Gå til innhold
Arkivverket

[#9849] Hvem kjenner til mannsnavnet Mannase ?


Gjest Rolf-Arne Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf-Arne Karlsen

Jeg har i min kones aner funnet et sjeldent mannsnavn nemlig Mannase !. Ole Evensen f ca 1760 var gift med Marthe Mannasedatter f ca 1770. De hadde to barn i 1801 Even Olsen 5 år og Mannase Olsen 2 år. I tillegg Even Olsen nr 2 f 1806. Det var vel vanlig å oppkalle et nytt barn dersom en døde ? Jeg lurer også på om en Marie Olsdatter f 1803 hører til denne familien. Ole var bruker på gården Vinje i Bamble sokn i Telemark. Er det andre som har opplysninger om deres aner og evt. hvor dette navnet kommer fra. Mvh RA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Mannasse var vel sønn av Josef,men det blir jo for mange slektsledd å følge fra fra Egypten og Jødeland-. MVH.Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det bibelske navnet Manasse (mange skrivemåter)har vært brukt i Solum i Telemark, f. eks. Manasse Halvorsen Øverland, Melfald ca 1696-1742 og Manasse Torjussen Melfald 1750-1800. Nordpå har det vært en del i bruk. I FT 1801 var det 19 som het Manasse e.l. til fornavn, derav 11 i Nordland.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.