Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Birger Forsmo

[#9904] Oliane Larsen har to forskjellige fødselsdatoer-Er der feil i kirkebøkene?

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Jeg har fått opplyst at Oliane Larsen er født 9.12.1829 og døpt 12.12 1829, men i kirkebøkene fra Sogn som ligger på Digitalarkivet blir det opplyst at Oliane er f. 15.7.1831 og at hennes far er Lars Olsen Skei, mor Mari Olsdatter.Kan noen fortelle meg hva som er den korrekte dato?Mvh. Birger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Hamberg

Det kan jo tenkes at begge er riktige! Det hendte jo rett som det var at barn ble oppkalt etter eldre søster/bror(som regel død, men ikke alltid). Familysearch (IGI) har faktisk med begge de to du nevner og med samme foreldre, så det er en god mulighet for at det faktisk dreier seg om to stk med samme navn (selv om IGI av og til er helt på jordet).Mvh Kjell H

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Birger Forsmo

Hei Kjell. Takk skal du ha for svaret. Jeg tenkte faktisk ikke på at det kanskje kan være to forsjellige.Da gjenstår det å finne ut om den ene av disse døde.Mvh. Birger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Birger Forsmo

Hei. Jeg finner for gravlagde i Sogn og Fjordane følgende: 87715 1432 17/8 1834 k Olianna Larsd. Førde født 1831.Dette kan tyde på henne, men der er et men.Det var vanlig å kalle opp, men da etter den forrige. Jeg fant ikke noen som passet og som var født i 1829.Mvh. Birger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Morten Østevik

Det kunne være at den første Oliane var svakelig og derfor ble neste jente døpt med samme navn. Herrens veier er jo litt vanskelige av og til, og derfor ble det til at den svakelige/første voks opp og den siste døde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Oliane er ikke født på Skei i Jølster, men på Skei i Førde. Kirkebok A 6 for Førde viser at den første Oliane ble født 9/12-1829 og døpt 12/12 samme år. Foreldrene var da oppgitt som Husmand Lars Olsen Førde og Marj Olsdtr.Det er nok denne Oliane som er innført som død den 20/6 1830 og begravet 23/6 samme år som husmandsdtr Oliane Larsdtr med fødested Førde og alder oppgitt til 1/2 år.Den 15/7 1831 ble den andre Oliane født. Hun ble døpt 16 juli samme år. Foreldrene var da oppgitt som Hmd. Lars Olsen Schei og Mari Olsdtr.Denne Oliane døde den 17/9-1834 og ble begravet 20/9 samme år som Oliane Larsdtr 3 1/2 år og fødested Førde.Lars Olsen Skei og hustru Mari Olsdtr fikk også etter det jeg kan se, sønnen Ole i 1824 i Førde. (Født 13/6 og døpt 20/6). Mvh Marianne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk Marianne for utfyllende svar!Jeg beklager at jeg i farten skrev Skei i Jølster, for i min database har jeg det korrekt. Ole hadde jeg pluss både Daniel, Marthe Birgithe, Birthe, Bendik og Oline.Men er litt usikker på ektemannen til Marthe. Hun dro vistnok til USA i 1881. Men her opereres det med forskjellige f.datoer på Peder Olsen, 1819 og 1820. De giftet seg 24.6. 1844.Kan det bekreftes at det er korrekt?mvh. Birger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.