Gå til innhold
Arkivverket

[#9897] Min tippoldefar var pasient på Gaustad i 1900


Gjest Hanne Johnsrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Johnsrud

HeiMin tippoldefar Ole Olsen Johnsrud f. 16.03.1861 i Skedsmo var under folketellingen 1900 for Aker pasient ved Gaustad Asyl Lenke. Finnes det noen mulighet for meg til å finne ut hvor lenge han var pasient, og hvorfor han havnet der?Ole var gift (1882 i Skedsmo) med Mille Birgitte Johansdatter født 31.05.1862 i Lørenskog. De hadde 12 barn som jeg vet om. Den yngste Nanny Amalie er født 03.06.1899 så han kan jo ikke ha vært på Gaustad så veldig lenge før den tid.Jeg aner ikke når Ole døde. Hans kone Milla døde 1952 i Johnsrud,Rælingen.Hvis noen aner hvor jeg skal lete setter jeg stor pris på svar.Mvh Hanne Johnsrud Rælingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Arkivet etter Gaustad sykehus er avlevert til Riksarkivet, dvs. minus pasientjournalene som sykehuset fortsatt sitter på av forskningshensyn. Jeg vet at det likevel finnes noen protokoller over inkomne pasienter i RA, men disse inneholder bare navn, intet annet, så vidt jeg husker. Det finnes også enkelte andre protokoller, bl.a. bøker ført av vaktene på de to avdelingene (manns- og kvinneavdeling). Der ble det ført inn opplysninger om enkeltpersoner hvis det var noe å berette.Arkivet har 80 års klausul, så du må søke for å få adgang. Gaustad kan kanskje også gi deg adgang til journalen etter søknad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Johnsrud

Tusen takk for svaret. Er rimelig 'blank' på slike ting og lurer på hva jeg bør skrive i en søknad om å få tilgang til disse journalene/protokollene. Har noen erfaringer de vil dele hadde det vært flott.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Hanne Johnsrud

En liten oppdatering.Etter å ha sendt en mail til Gaustad for en god stund siden hadde jeg nesten gitt opp håpet om å få vite noe om min tippoldefars opphold.Stor var derfor gleden og overraskelsen da det kom en tykk konvolutt med kopier av journalen og diverse andre papirer fra en hyggelig dame på Gaustad.Gjennom disse papirene har jeg fått vite en god del mer om min tippoldefar:-)Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.