Gå til innhold
Arkivverket

[#9878] Johan Andr Pettersen Øvrebust, f. 1861 (på Stranda eller i Trondheim?)


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

En amerikaner er på jakt etter ovennevntes aner, og jeg har funnet at han emigrerte fra Bergen 9.5.1882, 21 år gammel og det var der angitt at han var født 1861 på Stranden der han også hadde bopel.Dette er nok rett person, men jeg finner ikke ham (eller Øvrebust) i Stranda-boken min (Stranda bygdebok III av Olav Langlo, 1964). Den har kanskje kommet i ny utgave?I 1865 finner jeg en JOHAN ANDREAS PEDERSEN f. 1861 i Trondhjem på Røros (Bakkene) hos sine besteforeldre Jørgen Reinholtsen og Berit Pedersdatter.I 1875 finner jeg en JOHAN PETTERSEN f. 1862 i Trondhjem bosatt i Trondhjem (Kofodgjelene) med tre yngre søsken og sin mor som er enke (Marie Pettersen) som forsørges av Lauritz Rolfsen f. 1905. Kona Marthe Rolfsen, f. 1802 bor også der. Dessuten bor også 7 personer i familien Langlo der. Dette er jo et typisk Stranda-navn, men hele den familien er også født i Trondheim.Er det noen som har kjennskap til disse forskjellige (eller samme) Johan'ene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I FT 1865 er det ni gårder på Stranda ved navn Øvrebust. På en av disse finnes en Johan Petersen 6 år. Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Takk for tipset! Det hadde jeg sannelig oversett. Det var vel fordi jeg først søkte på John. Men jeg trodde jeg hadde søkt på landsomfattende søk også. Vet du hvor Øvrebust-gårdene eventuelt finnes i Stranda bygdebok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Nybø

Astrid Ryen er nok inne på det rette. Øvrebust ligg i Stordal kommune, som den gong var ein del av Stranda prestegjeld.I mormonerane sin database finn vi truleg den same som Astrid viser til døypt i Stordal 11.11.1860. Vi venter på slektsboka for Stordal som kjem ut ein gong i haust.Helsing Ole Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Takk for all hjelp! Nå vet jeg altså: Johan Petersen Øvrebust ble født 11.11.1880 i Stordalen. Hvis det dreier seg om samme person som finnes i 1865-tellingen for Øvrebust, Stordal, Stranda, så er foreldrene Peter Olsen f. ca 1822 og Johanne Petersdtr f. ca. 1826.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.