Gå til innhold
Arkivverket

[#9851] Aksel Herman Jensen har befunnet seg i Slagen og i Fana v Bergen


Gjest Elisabeth Aarseth Langholm
 Del

Recommended Posts

Gjest Elisabeth Aarseth Langholm

Aksel Herman Jensen har befunnet seg i Slagen og i Fana v Bergen, han var glasmaker gm Emma Mortensen fra Larvik Later til at Aksel Herman kan være født i Slagen Emma finner jeg kun Fana I Larvik tellingen finner jeg henne ikke Jeg finner ikke mer om noen dem borstsett fra at jeg er forklart at de fikk en sønn med samme navn som faren og det er en søster v navn Jertrud f 1898 samt en sønn til v navn Sverre Jenssen f 1899Finnes der en Bygdebok for Fana man kan låne i håp om å finne de derEller er her noen andre som har disse tilhørende sin slekt også eller en aldri så liten ekspert som hjelper meg å løsne på detteTakknemlig for all hjelp !Mvh Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Der var eit glassverk på Flesland (rett sør om flyplassen) i Fana. Det er nok der dei har vore. Der er òg ein kar som stundom er innom desse debatt-sidene, som arbeider med eit oversyn over glassarbeidarane i Fana og andre stader kring Bergen. Men så lenge du korkje har nytta glassmaker i tittelen eller som stikkord, er det ikkje sikkert han les dette innlegget.Eg kjenner i alle høve ikkje til desse folka, men lukke til vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabeth Aarseth Langholm

Takk for svar og tipsSom du ser er den nå merket med Glassmaker i Fana ,Aksel Herman Jensen Så kanskje han som driver med Glassmakere tilfeldigvis kjenner til Herr Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Familien er ikke nevnt i bygdeboka under Flesland, men det står litt om glassverket der, og at mange kom flyttende hit fra 1876 og utover. Her er familien i en av arbeiderboligene til Bergens glassværk i 1900-tellingen for Fana - men det har du visst funnet: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Jeg jobber med en oversikt over familier som har vært innom glassverkene i Bergens-området. Men jeg har foreløpig jobbet mest med tiden fram til 1895, og har dessverre ikke mer opplysninger om denne familien enn det du finner i folketellingen. Fødestedene viser at de som de fleste av disse familiene har 'vandret' mellom ulike glassverk i Norge. I Slagen lå Vallø glasværk, og i Larvik lå Laurvig glasværk. Mange av dem var også innom verk i Sverige og Danmark så det kan være et puslespill å følge dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Jeg har kikket gjennom innflytningslisten i kirkeboken og finner dem registrert som innflyttet til Fana (Flesland glasværk) i 1900. Axel Herman Jensen er oppført med fødselsår 1876, og Emma Mathilde Mortensen med 1878. Det er videre notert at begge er konfirmert i Larvik og at de giftet seg i 1898. Av barn er bare Laurits Sverre (født 8/9-99 døpt 29/10-99) ført opp. Dersom du har flere opplysninger om familien er jeg interessert i dem, i første omgang er en generasjon hver vei av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabeth Aarseth Langholm

Disse får jeg ta opp igjen når sommern er over Vidar og heller komme tilbake Fint hvis vi da heller kan mailes privatMvh Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Det passer bra for meg også. Send meg gjerne en mail på vifles@online.no når du er klar til å ta opp igjen tråden. mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.