Gå til innhold
Arkivverket

[#9894] Daniel f.ca.1806 og Hans Jacobsen f.ca.1815 Liset/Hegrenes i Vefring i Sunnfjord


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Daniel og Hans var trolig brødre.Jeg finner begge på Liset i Vefring , Daniel som husmann og Hans som inderster.Daniel giftet seg i Førde 23.11.1828 og Hans giftet seg i Førde i 1840.I begges tilfelle er faren bare oppført som Jacob.Fødested som Liset/Hegrenes.Men jeg tror ikke de er født der.Jeg finner de ikke født i Førde.Derimot finner jeg en Daniel Jacobsen døpt 03.01.1807 i Ytre Holmedal.Der er ikke oppført noe gårdsnavn og faren benevnes som ' omløbende med sin hustru'.Daniel er fadder ved en av barnedåpene til Hans.Det faktum at de også bor på samme gården , samt at Hans sin sønn Mads Henrik er tjenestegutt på Helgøya hos Daniel i 1865 burde tyde på slekt.Daniel forlater sin familie i 1867 og drar til Strudshamn på Askøy og blir borte, mens resten av familien dør innen 1875 på Helgøya.Hans får to sønner utenom ekteskap.Den første i 1850 mens kona fortsatt lever og den andre i 1852,da er kona død.Begge sønnene får han med Anne Sophie Johannesdatter , men siden finner jeg ham ikke igjen. En liten sak til kan nevnes.Også en Ole Jacobsen opptrer som fadder med bosted Liset, men han finner jeg ikke der i bygdeboka.Er der noen som har kjennskap til Daniel , Hans og Ole eller som kan fortelle meg hvorledes jeg skal kunne finne foreldrene?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Konfirmasjon i Vefring 17. august 1834: Hans, 20 år gammel på Lisæt, sønn av Jacob og Helge.Konfirmasjon 1830: Ole, 17 år, på Underli, sønn av Jacob og Helge.Vi ser at Jacob Andersen Vatne i 1805 giftet seg med Helge Nilsdatter Fremmersvik, men de synes for gamle til å kunne være foreldre til (Daniel), Ole og Jacob.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for informasjonen Yngve.Da fikk jeg bekreftelsen på at Hans og Ole var brødre , samt morens fornavn.Dersom det stemmer at også Daniel var en bror av de to nevnte , og det er rett Daniel jeg fant døpt i Y. Holmedal 03.01.1807,må jeg kanskje til den kommunen for å finne ekteskapet mellom Jacob og Helge. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

De blir døpt en Ole Andreas den 04.03.1812 på Helle i Naustdal , og foreldrene er Jacob Eliasson og Helge Olsdatter.Den 11.03.1810 blir de født en gutt Isach på Helle , men nå heter foreldrene Jacob Isachson og Helge Olsdatter. Det underlige er at Hans ble konfirmert fra Liset i 1834.Han bor der fortsatt i 1840 da han giftet seg , men jeg kan imidlertid utfra Askvoll bygdebok som dekker området ikke finne noen Jacob som passer der.Jeg får prøve å finne Daniels konfirmasjon.Han ble vel konfirmert rundt 1822/24 enten i Y.Holmedal eller Førde/Vefring. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg fant idag Daniel konfirmert 05.11.1826 på Hegrenes i Vefring.Foreldrene var Jacob og Helge.Det er dermed bekreftet at Daniel,Ole og Hans var brødre.Jeg fant også skifte etter Helge Olsdatter,Liset fra 14.09.1841.Der står de tre brødrene oppført , samt en bror Elias.Dessuten var der oppført to døtre.De var fra Helges andre ekteskap i 1821 med Nils Kolbeinson , Liset.Minst en av dørtene , Helle Cathrine døpt i 1819 var født utenfor ekteskap av enkemann Nils Kolbeinson og gift kone Helge Olsdatter.Det tyder på at Jacob må ha vært i live på det tidspunktet.Jeg finner imidlertid ikke noe svar på hvem denne Jacob var.Er der noen som har kjennskap til disse menneskene/familiene og som kan hjelpe meg med svarene.Hvem var Jacob og hvor ble Elias , Ole og Hans født ? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg lurer på om denne Jacob kunne hete Danielson.Den første sønnen Jacob og Helge får døpes Daniel , den neste får navnet Ole etter Helges far.Med normal navneskikk burde vel da Jacobs far hete Daniel.Jeg trodde jeg kanskje hadde en kandidat i Jacob Eliasson.Han giftet seg i 1797 med en Inger Andersdatter , men jeg ser at de får barn sammen i Kinn så sent som i 1810.Det utelukker jo ham , for skal vi tro konfirmasjonslistene het jo mor til Daniel , Ole , Hans og Elias - Helge.Jeg kan også utelukke Jacob (Isachson) og Helge på Helle/Hjelde i Naustdal.De konfirmerer nemlig en sønn Elias samme dag som Daniel konfirmeres fra Hegrenes.Håper noen kan hjelpe meg videre her.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg håper fortsatt noen kan bidra til å løse gåten om opphavet til brødrene Daniel , Ole , Hans og Elias Jacobsen. Hvem var faren Jacob? Han må ha dødd mellom 1819 0g 1821.I 1819 får kona , Helge Olsdatter barn med Nils Colbeinsen,Liset.Da er hun gift kone og han er enkemann. I 1821 gifter de seg.Hvor ble denne Jacob av, når og hvor døde han ? De må ha oppholdt seg i Førdeområdet i 1819 , da Helges datter ble født på Liset.Daniel skal etter alt å dømme ha flyttet til Strudshavn på Askøy i 1867 og alle spor etter ham forsvinner.Hans finner jeg ikke igjen etter 1852 da han får sin andre sønn utenom ekteskap med Anne Sophie Johannesdatter.Ole og Elias har jeg ingen kjennskap til.Håper noen kan kaste lys over dette.De fire brødrene er ikke født/døpt i Førde i Sunnfjord. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.