Gå til innhold
Arkivverket

[#9879] Syver Olsen fra Iverslien i Gausdal


Gjest Bodil Ed Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bodil Ed Iversen

Er det noen som sitter med opplysninger om Syver Olsen født 29 mars 1795 på Iverslien i Gausdal? Jeg vet at han ble gift med Kari Johannesdatter fra Granum og at de fikk sønnen Simen i 1814. Alle opplysninger som kan gi litt 'kjøtt på beina' her er velkommen, tips om gardshistorier etc. Har lånt en gammel bygdebok fra Gausdal men fant ikke noe om familien der. Granum fant jeg ikke, er det en gard/husmannsplass i Gausdal? Takknemlig for alle svar. Hildsen Bodil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hvis du vet når han ble født (døpt?), hvorfor kjenner du ikke navnet på foreldrene?Det er ikke utgitt noen gårds- og slektshistorie for Gausdal, men Hans Kraabøl skrev omkring 1820 ned en del om mange gårder i bygda, om ikke alle like grundig. Dette er senere utgitt i bokform. På s. 209 nevner han under nordre Iverslien Ole Iversen Spark og hans bror Iver Iversen Iverslistuen, men det går ikke frem når de bodde på Iverslien, bare at Kraabøl kjente dem godt, og da har de vel bodd der en gang mot slutten av 1700-tallet.Granum er iflg. O. Ryghs 'Norske Gaardnavne' (ligger ute på nett!) gnr. 9 i Bødalen (Vestre Gausdal), men jeg tror det er nye gårdsnumre nå. Gården var i 1723 underbruk til gnr. 10 Sønsteli, men i 1668 var det visst eget bruk. Om gården var skilt ut som eget bruk på beg. av 1800-tallet, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Mikkelsen

Simen Syversen ble født 14 okt 1814 og døpt 23 okt 1814. Foreldere Syver Olsen Iverslien og h. Kari Johansdatter.Syver Olsen og Kari Johansdatter ble gift 13 apr 1814 i Nykirken (Vestre Gausdal). Enkemand Syver Olsen Iverslien og pigen Kari Johansdatter Granum. Hvis Syver Olsen var født i 1795 skulle han da ha vært 19 år og enkemann. Han kunne selvfølgeli ha giftet seg veldig ung, men jeg finner ingen Syver Olsen som ble gift i årene 1811- 1813. Derfor er det tvilsomt om Syver Olsen født 1795 er denne Syver Olsen.18 apr 1812 ble forresten Enkemann Johans Nielsen Granum gift med p. Gunild Iversdatter Waalen. Dette er antakelig Kari Johansdatters far som giftet seg på ny.(Kilder: Kirkebok for Gausdal, MINI 4, 1809-17).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Syver Olsen født 1795, far Ole Syversen, husmann på Roqvam, født ca. 1768, mor Ingrid Hansdatter født ca. 1758, hun har en uekte sønn Hans Svendsen født ca. 1791 (FT 1801). Kari Johannesdatter Granum født ca. 1787, far Johannes Nilsen Granum født ca. 1752, mor Kari Pedersdatter født ca. 1757, søsken Anne født ca. 1791, Nils født ca. 1794 og Thomas født ca. 1797 (FT 1801).Ut fra det som er skrevet ovenfor virker det ikke sannsynlig at det er Syver født i 1795 som er far til Kari Johannesdatter sønn Simen. Jeg har funnet 2 andre Syver Olsen i Gausdal som kan være aktuelle : Syver Olsen født ca. 1765, husmann Nørstevold i 1. ekteskap (FT 1801) og Syver Olsen født ca. 1764, husmann Borregaard i 1. ekteskap (FT 1801). Begge disse kunne blitt enkemenn i mellomtiden - en emekmann på 19 år virker lite sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Ed Iversen

Takk til Svein, Kåre og Ove som prøver å hjelpe meg med 'slektsknuten' min. Jeg tror jeg stryker Syver Olsen født i 1795 fra arbeidslista. Han sto der med spørsmålstegn. Visste ikke at han var enkemann da han giftet seg med min tt-oldemor og det er vel som dere har påpekt litt drøyt å være 19 år og enkemann. Får prøve å finne ut hvem av de to andre kandidatene som kan ha blitt enkemann før 1814. Har nylig oppdaget Family Search men aberet der er at det er registrert veldig få dødsfall (etter det jeg har erfart). Jeg er åpen for flere forslag om noen mener å ha noen. Hilsen Bodil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Bodil. Jeg anbefaler deg og kontakte Opplandsarkivet avd. Maihaugen.Lillehammer Richard Fauskrud arbeider der han vet det meste. rfauskru@c2i.net Det er en gård som heter Granum i Follebu også. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.