Gå til innhold
Arkivverket

[#9846] Foreldre til Oluf Larsen, f. 1837, Grønland, Aker


Gjest Else Reither
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Reither

Er det noen der ute som kan hjelpe meg med å finne foreldrene til min tippoldefar Oluf Larsen, født 19. 12. 1837 i Grønland menighet i Aker?Oluf ble skomakermester, og giftet seg 24.10. 1864 i Korskirken i Bergen med Johanne Nikoline Knudsen f. 8.7. 1843. Jeg har sett etter i kirkeboken, og der står det at brudgommens far heter Halvor Larsen, 'Steenhugger, nu Ølbrygger' (litt av en omskolering!).Noe mer enn det har jeg ikke klart å finne ut, og følgelig heller ikke hvem som var Olufs mor. Alle opplysninger om foreldre, søsken så vel som slekt bakover mottas med takk!Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Er det noen 'Oslo-eksperter' som har peiling? Kanskje noen fjerne slektninger? Skulle så gjerne visst litt mer!Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei, Else! Han kan ikke ha blitt døpt i Grønland i 1837, kirken ble ikke bygget før i 1868! du kan se og lese om kirken her http://www.oslosurf.com/innhold/00000099.shtml fint bilde og, forresten. Kirkeklokkene fra Grønland har vekket meg mang en søndag... jeg bodde rett over gata for kirken.Jeg vil tro han ble døpt i Aker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Hei, Laila!. Hvilke andre kirker kan en person være døpt og evt. gift i, hvis det ikke er Grønland kirke. Jeg holder på å lete etter et giftemål i 1888-90 og en dåp i 1894-95, og denne familien har bodd på samme sted fra 1888 og til 1905 (gateadressen de bor i tilhører Grønland Menighet). Kan ikke finne giftemål og dåp i Grøndland menighet. Finnes det andre alternativer enn Aker menighet? Hilsen en som leter og leter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei, May! Kampen ble skilt ut fra Grønland i 1897, og foruten Aker, så har du jo også Gamle Aker.Hva var adressen? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Chr. H. Skogly

Grønland var - som her er nevnt - en del av Aker. Imidlertid har jeg i mitt arbeid med Aker-kilder ikke sjelden sett at 'Grønl.' er anført ved siden av kirkebokinnføringene, så det er mulig at (enkelte?) kirkelige handl. ble utført for folk på/ved Grønland et annet sted enn i Aker kirke, men dette har jeg ikke funnet ut av/fått bekreftet.Uheldigvis har jeg ikke dåp fra Aker lenger enn til august 1837 (!), så jeg får dessverre ikke gjort oppslag.Kan det være en 'ettertidsforskyvning' her? Gamlebyen [sic] var egen menighet frem til 1801, deretter sammen med tukthuset og senere Aker, før det (1861) ble slått sammen med (den nyopprettede) Grønland menighet. En kan tenke seg at enkelte i perioden 1861-80 vil få oppgitt 'Grønland' som f.eks. fødested, selv om de var født f.eks. i Gamlebyen. (Lignende ser man at folk i f.eks. 1865, 1875 og 1900 er oppgitt f. enten i østre el. vestre Aker lenge før disse sognene ble opprettet). Mvh. RC (robc@heimr.net)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Været her på Sørlandet ble plutselig så bra at jeg tok meg noen dager i solen, så jeg har ikke fulgt med her den siste uken. Men 'Brukarforumet' sover aldri!Takk til Laila for opplysningene om Grønland! Flott kirke! Skulle gjerne hatt en tippoldefar som var døpt der, men den gang ei! Merkelig å oppgi en menighet som ikke finnes, men det står altså Grønland i både kirkeboken og klokkerboken!Kanskje forklaringen er den som Robert foreslår. Takk til deg også! Synd du ikke har noen måneder til av kirkeboken, så hadde jeg kanskje fått klarhet i saken.Forresten - har jeg forstått deg rett når jeg oppfatter det som at Grønland menighet ble opprettet i 1861, 7 år før kirken ble bygget? Det kan i hvert fall forklare hvorfor det står Grønland menighet i kirkeboken, selv om det uansett virker litt pussig. Oluf har kanskje hatt et behov for å markere at han var orientert om hva som skjedde der han var født, og at han derfor var klar over at det var opprettet en ny menighet i hjemtraktene? Ikke helt usannsynlig, men...Hvordan ligger forresten Aker og Gamle Aker i forhold til hverandre? (Jeg er ikke helt lommekjent i Oslo, selv om jeg har bodd der en kort periode...) Hvilken av disse kirkene dekket nåværende Grønland menighet? Om noen har mulighet til å slå opp hadde det vært veldig fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Else, jeg tørr henvise til disse sider hos riksarkivet: Lenke som bl.a. sier dette: Grønland menighet Det området øst for Akerselva som ble lagt til byen i 1857, hørte til Aker prestegjeld i geistlig henseende til 1861. Ved kgl. res. 16.02.1861 ble det fastsatt at den del av Bymarka som ikke var lagt til Trefoldighets menighet, og det nye byområdet skulle deles i to nye bymenigheter; Gamle Aker menighet og Grønland menighet. Hele den delen av det nye by- området som lå øst for Trondheimsveien og Akerselva skulle tilhøre Grønland menighet. Menigheten skulle bestå av to sokn, Grønland menighet i nord og Oslo anneks i sør. Grensen mellom de to skulle følge Munkebekken. (Også kalt Nonneelva, Klosterbekken og og Hovindbekken. Den kom fra Hovind og rant rett sør for Botsfengselet.) I 1880 ble Oslo (Gamlebyen) skilt ut som egen menighet (se der). Nederst fulgte grensen Schweigaards gate og Munkebekken, og gjennom det området som var lagt til byen i 1857, fulgte grensen Strømsveien.På samme tid ble den nordre delen av Grønland menighet lagt til Petrus menighet. Og fra Aker Prestgj. finner vi dette: Aker prestegjeld Foruten hele Aker og Bymarka hørte også Akershus slottsmenighet med til dette prestegjeldet inntil 1823. Bymarka omfattet området nord og vest for byen mellom Akerselva i øst og Frognerelva i vest. Slottsmenigheten ble skilt ut fra Aker ved kgl. res. 06.05.1823 (Se Garnisonsmenigheten). Fra samme tid ble Oslo (Gamlebyen) og Oslo Hospitals menighet slått sammen med Aker prestegjeld. Den delen av Aker som lå øst for Strømsveien, øyene i fjorden og den tidligere Oslo menighet skulle fremdeles høre til Oslo Hospitalskirke som soknekirke. Grønland, Leret, Lakkegt. og Enerhaugen skulle høre til Akers kirke, men de som bodde der kunne søke Oslo Hospitalskirke om de ønsket. Byutvidelsen i 1857 medførte flere forandringer i den geistlige inndelingen. Ved kgl. res. 22.02.1858 ble det bestemt at den vestre delen av Bymarka skulle skilles ut fra Aker og innlemmes i den nyopprettede Trefoldighets menighet. Ved kgl. res. 16.02.1861 ble det fastsatt at Aker prestegjeld skulle deles. Den østre delen av bymarka og den delen av det nye byområdeet som lå vest for Trondheimsvn. skulle skilles ut fra Aker som egen menighet; Gamle Aker menighet, med Gamle Aker kirke som soknekirke. Resten av det nye byområdet skulle utgjøre en ny menighet; Grønland menighet. Resten av Aker prestegjeld ble samtidig delt i Vestre Aker menighet og Østre Aker menighet.med mange hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

hei , kommer tilbake med flere 'utklipp': Oslo og Oslo Hospitals menighet - Gamlebyen menighet Oslo og Oslo Hospital var egen menighet i tida 1663-1801. I tida 1801-1823 var den slått sammen med Kristiania Tukthus til en menighet, og i tida 1823-1861 hørte den til Aker prestegjeld. Deretter gikk menigheten inn i den nyopprettede Grønland menighet som Oslo anneks. Ved kgl. res. 29.05.1880 ble Oslo anneks skilt ut som egen menighet. Grensene for menigheten fulgte Schweigaards gate, Munkebekken og Strømsveien i nord og bygrensen i sør. I vest nådde den ned til sjøen og Akerselva. Ved kgl. res.---- Aker prestegjeld Foruten hele Aker og Bymarka hørte også Akershus slottsmenighet med til dette prestegjeldet inntil 1823. Bymarka omfattet området nord og vest for byen mellom Akerselva i øst og Frognerelva i vest. Slottsmenigheten ble skilt ut fra Aker ved kgl. res. 06.05.1823 (Se Garnisonsmenigheten). Fra samme tid ble Oslo (Gamlebyen) og Oslo Hospitals menighet slått sammen med Aker prestegjeld. Den delen av Aker som lå øst for Strømsveien, øyene i fjorden og den tidligere Oslo menighet skulle fremdeles høre til Oslo Hospitalskirke som soknekirke. Grønland, Leret, Lakkegt. og Enerhaugen skulle høre til Akers kirke, men de som bodde der kunne søke Oslo Hospitalskirke om de ønsket. Byutvidelsen i 1857 medførte flere forandringer i den geistlige inndelingen. Ved kgl. res. 22.02.1858 ble det bestemt at den vestre delen av Bymarka skulle skilles ut fra Aker og innlemmes i den nyopprettede Trefoldighets menighet. Ved kgl. res. 16.02.1861 ble det fastsatt at Aker prestegjeld skulle deles. Den østre delen av bymarka og den delen av det nye byområdeet som lå vest for Trondheimsvn. skulle skilles ut fra Aker som egen menighet; Gamle Aker menighet, med Gamle Aker kirke som soknekirke. Resten av det nye byområdet skulle utgjøre en ny menighet; Grønland menighet. Resten av Aker prestegjeld ble samtidig delt i Vestre Aker menighet og Østre Aker menighet.Du må (som jeg klarer å se det)til Aker Prestgj. under Ministerialbøker bl a. nr. 13 og 16.Hilse Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Tusen takk, Egil, for detaljerte redegjørelser om menighetene i Oslo! Og for lenken - skal studere Riksarkivets sider!Jeg tror ikke jeg har alt helt klart for meg enda, men skal sette meg ned med et detaljert bykart, sånn at jeg kan følge med på de forskjellige områdene som turneres inn og ut av de respektive menighetene! Lett å gå surr, det er sikkert! Forresten tror jeg at jeg begynner å forstå hvorfor tippoldefar Oluf har vært så nøye med å oppgi riktig menighet - det beviser i hvert fall at han fulgte med!Skal også få tatt meg en tur på Statsarkivet her i byen og se om ikke de har de riktige mikrofilmene i sin samling. Hvis ikke låner de nok inn for meg. Må bare vente på litt dårligere vær - enn så lenge er det faktisk sol her!Hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Else Reither

Det som ligger rett under nesen er ofte det man ser sist!Men ved hjelp av landsdekkende søk på yrke 'øl*' i FT 1865 så fant jeg Olufs far og mor - i Bergen! Hele familien har tydeligvis flyttet dit da tippoldefar Oluf var liten, for flere av søsknene er født i og rundt Bergen.Så da står jeg med følgende foreldre: Halvor Larsen, født 1800 i Vestre Toten, død 1892 i Bergen, og Berthe Marie Christophersen, født 1810 i Fredrikstad, død 1872 i Bergen. Skulle gjerne kommet meg noen generasjoner videre bakover, og oppretter en ny streng for disse to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.