Gå til innhold
Arkivverket

[#9855] Far til Thora Thomasdtr. født 1824 i Bygland / Aust-Agder


Gjest Ketil Harbek
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Harbek

Thora Thomasdatter bor ved FT 1865 på Holte i Randesund (Oddernes) og er 41 år (født 1824) og med fødested oppgitt til Byglands prgj.Jeg har noen notater fra spredte kilder om at hennes foreldre er Thomas Olsen, født 1791 på Landsværk i Evje, og Anne Olsdatter, født 1790 i Bygland. Anne mener jeg å ha funnet i FT 1801 som datter av Ole Gunnufsen og Tore Olsdatter på Bygland prestegård.Men jeg har problemer med å finne en Thomas Olsen som stemmer, også i FT 1801. Har begynt å lure på om Olsen er riktig. (Tror jeg har funnet det i bygdebok for Oddernes/Randesund for lenge siden.) - Har noen tilgang til kirkebok for Bygland omkring 1824, og kan sjekke foreldrene til Thora ved dåpen? Og: Finnes en god Thomas-kandidat med foreldre i kirkeboken for Evje med dåp omkring 1791?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Knut Fjogstad

Til noe foreløpig hjelp hentes følgende fra Gards-og Ættesoge for Bygland, side 305, Nedre Lidi B.nr. 6 under Bygland Prestegård G.nr. 47: Dette var ein sers god verestad i gamal tid, der br.nr. 12 'Berg' høyrde med. Bjørn Åmundson g.m. Gyro Gunnarsdotter var der fra 1785 til 1788. Etter dei kom Olav Gunnulvson g.m. Tore Olavsdotter. Dei hadde barna Olav f. 1783 og Anne f. 1790. Så fylgde Tomas Olavson frå 1823 til 1830 og Kristen Torjusson g.m. Anne Mikkjelsdotter fra 1830 til 1853.osv. De øvrige spørsmål skal jeg prøve og få sett på innen noen få uker.mvh Knut Fjogstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det eneste jeg har lykkes med å finne videre er følgende: Bygland MINI A2 1766-1816 kort 2/6 1.rad nr.2 i 1782 - Anden og tyvende søndag e.T. i Austad kirke introduseret Ole Gunnufsen Lien og pigen Tore Olsdatter Quale. Tredje og tyvende søndag e.T. i Bygland kirke ægteskab Ole Gunnufsen Lien og pigen Tore Olsdatter Quale.Bygland KLOK B1 1816-1848 kort 1/6 3.rad nr.1 nr.5 Aase Tomesdtr. f. 3.juli 1821 døbt 22.juli 1821 Foreldre: Tomas Olsen og Anne Olsdtr. Lien. Faddere: Birgit Olsdtr. Lien, Ingebør Lien, Søren og Sissel (Susanne?) Aaraksbø?Bygland KLOK B1 1816-1848 kort 1/6 nr.1 nr.8 Tore Tomasdtr. f. 1.febr.1825 døbt 27.febr. 1825. Foreldre: Thomas Olsen og Anne Olsdtr. Lien. Faddere: Asjer og Jørgen Quale, Kari og Søren Lien, Gunder Bygland.Bygland MINI A3 1816-1848 kort 2/7 4.rad nr.5 nr.7 (raden for pigebarn) Thore f. 1.febr.1825 døbt 27.febr. 1825. Foreldre: Thomas Olsen og Anne Olsdtr. Lien. Faddere: Asjer og Jørgen Quale, Dordi og Søren Lien, Gunder Bygland.Sannsynlighet ved benyttelse av funn i LDS/IGI: Hvis Thora Thomasdtr. (22 år) er den som 9.oktober 1846 gifter seg med Abraham Christensen (25 år)i Oddernes, må Thomas Olsen være f.6.nov. 1791 i Risør. De andre Thomas (Tommes)Olsen kandidater er f. i 1783, se FT 1801 Bygland Prestegaard og Nordgaarden i Bygland. Finnes en annen Thomas i MINI eller KLOK for Evje - har du fått løst spørsmålet.Ellers vil finlesing av Bygdeboken for Bygland muligens gi mer opplysninger enn hva jeg har funnet.mvh Knut Fjogstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Etter hva FT 1865 (Oddernes/Randesund) viser er det jo nettopp Abraham som Thora var gift med.mvh Knut FjogstadTellingsår: 1865 Kommune: Oddernes Kommunenummer: 1012 Navn på bosted: Holte Antall personer reg. på bostedet: 9.Abraham Kristensen Husfader g Gaardbruger og Selveier 1822 Oddernæs Prgj. Thora Thomasdatter hans Kone g 1825 Byglands Prgj. Thomas A. Abrahamsen deres Søn ug hjælper Faderen med Gaardsbruget 1847 Oddernæs Prgj. Theodor Abrahamsen deres Søn ug Søfarende 1849 Oddernæs Prgj. Nils M. Abrahamsen deres Søn ug 1851 Oddernæs Prgj. Anton Abrahamsen deres Søn ug 1861 Oddernæs Prgj. Otilde A. Abrahamsdatter deres Datter ug 1854 Oddernæs Prgj. Trine J. Rolfsdatter e Lægdslem 1801 Oddernæs Prgj. Rasmus A. Larsen hendes Søn ug Skomager 1842 Oddernæs Prgj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det siste jeg kan bidra med i denne sammenheng, er det eneste ekteskap i Bygland mellom en T(h)omas og An(n)e for perioden 1808-1824 (KLOK og MINI) som følgende: MINI A2 1766-1818 kort 4/5 5.rad nr.5. År 1811: Den 24.juni efter foregaaende tillysning corpolerede Tomas Oleson Prestegaarden og pigen Ane Olsdatter Lien. Caus: Daniel Aakhus? og Jørgen Aanonson Quale.(Dette ekteskap er også gitt i LDS). I samme MINI A2 - kort 2/5 4.rad som nr.46 år 1813?: Den 13.juli døbt Tomes Olsens og Ane Olsdatters B: Ellef døbt. Faddere: Anlaug Salvesdatter og Birgitte Stolpestuen, Salve Huset, Osmund Lien og Ole Tomeson Prestegaarden.Det gjenstår da for en eller annen å sjekke kirke/klokkerbøkene for Evje og Risør.mvh Knut Fjogstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.