Gå til innhold
Arkivverket

[#9850] Joen Pedersen f. ca. 1760. Røraas.


Gjest Britt D. Hjeltnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt D. Hjeltnes

I følge de militære ruller 1801 skal Joen Pedersen være født på Røros ca. 1760. Han giftet seg med Maren Johannesdtr. fra Karnæs, Lyngen, Troms, i 1795. Var bosatt i Rotsundelv i 1801.Hadde da to barn, Elisabeth f. 1797 og Benjamin f. 1800.Har gått gjennom kirkebok for Røros som er på nett, også folketelling 1801, funnet ørten Jon Pedersen og står nå igjen med en kandidat:Joen døpt 21.04.1765. Foreldre: Peder Joensen Dax og Anne Hansdr. Steene .I Rørosboka b. 4 s.317 står det at de hadde flere barn , men det ser ut til at bare datteren Cornelia f. 1751 ble voksen. Hun døde i 1788 og ved skifte etter henne er det bare to arvinger, ektemannen Iver Olsson Undsgård og hennes mor, Anne Hansdr.Er det noen Rørosgranskere her som kan hjelpe meg? Er Joen Pedersen Dax f. 1765 død og begravet i Røros, eller kan dette være 'min' Joen Pedersen?MVH. Britt D. Hjeltnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

http://hognes.net/roros/index.htm finnes kirkebøker for Røros i listeform fra 1767 og til noe etter 1800 (døpte, viede, konfirmerte, men ikke døde). Cornelia Pedersdatter Dax ble konfirmert i 1769, ellers finner jeg ingen Dax blant konfirmerte. Etternavnet Dax finnes åpenbart ikke på Røros i 1801 og heller ikke andre steder.Det er det dessverre det eneste jeg kan bidra med. Mvh. Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Takk til Astrid. Rørosboka har sikkert rett ang. Dax etterkommerne. Har også funnet et annet spor. I kirkebøkene , konfirmerte, finnes det to Jon Pedersen Commendant.Den ene konf.1778, den andre 1782. 1793 blir en Jon Pedersen Commendant viet med Margrethe Christ. Tronshat. Hvor blir det av den andre Jon? Kan forresten ikke finne noen av de i Ft. 1801. Det er også vanskelig å finne fram i Rørosbøkene da de omhandler gårder og ikke slekter. Mvh. Britt D. Hjeltnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Commendant står ihvertfall behandlet under Kommandantvollen (Rørosboka bind 3, side 172). Her står den Jon Pedersen C. som ble konfirmert i 1778, født 1764 (døpt 1765), gift med Margrethe C. T. Det står ingenting videre om hvor de ble av eller at de overtok gården. Jeg finner heller ingen av dem på Røros i 1801Under Kommandantvollen står det videre at faren til Jon Pedersen, Peder Jonsen, levde frem til 1816. I 1810 overtok datteren Lucie Pedersd. og hennes mann. Disse hadde ingen barn.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.