Gå til innhold
Arkivverket

[#9870] Kari Willumsdtr.Landsvig ( Meland - Hordaland)


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Denne Kari som er en 'stammor' til meg har jeg prøvd å finne opphavet til, men uten hell.Jeg finner henne gravlagt under Manger den 13.5. 1764, alder oppgis til 63 1/2 aar. Hun er alså fødd kring 1700. Hun har vært gift med Ole Knudsen Landsvik som døde i 1757, i flg. skiftepapirene. Jeg er opptatt av hvor Kari kom fra. Jeg har funnet et notat som nevner Nils Villumsen Alver og Christian Villumsen, Nedre Tvedt som formyndere for hennes døtre, ved mannen død omkring 1757. I det skiftet oppgis døtrene til å være Ingeborg 19 aar og Anne 17 aar.Mitt spørsmål er: Finnes det opplysninger fra 'Sundet' eller Alversund som kan gi opplysninger så langt tilbake, om hun kommer derfra? Navnet på formynderne for hennes døtre, skulle faktisk tyde på at Alver kan være stedet. Skulle noen ha et tips, mottas det med stor takk! Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Ifølge gards- og ættesoge for Alenfit var Kari f. 1699 som datter av Villum Nilsen Nere Tveiten (ca. 1673-1752) og kona Anna Magnesdatter f. Mykletun (ca. 1675-1750). De ble gift i 1696 og bodde på Nere Tveiten i Alversund. Forøvrig hadde de flere barn deriblant sønnene Christen Nere Tveiten (f. 1716) og Nils Alver (f. 1707). Forøvrig stammer jeg fra Villum sine foreldre Nils Aslaksen Nere Tveiten (ca. 1610-1693) og 2. kona Maritte Nere Tveiten (ca. 1635-1695) For mer detaljerte opplysninger ligger både døde og vigde for Hamre på DA fra 1677 og utover. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg takker meget for dine gode opplysninger, om min 4x-tippoldemor Kari Willumsen. Har du flere opplysninger om hennes slekt bakover så er dette av stor interesse for meg. Nettadressen er: odlando@online.noDu nevner gard og ættesoga for Alenfit,du har vel tilfeldigvis ikke forfatteren av den ættesoga også? Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.