Gå til innhold
Arkivverket

[#9841] Espesæth i Møre og Romsdal


Gjest Elisabeth Aarseth Langholm
 Del

Recommended Posts

Gjest Elisabeth Aarseth Langholm

Tellingsår: 1865 Kommune: Herøy i Møre og Romsdal Kommunenummer: 1515 Navn på bosted: Espesæth Antall personer registrert på bostedet: 10. -------------------------------------------------------------------------------- Navn Familiestilling Sivilstand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet Henrik Amundsen Husfader g (Frihandler) 1825 Herø Prgj. Elisabeth Amundsen hans Kone g 1837 Throndhjem Andreas Henriksen Deres Søn ug 1859 Herø Prgj. Eilert M. Henriksen Deres Søn ug 1861 Herø Prgj. Dorthea Henriksdatter Deres Datter ug 1863 Herø Prgj.Noen som vet mer om eller er i slekt med disse ? Da vær vennlig maile meg privat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Myklebust

Hei, fann dette i Bjarne Rabben: Herøyboka I s. 543 (garden Espeset) og eit par andre stadar:Plass under bnr 3 Nørste Teigen:1862-1887 Henrik Amundson Espeset 4/8 1824 - 22/3 1887, g 1858 Anne Margrete Elisabet Schanke, Lofoten (?) 1837 - 18/2 1920.Barn: 1. Amund Andreas Dictor 9/1 1859, g Ida, frå Sandnessjøen, busett Ålesund.2. Eilert Andreas Martin 22/4 1861 - 7/10 1918, busett Øvrebø, Røyra i Herøy. Martin skal ha vore gift under eit opphald i Amerika, men hadde truleg ikkje born.3. Dortea Lovise Fredrikke 16/9 1863 - 9/4 1945.4. Enok Hans Johan 19/1 1866 - 22/10 1934, postbærar på Leinøya.5. Anna Marie Johanne 24/5 1869 - 25/11 1930, g 1925 enkjemann Laurits Johanson Kviehaug, busett Fosnavåg, ikkje born.Henrik var handelsmann.MvhOlav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabeth Aarseth Langholm

Tusen takk for fyldig sv ar fra Olav Myklebust Hm ...... Kan dette likevel være samme mannen Nå tviler jegHenrik Amundsen Husfader g (Frihandler) 1825 Herø Prgj. Elisabeth Amundsen hans Kone g 1837 ThrondhjemHenrik Amundsen som jeg har fra før må jo da ha vært gift to gangerSier Herøyboka noe om det mon tro ?Ellers , man har laget en liste over bøker man bør låne :)For jeg er visseligen kommet til ' Etterlysnings tider ' på mangt Jeg har flere fra Herø jeg gjerne skulle hatt slått opp på Har du tilgang til bøker derfra og litt ork Olav, eller kjenner du andre som gjerne gjør oppslag Mvh Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Myklebust

Hei igjen! Jeg er temmelig sikker på at vi har funnet frem til de rette personene, det som skaper litt forvirring er at så mange av dem ikke bruker sitt første fornavn. Både kona, og de to eldste sønnene bruker andre fornavn enn døpenavnene. Det at han er frihandler stemmer godt med kilden, likeledes fødselsår både for ham, kona og barna. Så vidt jeg kan se har de ikke etterslekt i Herøy. Jeg anbefaler gjerne Rabbens bøker som kilde, de er ajour til rundt 1960, et supplement for perioden etter det er på planleggingsstadiet. Jeg har fått forespørsel om å påta meg det arbeidet, men må først fullføre et annet prosjekt jeg er engasjert i. Du kan evt. prøve en e-post direkte til meg: OlavM@hivolda.no Mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.