Gå til innhold
Arkivverket

[#9892] Brødrene Tostensen i Hurum 1801


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

I 1801-tellingen finner vi de fire brødrene Nils (44), Hans (40), Tosten (38) og Andreas (28) Tostensen bosatt sør på Hurum-landet. De er innflyttere, spørsmålet mitt er hvor (og hvem) de har kommet fra?Skal vi tro giftemålene, må Nils ha kommet først, han giftet seg 1789 med Guldbjør Pedersdatter, som tidligere hadde vært gift med Anders Christophersen Selvikeiet. De tre andre giftet seg i 1797 - 1799. Hverken Guldbjør eller Hans kone Rønnaug Nicolaidatter ser ut til å være født i Hurum, det er derimot de to yngste brødrenes koner, uten at en skal legge for mye i det. Magefølelsen min sier at siden brødrene ser ut til å ha kommet i minst to puljer, har de ikke kommet fra veldig langt unna. Muligens fra lengre ute i Oslofjorden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Et lite inkvisitorisk spørsmål: Hvordan vet du at de var brødre hvis du ikke vet hvor de kom fra og hva foreldrene het?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

O boy, skulle jeg fjerne alle brødre med ukjente foreldre fra basen, ville det gått hardt ut over den. Den vanligste måten å avdekke slike brødre på, er vel å finne dem i skifter f.eks. som verger for etterlatte mindreårige. Og det har jeg fra lokale eksperter at de har gjort, uten å komme videre av den grunn. Om ikke det er nok, finner en dem (og deres respektive) som faddere for hverandres barn i utstrakt grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Anne C. Strandslett

Hei Per Har du kommet noe videre på dette feltet? Har dessverre mistet eposten din! Hvis du har min fortsatt, sender du meg en mail? Anne Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anne C Strandslett

Hei PerDette er et hodebry-område som jeg er innom med jevne mellomrom.Den 21 september 1766 i Eiker døpes Tosten. Hans far var Tosten Pedersen Strygeneie og mor var Mari Nilsdatter.I 1801-tellingen bor Tosten Tostensen 38 år, sammen med kone og to barn på Graver i Hurum - som vi allerede er klar over. MEN sammen med dem bor en 76 år gammel enke ved navn MARI NIELSDATTER.Nå er jo ikke dette et veldig spesielt navn, men det er lov å få hjerteklapp, er det ikke? Er dette noe du har sjekket tidligere???? (Si nei..!) La meg legge til at Tosten og kona Marthe fikk en sønn med navn Nils. Anne Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Nei, det er en tråd jeg ikke har fulgt tidligere. Det stemmer jo godt med først en sønn Torsten, så en Niels. Kan det finnes skifte etter Maren Nielsdatter, tro?Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.