Gå til innhold
Arkivverket

[#9853] Flytteprotokoll


Gjest Allis-Elin Rokkones
 Del

Recommended Posts

Gjest Allis-Elin Rokkones

Det er blitt meg fortalt at det skal finnes flytteprotokoller. Er det mulig å få en forklaring på dette?Mvh og takk Allis-Elin Rokkonesps. mulig dette kommer to ganger, beklager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

'Flytteprotokoller' lar seg finne i flere ulike typer arkiver:Politimestrene (i byene, futene på landet) ble i 1811 pålagt å føre lister over inn- og utflyttede. De lar seg finne igjen som 'protokoller over foreviste pass' m.m. Passtvangen (innen- og utenlands reising) ble opphevet våren 1860. Passtvang ble ikke innført igjen i Norge før under første verdenskrig. Men i 1867 ble det gitt pålegg om føring av egne emigrantprotokoller av politiet i havnebyene. De registrerer normalt bare 'oversjøisk' emigrasjon.Kirkebøkene har lister over inn- og utflyttede i de trykte skjemaene som kom i 1812, men ikke alle prestene tok pålegget om føring av dem like alvorlig. Etter 1860 vil normalt antallet innførsler i disse listene avta merkbart.Fattiglovgivningen hadde bestemmelser om 'hjemstavnsrett', noe som førte til behov for å få kartlagt hvor lenge de ulike personene hadde oppholdt seg på hvert bosted. Det førte til at det i mange politiarkiv (og enkelte kommunearkiv) finnes 'hjemstavnsprotokoller', med forklaringer om en rekke personers gjøren og laden, og flytting. Fra 1900 ble det pålagt politiet (lensmennene) å føre protokoller over inn- og utflytting av fattigkommunen. Disse skal normalt være ført til 1943, da det ble opprettet folkeregistre i de norske kommunene.I 1946 ble det gitt regler for en endelig etablering av folkeregistre i alle norske kommuner. I disse arkivene er det oversikter over flytting, ved at flytteopplysninger er ført på hovedregisterkortene. Enkelte norske byer og kommuner hadde hatt folkeregistre fra lenge før 1943/1946 (f. eks. Kristania fra 1906, Bergen fra 1912).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Tusen takk for svaret Yngve Nedrebø. Jeg leter jo fremdeles etter Anna M. Pettersen, som er født i Stenkjær 1862-65 (usikkert). Hennes siste adr. Nordnesgt. 35 (Styrmannshj.) Fant henne i adr. bøkene t.o.m.1939-40, skal da ha flyttet, sannsynligvis til Fana. Hvordan var det med folkereg. under krigen? Vil hennes pikenavn være notert på reg. kort? Mvh. og takk Allis-Elin Rokkones

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Yngve Nedrebø. Når det gjelder Styrmennenes Aldershj. i Nordnesgt. 35. var jeg inne på Bergen Town 1945 og ser der at tyskerne okkuperte huset. Mine besteforeldre bodde også der og de bodde forskjellige steder i byen i den tiden og flyttet tilbake Sept. 1945. Hvem stod for omplassering av alle beboerne? Mvh. Allis-E Rokkones

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Anna Mathilde Pettersen, født 16. mars 1863 i Steinkjer, døde i Bergen 30. november 1946. Hun var kommet til Bergen i 1907, flyttet i 1920 til Oldernes, Laksevåg, og returnerte til Bergen 22. mai 1924. Hun flyttet til Nordnesgt. 35, 3. etasje 31. mai 1935, og ble overflyttet til Fredheim sykehus, Htalestad i Fana 15. mai 1943. Hun ble overflyttet til Store Parkvei 9 8. oktober 1946, og døde altså noen få uker senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

God morgen Y. Nedrebø. Jeg kan ikke annet enn å si tusen, tusen takk. Endelig er dette oppklart, fantastisk. Mvh. og takk Allis-E RokkonesPs. Ha fortsatt en god sommer med mange sol- dager................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Yngve Nedrebø Var på biblioteket idag og fant dødsannonsen til Anna M. Pettersen, håpet var at fam. hadde tatt med pikenavnet hennes. Men dessverre. Derfor et lite spørsmål. Står hennes pikenavn i papirene du fant fram? Beklager å måtte bry deg igjen. Mvh. og takk Allis-Elin Rokkones

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det står dessverre ikke noe pikenavn i folkeregister/folketelling. Men dersom fødested og fødselsdato er riktig, burde hun lett kunne finnes i kirkebøkene ved Statsarkivet i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Jeg tror nok dette er damen; 3 år i 1865-tellinga, bosatt og født i Steinkjer, og datter av skipper Johan Pettersen. Du finner henne her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Om du vil få verifisert dette i kirkebøkene skal du være klar over at Steinkjer i 1863 bestod av to sogn; Egge i Stod og Skei i Sparbu. Kirkebøkene for disse sognene ble skrevet av fra og med 1838 da Steinkjer prestegjeld ble opprettet i 1868, og avskriften er visstnok lagt med i kirkebøkene for Steinkjer. Denne avskriften er trolig lett å lese, men kan selvsagt inneholde feil i forhold til originalene fra Egge og Skei, slik at det kan være en idé å sjekke med originalene om du ikke finner svar i Steinkjer-avskriftene. Kongens gate, der Anna Johansen og faren Johan Petersen (og resten av familien) bodde lå for øvrig i Egge sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Jaja, for når det er sagt (og det helt forgjeves også) er det vel tvert i mot denne jenta du leter etter: Anne Mathilde Edvardsdatter, tre år i 1865-tellinga, og bosatt i Strandgaten i Steinkjer, som lå i Skei sogn. Du finner henne her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

God morgen P.H. SeglstenFor meg er det morgen, som nattevakt blir døgnet anderledes,idag brått når du kom med ditt første innlegg:Anna Johansdtr.(denne pers. har gått meg helt forbi), men heldigvis kom du med siste innlegget: Anna M. Edvardsdtr. Da stemte liksom alt igjen. (forhåpentligvis) Anna M. må jo ha vært et fantastisk menneske, som i 1915 i Trondh. på dødsleie til min farmor sa at hun skulle hjelpe en søsken flokk på 7 stk. fra 2-18 år fram i livet. Hun holdt sitt løfte, derfor er det en god del Rokkoneser i Bergen idag. Teorien min er jo at hun var i familie med min farmor. Kanskje halvsøster,kusine av min oldemor som er nærmest sunket i jorden(Sparbu/Stenkjær). Som halvt bergenser og trønder,blir man sta og gir ikke opp......... Tusen takk for innleggene dine,og setter stor pris på all hjelp. Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Yngve Nedrebø.Elvine Pettersen f. 1884 i Trondh. g. m. Otto Pettersen (vet ikke f. år og fødested).Hadde bopel i alle år på Hop.Er det mulig å få oppl. når de døde, barn og deres navn? Mvh.og takk Allis-Elin Rokkones

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei igjen Yngve Nedrebø. Holder fremdeles på med samme sak, det tar tid. Når det gjelder datter til Anna Mathilde Pettersen, het hun Elvine Kathinka Berg f. f. 28/10 1884 og døpt 14/12 1884 i Trondheim Domk. Farens navn Iver Edvard Berg f. 1861, vet ikke fødestedet. Det jeg lurer på er om det kan være noen oppl. når hun kom til Bergen i 1907 eller ved giftem. Og hvem er Pettersen, man kan jo lure. Mvh og takk Allis-Elin Rokkones

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Modedame elvine Pettersen, født i Trondhjem 1884 finner du i Trondhjem i 1900-tellinga, her: Lenke faren er død, og moren, førstetjener Anna Pettersen, født i Stenkjær, og som altså er enke, er midlertidig bosatt i 'Finmarken'.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei igjen Per Helge. Kjempetakk for raskt svar. Denne oppl. har jeg allerede kommet fram til. Det som er nytt i denne saken er navnet Berg. Kanskje var Anna M. ugift når hun fikk datteren og giftet seg senere til Pettersen (gjetning). Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Iver Edevard Bergh og hans mor og søsken finner du forresten i Apothekerveiten i Trondheim i 1865-tellinga, her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

En Iver Berg født 1849 i domkirkens sogn i Trondheim befinner seg på Værøy i 1875-tellinga: Lenke Kan det være den samme, og kan i så fall årsaken til Annas midlertidige opphold i Finmarken ligge her. Finnmarken som betegnelse omfattet i gamle dager også minst nåværende Troms fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Den nullen som pussig nok er falt ut av internettadressen til Ived Edv. må legges til om du skal få fram beboerne i Apothekerveiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

God Kveld Per Helge. Beklager at jeg ikke har fått svart deg før nå. Takker for innleggene dine og at du tar deg tid. De opplysningene jeg har fått så skal Iver Edvard Berg være født i 1861. Dette med årstall kan være veldig varierende på samme person til tider. De to du har funnet var født i 1849 og 1853. Skal prøve å finne noe mer om disse personene. Når det gjelder Anna Mathilde jobbet hun på hurtigruten før hun ble bestyrerinne på et hotell eller pensjonat som BDS Dampskibsselskap eide her i Bergen. Vel, vel her er det bare å stå på. Mvh Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Yngve Nedrebø.Er det mulig å få vite når ekteparet Elvine Kathinka f. Berg (brukte også Pettersen som var morens fruenavn.) og Otto Pettersen døde. Begge døde i meget høy aldre etter 1975? Var herr Pettersen f. i Bergen? Mulig deres adr. var Hopsåsen, ihverfall bodde de ett eller annet sted på Hop. Mvh. og takk Allis-Elin Rokkones

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Otto Pettersen, født 6. mars 1887, døde i Kloppedalsveien, Fana 21. august 1983. Elvine Pettersen døde i Fana 26. februar 1977. Vi har ikke meldingene til skifteretten lenger opp enn til 1975.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.