Gå til innhold
Arkivverket

[#9864] Finnes det(hvor) oversikt over innrullerte til Søndre Romerike Dragonkompani?


Gjest Svein Arnesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnesen

Grenen til en av mine forfeder stopper når jeg kommer tilbake til 1756. Han ble da forfremmet til korporal i Søndre Romerike Dragonkmpani. Siden ble han sendt til Holstein og ble der i 5 år. Finner han ikke i kirkebøker på døpte/konfirmerte i nabokomunene her. Er militærrulleringer for disse kompaniene tilgjengelige på noen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Spørsmålet bør nok rettes til Riksarkivet.Jeg ser av Ovenstads plansjer til organiseringen av den norske hær at, det under felttoget til Holstein i 1. Søndenfjeldske nasjonale dragonregiment (under oberst Frantz Wilhelm von Sehested) var et Øvre Romerike kompani (under kaptein Niels Prippe) , og et Nedre Romerike kompani (under kaptein Otto Harboe), men det er ikke vist til noe Søndre Romerike kompani.Alf R. Bjercke har skrevet bok om utkommanderingen til Holstein: 'Norwegische Kätnersöhne als königliche Dragoner: eine Abhandlung über den Dragonerdienst in Norwegen und die Grenzwache in Schleswig-Holstein 1758-1762' (1999).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.