Gå til innhold
Arkivverket

[#9893] Fornavnet Grees (15), Greis (26), Greys (3), Greus (10) i FT 1801.


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Tallene i parentes refererer til antall forekomster i FT 1801. Greus forekommer utelukkende i Surnadal i MR, Greis er formen i Trøndelag og Nordland, Grees på Øst- og Sørlandet.Er Greus og Greis ett og samme navn? Hva er opprinnelsen til disse navnene? Kunne det være Gregorius?? (ren gjetning)Takknemlig for svar. Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Tror ikke du kan utlede mye av eksakt skrivemåte i 1801. Særlig fremmedartede navn ser ofte ut til å være skrevet nærmest med 'lydskrift' der. Men sannsynligvis har disse navnene lite felles. Du finner mange forekomster av alle fire ved søk (velg 'eksakt skrivemåte') på www.familysearch.com/, og stor internasjonal spredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Opphavet er Gregor (Gregorius).Varianter:Gregorus (Nordland) Gregus (Oppland og nordafjells) Gregers (Østlandet) Greis (mest Agder og nordafjells) Gres (mest Østlandet) Gregert (Aust-Agder)Dessuten: Greger og Gregine(Etter Norsk personnamnleksikon)Det høres ut som 'Greus' er det samme som 'Gregus'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk for svaret. Person.leks. er for tiden dessverre utsolgt, så jeg er takknemlig for at du slo opp for meg. Jeg regner det også som sannsynlig at formen Greus kunne være en variant av Gregus. Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.