Gå til innhold
Arkivverket

[#9840] SKJØNNE GÅRD, Buskerud


Gjest Inger Carlson
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Carlson

Hallo! Er der noen som forsker på slekta på gården Skjønne i Opdal, Buskerud. Min 8 tipp som het Torstein Hansen, bodde på Skjønne med hustru Gunhild Olufsdotter. De ble gift før 1580. Deres sønn Peder Torsteinsson overtok no. Skjønne og ble gift med Gjertrud Kittilsdotter før 1614. De fikk 9 barn, så det må jo være spredt endel av denne slekta rundt i Uvdal. Men de ca.årstallene er alt jeg har av datoer. Skal slvfølgelig ta en tur på arkivet engang,men er spent på om noen andre forsker på samme slekt og har mere datoer enn meg. Hilsen Inger Carlson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi IngerI cannot give any more exact information than what you can find in the bygdebok, but I would be very interested in such information myself. Torstein Hansen Skjønne is my 10xtip oldefar twice over as I can count both his sons Erik and Peder amongst my ancestors. The two branches of the family tree were brought together in a marriage 7 generations after Erik and Peder. By the way I am a descendant of Peder's daughter Birgit.I would also be interested in any information on Gro Sigurdsdatter who according to the bygdebok owned Skjønne, but in 1502 gave the farm to the cathedral in Oslo (St Halvard's Church). Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Jeg er også en etterkommer av Peder Torsteinsen og Gjertrud Kittilsdatter på Skjønne. Har døtrene Birgit og Ingebjørg og sønnen Aslak blant mine forfedre.Skjønne ligger forresten i Nore og ikke i Uvdal. Det var Peder Torsteinsens mor, Gunhild Olufsdatter, som var fra Uvdal.Når det gjelder datoer så er det vanskelig å finne eksakte datoer fra tidlig på 1600 tallet. Men det er skifte etter Peder Torsteinsen i 1637. Gjertrud Kittilsdatter er sist nevnt i 1659. Det er skifte etter Kittil Hellogsen (Gjertrud Kittilsdatters far)i 1628.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Hei ! Dette var spennende, men noen flere datoer er vist vanskelig å finne. Ja,ja,sender min e-mailadr hvis noen vil ha utskrift fra Loftgards bygdebok ang. Skjønne. Her står også litt om Gro Sigurdsdotter. Skal besøke Skjønne og andre gårder i Nome/Uvdal uken som kommer. Da får vi se hva jeg får ut av det. Min e-mail er : inca101@hotmail.com eller ocarlson@chello.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

HiOdd: Thanks for information on skifte after Peder and Kittil. It was new information for me.Inger: Thanks for offer of a transcript. I will make contact by e-mail to follow this up.Mvh Vidar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Odd K. Stuvstad

Hei, Et lite tillegg.Odd Arne Helleberg har lagt ut jordebok for Telemark (og Numedal) 1615 i DP.Kittil Bekkjorden er i 1615 oppført med følgende jordgods:1hud 4skinn i Stevning, Flesberg1hud 4skinn i Ulvik, Rollag3huder i Bekkjorden, Flesberg1hud i Rotneim, Gol1hud 8skinn i Haugstad, Gol4skinn i Solli, Eiker4skinn i Jeljorden, Nore8skinn i Båsum, Sigdal Kittil giftet seg for 2 gang med Birgitte Gunnarsdatter Sund fra Sigdal. (Birgitte var mor til Gjertrud Kittilsdatter Bekkjorden)I skifte etter Gunnar Torgeirsen Sund og Ingebor Narvesdatter den 27feb1598 fikk datteren Birgitte:1 fjerdings rente i Båsum, Sigdal2 huder i Haugstad, Gol1 hud i Rotneim, Gol3 skinn i øvre Sata, Ål5 mæler korn i Ulvik, Rollag1 mæle korn i Jeljorden, Nore7 settinger i Kvisle, Sigdal1 1/2 Kyrlag i Hole, EggedalI skifte etter foreldrene fikk Gjertrud Kittilsdatter:10skinn i Rotneim, Gol4skinn i Jeljorden, Nore2skinn i Lislia, Flesberg Torstein Sevle/Skjønne er i 1615 oppført med følgende jordgods:2huder i Sjønne, Nore2huder-1skinn i Sevle, Nore9skinn i Jøranrud, Uvdal6 1/2skinn i Brøstrud, Uvdal2huder i Haukedal, Norderhov1/2hud i Trondrud, Nore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Odd, a not so small contribution in my opinion. Not only do you indicate the wealth of these families, but you have also supplied me with one further generation backwards. My links with Sigdal/Eggedal grow stronger, even if it is more than 400 years ago. Thanks Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.