Gå til innhold
Arkivverket

[#9902] Schles til fornavn


Gjest Gurli Heimsbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei!Kom over ett merkelig navn Schles - dette kan vel umulig være vanlig - faren var fra Danmark kommer dette underlige navnet derfra??? ( de bodde i Bergen) MVH; Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Kvar har du namnet frå? Er det i ei avskrift og du finn det berre ein gong, ville eg i fyrste omgang tenkt på ein lese/skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Der er jo mange som har det navnet som etternavn-blant andre steder så er det brukt i Rheinland Preussen. Eg kjente en person som hette Spooner-oppkalt etter en by i USA der foreldrene giftet seg,så kansje ??? MVH;Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei !!Jeg synes det er ett merkelig navn ja... jeg har bare funnet det navnet ( så langt jeg har sett da..) i 1900 tellingen i Bergen. Foreldre Hans P Steen og Sara Josefine Stabell - Denne Schles var født i 1894 - de bodde i Nordnæssmuget 1.MVH; Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jeg har nå ihvertfall opplevd Charles med mange skrivemåter - fornorskingen Sjales for eksempel. Min første innskytelse var at a-en måtte være slurvet bort i 'Schles'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei!Ja det eneste som kunne ligne var Charles - har noen tilgang til 1900 tellingen så de kunne skjekke???MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Hei Gurli. Siden du driver med slektsforsking så lurer eg på om du har noen etterkommere i fjøset fra oksen Sandsmark. ;-) Sommerhilsen fra Sørlandet.Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Heidu!Det kan jo hende - det er mest nr. vi handler med - skal ikke se bort ifra det - om han er rød og ikke svart så ;-)MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Nummeret var 2568 Y Sandsmark,og det er en stund siden den var i dunken til inseminøren. :-) Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

'Schles' sin eldre bror, Hagbart Balduin, f. 26.7.1892, døpt 11.9. i Sandvikskirken, foreldre gartnersvend Hans Peter Steen og Sara Josefine Stabell, i Absalon Beyers gate 23.Ihht. til 'Døypte i Bergen 1816-1894' døper ikke paret noe barn i Bergen i 1894, men Familysearch har en Charles Malvin Steen, født 16.4.1894 med ovennevnte foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Schleswig [dvs. delstaten Schleswig-Holstein], Schlesien [dvs. det gamle tyske - no polske - landskapet Schlesien i delstaten Preüssen. Schlesien var delt i provinsane Ober-Schlesien og Nieder-Schlesien].Men i dette høvet held eg ein knapp på at 'schles' er identisk med den her omtala Charles M. Steen.Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Ha mye tyder jo på at det må være Charles som er den rette siden min 'Schles' også var født i 1894 - tror ikke de fikk noen jenter, men har også Bjorne og Hans f.1897 og 1899 - Takk for all hjelp - :-)Når jeg er inne på rare navn fant jeg nok en, men dette var mellomnavnet som var litt merkelig CLASSDIUS - noen som har vært borti dette før??(Sig; tror nok det må være noen år siden Sandsmark var på dunken ja - no er nr oppe i over 5000... men før vår tid her ute så.... :-) ) MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eg ville holde ein knapp på lese- eller skrivefeil her også. Akkurat kva det skulle vere feil for har eg ikkje fantasi til å ta i farten, men bokstavkombinasjonen var i alle fall litt pussig.(--og når de fyrst er inne på storfeavl, må eg få rette merksemda mot 'mine', dei to halvbrørne 4546 og 4689 Ryssdal; kjekke karar det óg, men særleg den siste gav dessverre litt grinete avkom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei Aase!tror nok jeg kjenner til 4546 om jeg ikke er helt påjordet ;-) husker ikke alle i farta - det blir jo litt i løpet av ett år!!Har noen forresten hørt om noen Classdius??? Høres helt (!!!!) tragisk ut!!!MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.