Gå til innhold
Arkivverket

[#9869] Terje Andersen [Vimme], Åmli i Aust Agder, ca 1732 - etter 1801


Gjest Ole Bjørn Darrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Bjørn Darrud

Iflg folketellingen 1801 for Åmli i Aust Agder på Vimme østre så har Terje Andersen (g 2. gang) og Kari Jørgensdtr 3 barn, Andersm Jørgen og Ingeborg. Alle ugifte. Jeg er på jakt etter kilder til disse barnas 'personalia' (gift med hvem og døde når) + foreldrenes opphav. Jørgen mener jeg å kunne spore til Bratteli og Bjørli på Vegårshei, gm Guri Salvesdtr Bråtane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Tore Solheim

Angående Jørgen Torjesen og Guri Salvesdt.Dessverre har jeg ikke tilgang til noen bygdebok fra Åmli, der Vimme - gårdene nok er omtalt. I 'Vegårshei i nyare tid II' finnes opplysninger om Bratteli. Det er magne feil i denne bygdeboka, så opplysningene må tas med forbehold.1. Jørgen Torjesen Vimme (Torje er/var lokal navneform for Terje) ryddet og bygslet Bratteli i 1805, og bodde der til 1813. Bratteli var en plass under gården Uberg. Fra 1813 bygslet han Bjørmyr (Bjormyr) i Myre - også Vegårshei. Fødsels- og dødsår er ikke oppgitt2. Kona hans var Guri Salvesdtr. Bråtane. Hun var fra plassen Bråtane under gården Vormevik (som er nabogård til Uberg). Fødsels- og dødsår er ikke oppgitt.3. Hennes foreldre var: Salve Jeppesen Bråtane, født 1744 og Ingeborg Alexandsdtr. Selås (Vegårshei), født på Brokelandseie (Gjerstad) i 17374. Foreldre til Salve: Jeppe Assersen (f. 1707, d. 1747)og Berte Larsdtr. Bråten, f. ca 1715 (fra Bråten i Uberg)5. Far til Ingeborg: Axel (Alexander) Torvildsen Selås, født 1704. Han var gårdbrukersønn på Selås. Slekta her kan føres videre bakover via Ljøstad (Vegårshei) til Vrålstad (eller tidl. Roaldstad i Tørdal) til begynnelsen av 1300 - tallet.6. Det er nevnt to barn etter Jørgen og Guri: a: Terje Jørgensen Bratteli og Bjormyr, født 1810 b. Berte Jørgensdtr.født 1812. Hun ble gift med Knut Pedersen Lauve, også f. 1812. De har stor etterslekt, bl.a i familiene Finsrud og Åsheim på Vegårshei 7. Som et apropo: Siste bruker på Bratteli var Hans Terjesen Bratteli (til 1898) da plassen gikk i voll. Det var bestefar til tidligere statsminister Trygve Bratteli.Beste hilsenPer Tore Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Mange takk for detaljert informasjon. Jeg har også hentet informasjon fra 'Vegårshei II'. I tillegg har jeg funnet ei datter til av Jørgen Torjesen og Guri Salvesdtr: Kari Jørgensdtr f. 1804, konf. 1822 og gift 31.10.1824 med Knut Nilsen Storenes?. Dette er informasjon hentet fra kirkeboken. Kari Jørgensdtr er også nevnt i Dypvågs historie s 2201 og 2313. Vet du om denne Knut Nilsen er fra Storenes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Tore Solheim

Vedr. Knut Nilsen Storenes1. Nei, jeg vet ikke noe om ham. 'Etternavnet' er vel helst Stornes, som er et stedsnavn - med flere bruk - ved Storelva like nedenfor Nes Verk. Det er mulig du kan finne opplysninger i Holtsboka2. Dersom du har tilgang til 'Vegårshei II' kan du finne mer informasjon enn jeg gav under Brattelifamiliene, og noen sider lenger framme i boka. Selåsfam. er også utførlig omtalt.Med hilsenPer Tore Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.