lassens samlinger)Da blir det vel Modum neste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Jeg finner en Hans Jensen Strygeneie som konfirmant på Eiker i mai 1794. Han sies å være 16 år, og blir vel da trolig for ung til å være den aktuelle Hans Jensen. Men, tenkte jeg kunne nevne karen. Jeg har ikke sjekket om denne aldersangivelsen stemmer med en eventuell dåp,så det kan tenkes at han er eldre enn de nevnte 16.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Nevnte Hans Jensen er født 1778 av foreldre Jens Gulbrandsen og Kirsti Ingebretsdtr. Strygen-eie. Hans bodde i 1801 ugift på Daler-eie sammen med sin mor, som da var enke. Så ham var det nok heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har i Modum i perioden 1766-95 funnet konfirmert følgende:1) Hans Jensen Fossum-eie, 16 år, konf. 1783. Det er vel kanskje han som ble gift 27/12 1789 med Berit(?) Olsdtr.?2) Hans Jensen? (Jonsen?) Stensrud-eie, konf. 1790. Noen som vet mer om ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.