Gå til innhold
Arkivverket

[#9900] Hvilken kirke ble min ttipp oldemor gravlagt -Bergen 1902


Gjest Gurli Heimsbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei! Jeg ble litt forvirret når jeg bladde opp på min ttipp oldemors døds dato - INgeborg Rasmussen f.1821 i Manger døde 1/1- 1902 gravl. 7/1...men hvor???? som én kan se står hun to ganger oppført med to adresser...... hva er rett tro????MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er berre ei adresse, men to innførslar og nemningar. Datidas gamleheim, 'Fattighuset', låg i Wallemskjellaren i Nøstegata på hjørnet av Skottesalsmauet (Nøstegata 77) og høyrde til Nykjerka. Men sidan ho budde på institusjon, er ho og ført inn i boka til Stiftelsespresten (SP) attåt i Nykjerka (NK). Fattighuset hadde plass for 22 fattiglemmer; av desse var 18 kvinner.Ei anna som eg meiner budde i Wallemskjellaren på sine gamle dagar, var mormora til Amalie Skram.(Kjelde om Walleskjellaren: Bergen byleksikon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg gløymde å svare på kor ho vart gravlagd. Mest truleg skjedde det på Møllendal kyrkjegard, som var den nye store gravplassen (frå 1874) utan tilknyting til noko kyrkjesokn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei Bjørn! Takker for svar! Der ser man igjen hvordan mangel på lokalkunnskap kan forvirre én :-)MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.