Gå til innhold
Arkivverket

[#9833] Hva skjedde med Hans August Mathiassen Gjersøe med familie ?


Gjest Rolf-Arne Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf-Arne Karlsen

Hans August Mathiassen, født 30 sep 1857 Gjersøe Stokke gift med Dina Maria Simonsdatter født 30 aug 1865 Kværne Ødegården Stokke. De hadde seks barn i 1901 og bodde på et lite bruk under Kværne Nordre Stokke. Dette blir solgt i 1906. Hans var sjømann og snekker. Historien antyder at han stakk av til Amerika ? Hva skjedde med han ? tok han med seg sin familie ? eller er familien fortsatt i Vestfold ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Hei, jeg vet ikke så mye om denne familien, men jeg vil tro at det er Mathias/Matthias Albrektsen/Albrecktsen og Helene Marie Jørgensdatter som er foreldrene til Hans August Mathiassen. Mathias og Helene Marie dukker nemlig opp i min familie som faddere ved en dåp i 1858 i Stokke. Har undersøkt litt rundt dem og har litt opplysninger pga. de dukket opp som faddere. Er dette riktig foreldre til Hans August?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf-Arne Karlsen

Hei, det er riktig. Mathias og Helene Marie hadde fire barn som levde opp Julius Christian, Hans August, Caroline og Kristiane. Kristiane er min oldemor og giftet seg med Guttorm Nilsen Grythe. Jeg har endel opplysninger om anene til foreldrene, men vil gjerne vite hvem de var faddere til. Det er vel sannsynlig noe slektskap inne i bilde. Jeg forsøker å samle opplysninger om etterslekten til Mathias og Helene M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Hei, dette er det jeg vet: en i familien ved navn Inga Susanne/Susanna Johannesen (født 13 Januar 1858 i Stokke, døpt 24 Januar 1858 i Stokke) står i kirkeboken over døpte i Stokke i 1858. Hennes foreldre er piken Kirsten Olsdatter fra Gryttingen og ungkarl Johannes Johannesen fra Bohuslän i Sverige. Så langt har jeg ikke funnet ut noe om Kirsten Olsdatter eller Johannes Johannesen. De får begge et barn til ved navn Ole Kristian Johannesen (født 29 Desember 1863 i Tønsberg).Ved Inga Susanne's dåp i 1858 i Stokke er det følgende faddere:- Helene Marie Jørgensdatter, Gryttingen - Mariane Mikkelsdatter, Langeloe - Matthias Albrektsen, Gryttingen - Anders Chr. Albrektsen, ??? (uleselig stedsnavn) - Vilhelm Larsen, dg?Når jeg har gått inn for å kartlegge fadderne, så har jeg funnet ut at Helene Marie Jørgensdatter og Matthias Albrektsen giftet seg den 13 November 1855 i Stokke. I 1865 tellingen bor Matthias og Helene Marie på gården Gjertsø/Gjersø i Stokke. De har da følgende barn:- Julius Kr. Mathiasen (f.1856 Stokke), Hans A. Mathiasen (f.1858 Stokke), Helle K. Mathiasdatter (f.1860 Stokke), Kristiane Mathiasdatter (f.1863 Stokke) og Martine Mathiasdatter (f.1864 Stokke).På gården bor også Helene Marie's bror: Fredrik Jørgensen (f.1817 Stokke).Jeg vet ikke helt hvilken forbindelse familien Albrektsen har til familien Johannesen, men det hadde vært artig å funnet dette ut. Legg merke til at det også er en Anders Chr. Albrektsen som er fadder i denne dåpen. Mvh May.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf-Arne Karlsen

Hei, Jeg finner ingen opplagt forbindelse mellom disse to familiene. Johannes fra Bohuslen er ikke aktuell, så det må evt. være piken Kirsten Olsdatter. Mathias Albrektsen f 1831 er eldst av syv søsken deriblant Anders Kristian f 1837. Foreldrene het Albrekt Andreassen f 1806 Langerød (Sem) under Jarlsberg og Karen Pedersdatter fra øvre Møkkenes i Stokke. Barna vokste opp på Grindstua under Jarlsberg som var grensen mellom grevskapene Laurvig og Jarlsberg. Ingen av søsknene heter Ole, hverken til Mathias eller Helene Marie. Det kan selvsagt være en kusineforbindelse. Jeg vet at Mathias og Helene bodde på Gryttingen (Stokke) noen år. Det er korte avstander mellom Langerød, Grindstua og Gryttingen. Dette er en foreløpig sjekk. Jeg kan gå litt dypere senere. Når det gjelder Johannes fra Bohuslen har jeg en nettadresse som du kanskje kan forsøke å etterlyse Johannes på. mvh RA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Hei, Jeg har heller ikke klart å finne noen forbindelse mellom Inga Susanne eller hennes mor Kirsten Olsdatter og familien Albrektsen, men nå vet jeg hvem Anders Kristian var og det er kjempeflott. Takk for informasjonen om Albrektsen familien.Det var i Inga Susanne sin dåp disse personene stod, Når Ole Kristian ble døpt var det en rekke andre personer, vet ikke om disse er kjent for deg men jeg kan jo liste dem opp:- enken Anne Marie Larsdatter - piken Anne Olsdatter av Sked Sogn - rødkersvenn Ole Svendsen - smedsvenn Lars Larsen - og skomakersvenn Nils Guttormsen.Jeg tror heller ikke det er noe forbindelse med Johannes fra Bohuslän, da det bl.a. står at han var 'for tiden i tjeneste i byen' noe som kan tyde på at han ikke hadde noen røtter der. I Ole sin dåp er det en Anne Olsdatter som jeg muligens kan tro har noe med Kirsten Olsdatter å gjøre.Det blir litt vanskelig å lete etter Johannes Johannesen da det er et så vanlig navn og jeg har ikke hans fødselsår eller dato, så jeg må bare la det ligge, men nettadressen tar jeg imot med stor takk.Dette var et lite sidespor, men jeg håper du finner ut mere om din Hans Augusta. Beste hilsner, May.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf-Arne Karlsen

Hei, jeg har søkt litt på gården Gryttingen i Stokke. I 1865 er det fire gårder. På en av dem finner jeg en Ole Hansen f 1791 og hans datter Anne Olsdatter f 1727 begge Stokke. Det er ingen flere opplysninger i den gamle Stokke boka. Kanskje det finnes mer i den nye som går fra ca 1850 og til vår tid. Jeg skal prøve å få sendt nettadressen til deg, hvis det drøyer får du ta kontakt, mvh RA Jeg får supplere med noen flere opplysninger til temaet. Det er nevnt syv barn til Hans August og Dina Maria. Disse er Helene Marie f 1887, Andrine Martine f 1889, Helga Mathilde f 1893, Margit Sofie f 1893, Konstanse Dorthea f 1896 og Haakon Ditlev f 1899 alle med etternavn Mathisen. Dina Marie Simensdatter er datter av Simen Svendsen f 1764 i Våle og Andrine M. Olsdatter f 1772 i Stokke. De bodde på Ødegården under Kværne Stokke. De hadde fem barn i 1801 hvor Dina Var satt bort til Mathias Kristoffersen og Eline Mikkelsen på Kværne nordre. En bror til Dina blir bruker på gården Bekkevar i Sem. Det er nabo gården til Kværne. Kanskje er det noen andre som kjenner igjen disse navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.