Gå til innhold
Arkivverket

[#9835] Family/Families Friis, Langestrand, Larvik, Vestfold, before 1800.


Gjest Vidar Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Larsen

Has anybody studied, in any detail, the family/families Friis who lived in Langestrand Parish in Larvik, before 1800? According to the first available kirkebok for Langestrand, there were several Friiser living there up till 1801, when the name appears to have disappeared completely. I am trying to make a connection between my gg-grandfather Nils Friis Fredriksen, born in Tjølling in 1812, and the Friis families in Langestrand. Nils Friis's grandfather's (morfar) origin is still unknown, but it is highly unlikely that it was Tjølling. There were also family links to Langestrand, in that both Nils Friis and his father's cousin married people from Langestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Vidar!Jeg har ved en tilfeldighet funnet en Nils Friis i Sandeherred (Sandar) i 1723.Ifølge Kirkeboken (MINI - 1, kort 3/4 - linje 1 rute 3.) var Nils Friis fadder ved dåpen til presten Kristen Simonssøn Calundan's datter.15. Mars 1723. -- Døpt min datter med det navn Anna Helvig Haufman. Faddere: min svigermor Margrethe Fyhsen, Dorothea Bøckman, Byfogden Jens Shielman, Abraham Bøckman og Nils Friis fra Langestrand.Anna Helvig ble for øvrig gift med presten i Borre, Lars Brønlund. (Sandar Bygdebok).En Nils Friis har altså bodd i Sandar og det er født barn der. Jeg skal prøve og finne flere opplysninger seinere iår. Databasen over vigde i Tjølling 1814 - 1860, er ferdig til 1855 og vil bli lagt ut på Vestfold-Slekt en gang i sommer.Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Ellingsen

hei VidarJeg finner ikke noen sammenheng i følgende, men kanskje det er en liten bit som kan hjelpe deg:I bygdebok for Brunlanes (s 734) står det:'Jernverket bragte som alt antydet under Halle, Barkevik og Langestrand mange fremmede til bygda, i høye og lave stillinger. Sjefen for det hele , 'oberinspektør' Frantz Edeler, var i tjeneste fra 1691 og til sin død i 1729, da han ble fulgt av svigersønnen NIELS FRIIS . Etter han finner vi Waldemar Terkelsen frem til 1749. Edeler, Friis og Terkelsen bodde på Langestrand som i denne perioden hørte med til Brunlanes 'mvh Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Kjell Håkestad:Bare en liten kommentar: du sier at 'En Nils Friis har altså bodd i Sandar'. Men det har du vel ikke presentert noe grunnlag for å tro? Du sier jo at det i kirkeboken nervnes en fadder 'Nils Friis fra Langestrand'. Det mener jeg må bety at denne Nils Friis bor i Langestrand, og altså ikke i Sandar. Det er vel det vanlige at faddere som bor i samme prestegjeld som dåpen foretas i, bare nevnes ved navn, eventuelt med tillegg av gårdsnavn, mens det bare er faddere bosatt i andre prestegjeld som får sitt hjemsteds prestegjeld spesielt nevnt?Vennlig hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Til Hans.Grunnen er at jeg mener at han har vært bosatt en tid i Sandar er at jeg tror at han har døpt et barn som fikk navnet Nils Colstrup,noe som foreløpig ikke gir noen mening og som så fall gir forbindelse til lensmannen i Sandar, Stokkepresten og Colstrup familien i Hedrum.I den forbindelse vil jeg at noen tar en titt på MINI-1 kort 3/4 linje 2 rute 6 blad 2. året er 1725. Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi everybodyI wonder if the Nils Friis listed in Brunlanes Bygdebok is the same as Marsmester Sr Nils Friis Pedersen who is listed in the 1762 Extraskatt for Larvik m/Lanegstrand and Sandefjord. The place was given as Barkevik Marsovn. Is there a Barkevik in Larvik as well as in Helgeroa? It is a possible lead. It is also possible that fadderen and sjefen for jernverket is one and the same person, judging from the social standing of the people involved.I would agree with Hans that the Nils Friis who was fadder to Anna Helvig lived in Langestrand, but that does not preclude that a Nils Friis was living in Sandar. To be a fadder, I presume that a person had to be confirmed and possibly have come of age (myndig). If so Nils Friis who was fadder in 1723, were probably born around 1700. The morfar of my Nils Friis Fredriksen, called Nils Pedersen, was married to a girl born in 1747, thus there is enough time for the name Nils to be recycled from grandfather to grandson if there indeed is a link between them.The possible link to Sandar is new to me. I am looking forward to any further information here. If somebody has easy access to kirkeboka for Sandar, it would also be interesting to know in Nils Pedersen's children Peder and Frederikka were christen in Sandar around 1775 and 1778 respectively.Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Vidar! Jeg beklager mitt innspill vedrørende Nils Friis og at han skulle være bosatt i Sandar. Etter søk finner jeg ikke, at Peder og Fredrikka var døpt i Sandar.Nils Friis fra Langestrand var vel født rundt 1700 eller lenge før. Da det ikke finnes fødested, alder og farsnavn (fornavn) er det umulig og plassere han. På den tiden var det sikkert hundrevis av Nils Friiser i Danmark.- og (i Norge var det med etternavet Friis: i 1801, 104 stk. i 1865, 119 stk. og i 1900, 186 stk.) Det kunne være en ide og undersøke i bøkene Larvik's Historie om det står noe om Familien Friis. Når det gjelder de med navn Friis nedenfor må de vel iallefall være registrert døde og begravet i en eller annen kirkebok. En annen mulighet kunne være og kontakte Riksarkivet i Oslo, det skal også finnes en oversikt over slekter som er utredet i bøker eller på annen måte.Når det gjelder Nils Pedersen, g. m. Live Torgersd. Rekkevik, er det ingen data for alder og fødested noe som kan tyde på at han er kommet utenfra (Danmark ? ) Hans far's navn skal sansynligvis være Peder ( ?) ekteskap og barnefødsler må være regestrert et sted, men hvor?En annen ting er at prestenes innførsler i kirkebøkene kan være ukorekte og direkte misvisende på 1700 tallet, med mange rare omskrivninger og bruk av sted isteden for navn, eks. Enken på Klåstad. De som hadde sine røtter i Danmark fikk ofte i dåpen et slektsnavn ekstra. Etter flere ekteskap ble det også særkullsbarn , (mine, dine og våre barn) som det er vanskelig og få oversikt over og uekte barn som må følges fra de ble døpt.- Noen prester la ned mye arbeide i at farskapet var iorden. Larvik by og Sandefjords befolkning 1680-1730 http://www.vigerust.net/by/larvikindex.html.(1) Niels Friis, løytnant 1729-30, forrige månedsløytnant 1731, bor i Stenene, ble lignet 1729 til rd 0-3, 1730 rd 0-3, 1731 rd 0-3.(2) Niels Friis, viseforvalter 1729, forvalter 1730-31, bor på Langestrand, ble lignet 1729 til rd 4-0, 1730 rd 8-0 og 1731 rd 8-0(3) Herr Edler, d. ca 1729, forvalter, bor på Langestrand, ble lignet 1729 til rd 12-0. Hans enke, uten nevnt fornavn, ble lignet 1730 til rd 6-0 og 1731 ti rd 6-0.(4) Madame Ziri Tues, enke etter Tue Christensen Friis d. før 1729, bor på Torstrand, hun ble lignet 1729 til rd 14-0, 1730 rd 14-0 og 1731 rd 14-0. Mor til monsieur Christen Tuesen Friis.(5) Barkevigs Marsovn 2 Marsemester Sr Niels Friis Pedersen Mand(6) Og Nils Friis, - fadder i Sandar 1723. -- Nr. 2 , 5, og 6 kan være samme person.Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Kjell:Jeg har tatt frem mikrofichekortet du spesfiserer og studert den aktuelle dåpsinnførselen for Niels Kolstrup. Det er ikke uten videre klart for meg at farens navn er Niels Friis. For meg ser navnet på faren ut til å være Tues, men sikker er jeg ikke. Ifølge bygdeboken for Sandeherred av Lorens Berg er Lahelle et bo-område som ligger på Østre Gjekstads grunn, men som etterhvert også har 'gaat ind paa Sjue's og Vestads eiendele'. Den eneste Nils jeg finner omtalt under noen av disse 3 gårdene på den tiden vi her snakker om, er en Nils Torssøn på Vestad. Han er bruker der ca 1720-36. (Den samme Nils Torssøn er også nevnt som bruker på Sjue inntil 1710. Der angis at han opprinnelig var fra Engø.) Jeg har derfor vurdert om farens navn (i dåpen til Niels Kolstrup) kan leses som Niels Tors(s), men får det dårlig til. Men jeg tror uansett at førstebokstaven i etternavnet er en T, ikke en F.Vennlig hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Vidar:Barkevik i ekstraskatten er det samme som Barkevik i Brunlanes. Det ser ut som om jernverkene ble registrert under byene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

I Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, bind XXXIV, s. 97-107 har jeg skrevet en artikkel 'Slektene Friis og Mandal i Vestfold'. I artikkelen omtaler jeg spesielt månedsløytnant Niels Friis i Larvik og hans barn. Jeg berører også såvidt overmasmester Niels Friis Pedersen ved Fritsø Jernverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi EverybodyThanks for the great effort on my behalf. The new source of information (1729-31 tax census) was new to me and may have brought the two ends of the problem closer together. It looks more likely than Nils Pedersen married Live Torgersdatter either in Langestrand or Larvik church, but here kirkebøkene does not go far enough back in time. The appearance of Friiser on Torstrand was an interesting development, due to the short distance to Østre Halsen. I have no problem placing Langestrand and Torstrand geographically, but where are Stenene og Trullesletta in Larvik?As regards the Norsk Slekthistorisk Tidsskift volume XXXIV thanks for the information Torkel. This appears highly relevant at this stage. Unfortunately I have no easy access to this tidsskift over here, and international interlibrary loans for private studies are not possible. I would therefore like to appeal to your helpfulness and send me summarised information, scanned pages or even photocopies (anything please) of this article. My email address is v.f.larsen@strath.ac.uk.Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Vidar!Her har du noen adresser som du sikkert kan bruke.Dansk Adel. [url="http://dis-danmark.dk/i_adelbg.htm>http://dis-danmark.dk/i_adelbg.htmDanske sogn http://dis-danmark.dk/sogne_ix.htmEt register over slekter som er omtalt i privatarkivene i Riksarkivet og Statsarkivet i Oslo http://www.disnorge.no/privatarkiv/ (Kun for medlemmer). Med Passord. Samlet og organisert av Norunn Klettum DIS treff Se om andre slektsforskere arbeider med dine aner! Bidragsytere kan følge slektslenker mellom personene i basen ('klatre i slektstreet'). Krever Medlemskap i DIS Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Til innlegg 12 ovenfor: Johanne Torgersdatter Rekkevik ble gift i Tjølling 3/1-1777, ifølge kirkeboken for Tjølling. Johanne er søster av Live Torgersdatter, som trolig ble gift 4-5 år tidligere (eldstebarnet Peder født i 1774), men Live ble altså ikke gift i Tjølling med sin Nils Pedersen. Hvorfor ikke?Sønnen Peder var i marinen (tema 8252, innlegg 7). Kanskje var faren Nils også i marinen, f.eks. dansk matros som kom til Fredriksvern (tema 8252, innlegg 35). Dette blir jo spekulasjon, men kan forklaringen på den manglende vielse i Tjølling være at marinefolk ble viet i garnisonskirken i Fredriksvern, og finnes det en kirkebok derfra? Som i tilfelle kan kaste lys over opphavet til Nils?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Ketil. Thanks for the suggestion. I was trying to attack the problem from both ends. Have got microfiche copies of Brunlanes kirkebok and will get Fredriksvern kirkebok later if nothing in Brunlanes (see also tema 8483). Trying to eliminate neighbouring sogn (to Larvik and Langestrand) one by one. Sandar and Hedrum have been eliminated.Hilsen Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Sissel. Thanks for the photocopy of Norsk Slektshistorisk Tidsskrift mentioned above. I agree that unless new information comes to light, Månedsløyntnant Niels Friis can be ruled out in this context. It was interesting to note however how quickly the name Friis disappeared from use amongst his descendants, with the exception of the Borre branch of the family. The attention must now return to the Langestrand Friisene.Hi Torkel. In your article on the Friis family in Vestfold, you have specific information the date of birth of Niels Friis Pedersen's wife Elisabeth Horn (born Langestrand 2/11/1725). As this date is well before the start of any surviving kirkebok for the area, may I ask what was your source of information?Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Opplysningen bygger på den gravplaten jeg refererer til i artikkelen. Jeg har basert meg på fotografier av gravplatene på s. 354 i Øystein Rian, Vestfolds historie, Grevskapstiden 1671-1821 (Vestfold 1980).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Torkel. Thanks for information. It's something to bear in mind next visiting Norway.From information in Torkel Fagerli's publication (innlegg no 11), it is clear that the two Nils Friis associated with the iron works (persons no 2 and 5 in innlegg no 7) are two different people. Torkel informs that Nils Friis Pedersen (person no 5) was born in 1729, thus obviously not able to be Deputy Inspector in 1729 (nor godfather in 1723 (person no 6) for that matter).I am still interested in any information of the Friis families living on Langestrand, particular Forvalter Nils Friis and his family. Information (or information on sources of information) on Fritzøe Jernverk would also be welcome.Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Vidar!Jeg har nå to bøker på fjernlån fra Vestfold Fylkesbiliotek:1. Larviks historie bind 1 utgitt av Larvik Kommune 1923, som tar for seg tiden fram til 1814. 2. Øystein Rian, Vestfolds historie, Grevskapstiden 1671-1821 (Vestfold 1980).Larvik's Historie har mange opplysninger om Fritsø Jernverk, Larvik's grever med Herregården og Niels Friis, forvalter ved jernverket.Niels Friis var sønn av Christen Friis og Abelone Jensd. Wegersløw og han hadde en søster, Mette Friis,- 1695-1786, som ble gift med Henrk Wright, 1692-1755, kjøpmann på Torstrand. Det var Henrik's 2. ekteskap. Han hadde 10 barn fra 1. ekteskap, deres var barnløst. Bakerst i boken er det 30 sider som omtaler kjente Larvikslekter. Så langt har jeg ikke funnet noen forbindelse mellom Niels en og to.Under Danskekongens besøk i Larvik 1733 hadde Niels Friis skrevet et vers,- fra side 169:Taarsdag den 27de (August) Tog Hans Mayest hen at besee Fritzøe Jernverk saavelsom Saugbruget, da Hans Høy-Grævelige Excellence Hr. Greven af Laurvigens Forvalter over Jernverket allerunderdanigst overleverede følgende Vers.- ( Verset får du få innskannet pr. Post).Denne boken Larviks Historie, er det viktig at du får lest, men jeg skal sende deg noe (mange sider) hvis du legger ut din postaddresse her. Med hilsen. Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

H Kjell. Thanks for information. So Larvik got the equivalent of a Bygdebok, even though it was a reasonably sized town. Thanks also for the offer of photocopies, I have sent information of my postal address by e-mail. Looking forward to to your letter and a-mail with the poetic effort of Forvalter Friis. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Vidar Larsen

Hi Kjell. Thanks very much for the photocopies, they are a wealth of interesting information about Larvik Although I have not had time yet to read it in detail, I have noticed that the name Christen Friis occurs twice, firstly as husband to Abelone Jensdatter Wegerløw and father of Mette Friis (1695-1768) who married Henrik Wright, a shopkeeper on Torstrand, and secondly as Christen Thuesen Friis, a skipsreder and donor of money for education of poor children.Does anybody know if these two Christen Friiser are one and the same person, and if there were any other living children of Christen Friis? I presume Christen Thuesen Friis the donor of money is one and the same as mention under point 4 in innlegg no 7 above, who by coincidence (?) also lived on Torstrand.Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Inger Tysland

Hei Vidar,Godt Nytt år. Din Nils Pedersen Friis f.1792 har Peder Erichsen Trulle som far. Vet du om Friis navnet har kommet etter Trulle-navnet? Jeg har nemlig Nils Pedersen Trulle i min familie, men hans far het Hans Nilsen Harris. Det er noe som ikke helt stemmer her.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Inger. Many thanks for the effort but this is the case of same name, different person. My Nils Pedersen Friis (origin unknown) married in Stavern in 1771. (see tema 10546). Mnh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Vidar,Det blir litt forvirrende med alle de like navn og ulike datoer. Er det ca. 1729 eller ca. 1740 din Nils P.Friis er født? Terje og jeg har holdt på med en familie i helgen, og er Terjes teori riktig blir det en interessant fortsettelse.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.