Gå til innhold
Arkivverket

[#9871] Anne T. Gravaas (1865, Norge --1908, Iowa)


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg er takknemlig for all hjelp med Albert Gravaas sin andre kone - Anne T.!?Hun er født i Norge 27.12.1865, død i Iowa 02.1.1908. Vi vet ikke hva T-en står for, men antar at det kan være Thomasdtr. fordi hennes første sønn med Albert får navnet Albert Thomas Gravaas.Dette vet vi: Albert Andreas. Gravaas, døpt 2.12.1855, Stod. Sønn av Andreas Ols. Gravaas f. 1819 på Oxås, Egge, Stod og Anne Andersdtr. f. 1817 Ogndalen, Skei. Familien bor i Steinkjer 1865.Albert giftet seg først med Kari Pedersdtr. Dale f. 1866 i Slidre, den 17.8.1888 i Cresco, Iowa. Kari døde 27.12.1891. Det ryktes at kone nummer to var i slekt med henne - Karis far het Peder Tostensen, så en Anne Tostensdtr. kan være et annet hint.Albert Gravaas emigrerte i 1882, og var hjemme i Norge i 1892-93 (retur via Tr.heim 15.03.1893), sannsynligvis fordi faren Andreas døde i sept. 1892. Han har kanskje giftet på nytt her, med det samme, for i 1894 får han og den nye kona datteren Anne Marie i Minnesota, siden er de å finne i Cresco, IA igjen. Her følger barna Anton Thomas f. 28.5.1896, Clara Amanda f. 24.11.1898, Iver Oscar f. 03.11.1900, Harold Theodor f. 16.3.1903 og Alice Magrete f. 8.3.1906.Jeg har ikke funnet noen vigsel for Albert og Anne T. verken i Norge eller USA.Fra obituary: 'Annie T. Gravos of Cresco born Dec. 17, 1865, died age 42 years and 16 days, married, born in Norway, father T. Oloerson or Olouson?? of Norway, housewife. Died Jan. 2, 1908. Buried at Oak Lawn Cemetery, Cresco IA.'Jeg har trålet emigrantlistene og 1865-tellingen med magert resultat. Jeg finner en Anne Thomasdtr. (1) på Kottum i Melhus i 1865, men jeg har ikke tilgang til kirkebøkene for området, så hvis noen kan hjelpe bekrefte/avkrefte denne kandidaten - eller lansere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Iflg. censusen 1900, hadde Albert og Anne vært gift i 6 år (i 1900), hun hadde født 3 barn og disse tre var i livet da. (Anna, Anton og Clara).Både Albert og Anne står som immigrerte i 1882.Siden Anne ble født 17. desember, bør hun være med i 1865-tellingen, denne skulle tas opp mellom 31. des. og 1. jan. 1865.Utfra det jeg har sett i US, ser det ut til at oppkallingsreglene har blitt igjen hjemme i de aller fleste tilfeller. Men, det kan jo hende....Kanskje de giftet seg i Minnesota? Vet du hvor i Minnesota Anne ble født=AHA! Her var det noe: California death index: Anton Thomas Gravos, b. 28 May 1896, died 9. nov. 1946. born in Iowa, died in Alameda, SS# 558074860 Mothers maiden name: SKIEL, fathers name GravosSå da er det å begynne å vri og vrenge det etternavnet.....Vel, dette er ikke det du er ute etter, men tar de med i samme slengen: (Fra Oregon death index) Name: Gravos, Iver Osc County: Lane Death Date: 04 Mar 1987 Certificate: 87-04163 Spouse: Rebert Birth Date: 03 Nov 1900Name: Gravos, Harold The County: Lane Death Date: 27 May 1971 Certificate: 71-07307 Spouse: Effie Birth Date: - Mar 1903Name: Gravos, Effie Ellen County: Lane Death Date: 25 Nov 1987 Certificate: 87-21461 Spouse: Harold Birth Date: 26 Feb 1903Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Laila!Takk for innsatsen! Alt hjelper... Jeg har sett Anne som Anne T. Skei - ikke langt fra Skiel (Skei er en gård i Ogndalen).Det var få kandidater for Anne T. med far T. Olsen/Olufsen/Olausen i 1865-tellingen. Derfor syntes jeg Anne på Kottum var interessant - hun bor sammen med en masse Olesbarn - men jeg har ikke tilgang til kirkebøkene...Skal forsøke å finne ut hvor i Minnesota Anne Marie var født!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har nå fått vite at Albert og Anne T. sin første datter Anne Marie ble født 26. juni 1894. En kopi av 'death certificate' er fra Clackamas Co, OR, hvor hun døde 10. juli 1927 av tub. Det er søsteren som har fylt i sertifikatet, og skriver at Anne Marie ble født i Adams, Minnesota, og at morens etternavn var Skyol, vi har også sett Skeil og Skei. Under et bilde av Anne Marie i dåpskjole står det Austin, MN.Etter at Anne T. døde i 1908 tok Albert med seg familien til Willamette Valley, og en ny homestead i Vida, Lane Co., OR. Albert døde der 9. februar 1929.Det er jo mulig at Albert og Anne T. ble gift i Minnesota i 1894 - hvis de da ikke giftet seg da han var hjemme i Norge i 1893 - det siste har jeg ikke funnet noe bevis på - og han var registrert som ugift da han reiste ut av landet etter hjemmebesøket.Det som også kunne være interessant er å få bekreftet eller avkreftet opphavet til Anne Thomasdtr. Kottum f. 1865 i Melhus, Sør-Tr. Hadde vært supert om noen kunne bistå her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen! Ville bare nevne, Anna T. sto som immigrert 1882 i 1900-censusen, så de giftet seg mest sannsynlig i US. De hadde vært gift i 6 år i 1900, altså gift i 1894, Anne Marie ble født i juni 1894, altså produsert i ca september 1893. Albert kom tilbake ugift i mars 1893. Trabelt....Men, jeg tror de kjente hverandre fra før, også med navnet Skei inni bildet....Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei! Har nå fått utelukket en Anne T. f. 1865 i Melhus, og står fortsatt bom fast. Alle tenkelige kandidater for Anne T. (Skei?) f. 27.12.1865 mottas med stooor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Heidi! Både Adams og Austin ligger i Mower Co. i Minnesota http://www.rootsweb.com/~mnmower/ gir ett par adresser du kan prøve på! Kan jo ha flaks!! Prøv og få tak i birth-cert på Anne Marie, her står det kanskje nærmere pikenavn?Jeg hadde også bedt om en lookup på vielser i MowerCo. aila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Har du forresten vært i kontakt med Carol Malito, epost: kylesgrama@aol.com hun har samlet en del. Ser det er en del avvik fra dine data,men det er helt klart samme familie. Det ser ut som hun er etterkommer etter Harold.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susan Halverson

Hi It looks like Vicky Walberg ( think that is her name) is looking for the same family and has a bit more info for you. I didn't know how to create the link so I e-mailed it to youSue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Da har vi funnet ut at Anne T. og Albert Gravos ble gift 26.9.1893 i Little Cedar Lutheran Church i Adams, MN. Vitner var Syver Rogne og Sjur Opheim. Der ble også Anna Marie døpt 12.8.1894 (f. 25.6.), foreldrene oppført som Albert Gravaas og frue. Faddere: Syvert Opheim og frue, H. Lovolld og Anne Bagstad.Kan det være til hjelp? Vi vet fortsatt ikke hvor Anne T. kom fra i Norge, så alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

PS: Glemte å nevne at Anne`s far mest sannsynlig er en Thomas Olsen/Olufsen/Olausen, og antagelig er fra området rundt Skei i Trøndelag. Noen hete kandidater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Heidi! Du holder fremdeles på THomas-navnet, er det ennå pga at barnet heter Thomas, eller har du fått noen andre indikasjoner?De opplysningene du fikk om giftermål, hvor kommer de fra? Har du fått tak i vielses-certifikat? Det bør jo stå et pikenavn på frøkna? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Laila,Hun heter Anne Thomas Skiel Gravos i en familiebibel. Har ikke fått tak i vielses-sertifikat, dette er 'lookup' i kirkebøkene. Der heter hun visst bare Annie T. og 'hans fru'. Puh!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg leter fortsatt etter Anne T.!I kirkeboka ved vigselen er pikenavnet oppført som Skjiel eller Skijel, vanskelig å lese. Når datteren dør er hun oppført som Skyol.Når Ann(i)e dør i 1908 viser hennes 'Transcript of death record in the County of Howard from the book 1907-1917' at faren het T. Oloerson, Olverson eller Oluerson eller lignende.I familiebibelen heter hun Anne Thomas Skiel Gravaas.Kan noen hjelpe, dette er vanskelig! ALLE tips om kandidater i FT 1865 (f.eks.) vil være til god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.