Gå til innhold
Arkivverket

[#9898] Slärteg, Sverige - Nes, Romerike - USA - Kristiania?


Gjest Tom Kull
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Kull

Mine oldeforeldre Carl Nilsson Kull og Inger Marie Kull giftet seg 19.09.1879 og reiste til Amerika i 1882, men kom tilbake og slo seg ned i Kristiania et par år senere. (1900-tellingen Kristiania)Min bestefar Hilmar ble født 31.03.1882 i Amerika, og forble amerikansk statsborger livet ut. Han var sågar over en tur i 1903 som 21-åring, men kom tilbake etter noen år. Har funnet ham på Ellis Island med ankomst 09.04.1903, via Liverpool med skipet Teutonic.Oldefar var født 09.04.1855 i Slärteg i Värmland, Sverige. Selv om familietradisjonen sier at oldemor er svensk, finner jeg Inger Marie Olsdatter oppført i 1865-tellingen for Næs, Link. født 18.08.1860 i Nes på Romerike. Uten tvil er det henne, foreldre og fødselsdatoer stemmer med oppføringer i vår gamle familiebibel.I kirkebøkene i Järnskog, Sverige er det registrert: Nilsson, Carl. Född 1855-09-04 i Slärteg, Järnskog (S). Flyttade 06.03.1882- från Slärteg, Järnskog (S) till Amerika.De av dere som har orket å lese ovenstående ser sikkert hva jeg trenger hjelp til, så derfor tillater jeg meg å spørre:1. Hvor giftet mine oldeforeldre seg?2. Hvor bodde de før de reiste til Amerika? Min svenske slektforskervenn finner ikke Inger Marie i Slärteg.3. Kunne hun ha kommet til Sverige som barn, og hvor kan jeg finne evt. opplysninger om det?4. Hvor i Amerika bodde de? Finner de ikke der jeg har søkt, og har ingen andre opplysninger enn destinasjonen Davenport, Omaha, Nck. bestefar Hilmar oppgav når han dro over som 21-åring.Etter som min bestefar er født 31.03.1882, bare noen uker etter at oldefar er registrert emigrert fra Slärteg.(06.03.1882)blir neste spørsmål:5. Er han født ombord på båten, eller kunne de rukket ankomst før nedkomst?6. Fra hvilken havn gikk båten fra, og hva hette den. Finner de ikke på emigrantlistene i nettarkivene.Er takknemlig om noen kan komme med tips og råd som kan hjelpe meg videre i min søken i familiehistorien.mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Tom! 1. Har du sjekket kirkeboka for datteren Elidas dåp? Det kan stå noe der. Har du sett i kirkebøkene for Nes?2. Jeg tror de reiste ut fra Sverige, siden de ikke er å finne i norske emigrantprot. Dersom ingen har funnet noe innen jeg er hjemme i gamlelandet, skal jeg sjekke emigrant-cd'en.3. Har du sett etter i bygdebøkene for Nes? Hvor bodde Inger M. i 1865?4. Denne kan bli vanskelig da 1890-censusen har brent, og de jo var tilbake i 1900. Det eneste måtte være om det på en eller annen måte gikk å finne fødestedet til Hilmar. Igjen kan Emigranten-cden være til hjelp.5. Det var mange barn som ble født ombord, husker ikke hvor lang tid de brukte over.6. Igjen, her kommer Emigranten'cden inn.Når dette er sagt, dersom datoen for utflytting fra Slärteg kommer fra husforhørslengden, er ikke Inger M. nevnt der? Pussig. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Kull

Hei Laila.Takk for rask respons.Hvis du er den samme Laila som bor i Sverigesgt. må det ha vært nettsidene dine jeg var innom for en god stund siden. Fine sider, fikk mimret om gamle Vålerenga bl.a. Jeg er gammal Etterstadgutt og har gått på Vålerenga skole i sju år. Skoleveien kan ikke ha gått langt fra det fine huset ditt. Men til saken, jeg har en del jeg må sjekke skjønner jeg.1. Elida er født 19.06.1884 i Norge, antagelig Kristiania, så det er nok der jeg bør sjekke først, tror du ikke?2. Kjempeglad om du sjekker CD´n når du har anledning.3. Har ikke sjekket bygdeboka, men i 1865-tellingen for Næs bor Inger Marie med far Ole Syversen og mor Thea Erdine Eriksdatter på Udenæs Annex. Tidligere har jeg sett skrevet 'Fra Bodding' på et gammelt foto av hennes familie, men det er mange bruk med Boddingnavnet i området, så jeg bør vel lete i en bygdebok for Nes.4. De må ha vært tilbake før juni 1884 da Elida er født i Norge, så de kunne uansett ikke ha kommet med i 1890-censusen. Finnes det andre registreringer i perioden?5. Er det noen andre som vet hvor lang tid overfarten tok?6. Nok en gang glad om du kan sjekke CD´n din.Hilsen Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Heisann.Inger Marie er ikke nevnt i husforhørslengden. Carl Nilsson er heller ikke nevnt som gift, han bodde hjemme hos sine foreldre da han reiste i 1882. Men i husforhørsl. 1876-1880, er han en tid nevnt som boende (arbeidende)i Skillingsmark, kan jo tenkes at han giftet seg der, skal se om jeg kan finne noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Kull

Hei Magne.Takk for opplysningene, det var nytt for meg at Carl i en periode bodde i Skillingsmark. Jeg håper dine videre innsats kan gi svar på om det var der de traff hverandre, og senere giftet seg.Igjen, takk fra Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Tom! Jeg myste litt nærmere på passasjerlista på Ellis Island.Hilmar skulle til sin 'cousin' Nils ?elander i Omaha, Nebraska.Er det et navn du kjenner? Høres hvertfall svensk ut, og det var mange svensker i dette området.Den eneste N*ls *lander jeg finner i 1920 i Omaha var en Nels Olander, 70 år. Ringer det noen bjelle? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei Tom.I husforhørsl. 1876-1880, stod det at Carl Nilson, (hadde inngåt)ekteskap i Norge i 1879,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jammen, Tom, her er jo emigrasjonen Lenke i digitalarkivets database. De emigrerte 13.5.1881.Inger Marie er her skrevet Maren, men jeg vil tro at dette er dine folk... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Kull

Hei Laila og Magne. Først takk til deg Magne, med din hjelp har jeg fått avklart at ekteskapet ble inngått i Norge og kan fortsette min søken her. Hvor ville du ha startet?Laila, takk for for at du fant de på emigrantlista. Maren må være Marie, ingen tvil da alder stemmer. Ganske idiotisk av meg å stole blindt på Husforhörlengden for Järnskog hvor det feilaktig er nedtegnet at Carl emigrerte i 1882. Men man lærer av slikt, feil finnes overalt, dobbelsjekk-dobbelsjekk! Opplysningene gir også svar på på Hilmars tilblivelse, han må ha blitt laget enten på båten, eller like etter ankomst Amerika. Ettersom New York står som destinasjon, er det mulig å finne ut av oppholdsstedet tror du?Når det gjelder Hilmars destinasjon i 1903 har jeg antagelig lest listene fra Ellis Island for dårlig. Hører opplysningene skrevet over og under stiplet linje i sammen kan det være Nils Nelander det står. Dette er et skudd litt i tåka, men Carl hadde en eldre søster som var gift med Olof Olsson, de fikk flere sønner som etter hvert tok i bruk Nelander som etternavn. Den ene sønnen, altså en fetter av Hilmar, hette Nils Nelander. Det kan ha vært han som skulle besøkes, men jeg aner ikke engang om han noensinne var i Amerika derfor er dette rågjetting. Men....Til slutt Laila, litt på sidelinja, hvordan får du lagt linker i innleggene? Jeg finner ingen oppskrift og har prøvd forskjellige måter uten å lykkes.Takk til dere begge så langt. Beste hilsen fra Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

hei Tom! Jeg skal sjekke emigrantcd'en for Nils Nelander og!Linker ja. Du skriver bare en setning slik skrive skrive og så lager du vanlig mellomrom og så kopierer du inn linken. Pass på at du ikke har tegn før eller etter (punktum, kolon, komma osv, da blir det krøll. Etter linken lager du også bare mellomrom og fortsetter å skrive uten å lage noen tegn slik Lenke og da skal dette være link til hit. Tror jeg. Jepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Hjemme! Familien står bare nevnt på Ingjerdingen under Vestre Finholt med de opplysningene du allerede har.CD'en må vente, jeg må sove! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersson

Jag letar efter min kusin OVAR ODD JOHN SVENSSON, son till Anna Magrete Nilsen Aspelund, född 3 dec 1899 i Kristiania, död 11 april 1988 i Florida. Ovar kan vara född mellan 1924-1927. Fader kan vara Johan Alfred Svensson född 12 dec 1907 i Rödeby Blekinge, utflyttad till USA 24 maj 1924. Margrete utflyttade också omkring 1924 till USA till sin fader Anton Nilsen Aspelund. Kan någon hjälpa mej finna min kusin vore jag tacksam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Kull

Hei Laila, velkommen hjem.Siden sist har jeg faktisk funnet Hilmar i emigrantregisteret fra Oslo 1867-1930 Lenke som bekrefter at han skulle til Nebraska. Nå er jeg spent på om det var Nils Nelander han skulle besøke, eller om det var et skudd i blinde. Har du fått sjekket om han finnes på emigrant CD´n din?Beste hilsen TomTil Inger Petterson. Innlegget ditt har nok fått litt feil plassering, prøv å legg det inn som et nytt innlegg så synes det for flere enn de som er inne på denne saken.mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Tom! Jeg trenger flere opplysninger om Nils. Bl.a. fødselsår. Det var faktisk flere med dette navnet. Også hvor han bodde.... LailaJeg var forresten helt sikker på Nebraska, jeg hadde også svensker i Omaha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Kull

Hei Laila, takk for svar. De eneste opplysningene jeg har om Nils(Olsson)Nelander er fødselsåret 1876, og at han bodde hos foreldrene i Boda, Jernskog, Värmland iflg. Folkräkningen 1890. Brødre jeg vet om hette Olof f.1870, og faktisk en Olof d.y. (fødselsår ukjent, var fraværende under samme folkräkning) Håper dette gjør det enklere, og er spent på om du finner´n.Når det gjelder Carl og Marie´s reise til New York i 1881, har du noen tips hvor jeg kan lete etter deres bosted der? Eller hvem vet, kanskje de også dro til Omaha?Igjen, takk fra Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen Tom! se her du Lenke det er vel ikke tvil om at dette er rette fjegen, tenker jeg!Ble din bestefar Hilmar gift? Konfirmert? Kanskje det står nærmere bestemt hvor han ble født enn bare Amerika.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og,du finner ham på Ellis også, søk på bare etternavn Nelander,så kommer han opp som Olson Nils Nelander. Han skulle hjem til Omaha.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og, ikke rart jeg ikke fant ham i Nebraska, han flytta nemlig til California: NELANDER NILS OLSON f. 08/19/1876 NELSON NELANDER M REST (OTHER) SAN FRANCISCO(38) 12/19/1957 ss#: 547-01-6935 81 yrsSelvom han har SS# er han ikke reg. i SSDI med det nummeret etter det jeg kan se.Men nå kan du jo evt. se om du finner en dødsattest på ham i San Fran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og i en annen database for samme fyr: Surname NELANDER Given Name NILS Middle Name Olson Sex Male Birth Date 19 aug 1876 Death Date 19 dec 1957 Birth Place other country Death Place San Francisco Social Security #547016935 Mother's Maiden Name NELSON Father's Surname NELANDER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Kull

Hei Laila, du har helt klart talenter for slektforskning som jeg skulle ønske jeg hadde. Det må være rette fjegen du har funnet,alt stemmer. Hans reise tilbake i 1907 tolker jeg dithen at han og Hilmar dro til Norge i sammen. Hilmar ble igjen i Oslo hvor han giftet seg med hun som ble min bestemor, Helga Malmfrid Hansen 25.09.09 Høres ikke det sansynlig ut? Hvis det bare var mulig å finne ut hvor Hilmar er døpt er jeg nesten i havn.Dette blir bare bedre og bedre, hilsen Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Tom, har du sjekket Hilmars konfirmasjon i kirkebøkene? Og, evt innføringen av vielsen? Her kan det stå noe!!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tom Kull

Hei Laila, mitt sene svar skyldes ikke dårlig oppdragelse, men jeg har vært bortreist uten internett-tilgang, så derfor.Nei, jeg har ikke sjekket kirkebøkene enda, men har startet med å sjekke i Byarkivets sider for å finne ut hvilken menighet/krets de hørte til. Hilmar er født i 1882 og ble vel konfirmert en gang i mellom 1896-98. Jeg antar, men må sjekke adresseboka at de allerede bodde i Schæffersgate. Nå har det tydelig vært noen endringer i grensene i årenes løp, men jeg tror de da hørte til Petrus-krets. Har du bedre forslag da jeg er litt usikker?Hilsen Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei TOm! Begynte nok å betvile om du var oppvokst i et møblert hjem ja :o))Utifra 'kredsinndelingen 1899', ser det ut til at Schæffersg. var i Petrus ja. Det er bare å ta en tur til sivilisasjonen det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.