Gå til innhold
Arkivverket

[#9911] Anne Thomasdtr. Kottum, Melhus i 1865


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Trenger bistand med foreldrene til Anne Thomasdtr. som er i sitt første år på gården Kottum i Melhus, Trøndelag, i 1865-tellingen. Noen som kan bistå?Undres på om hun er den samme Anne T. som blir gift med Albert A. Gravaas (sannsynligvis i Minnesota) i 1893-94.Viser forøvrig til innlegg 9871.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Hei! Jeg fant ei Anne Tomasdtr. døpt i Melhus i 1865. Hun var såkalt uekte født. Foreldre:Arbeider Tomas Olsen Øie og Pige Siri Olsdtr. Duesten.Har sett i bygdeboka, både under Øie og Duesten, men kunne ikke finne disse personene. Skal se mer på saken siden.Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Finner Thomas Olsen i sitt 34. år på Øie i 1865. Finner ingen kandidat for Siri i tellingen.Jeg gjetter på at Sivert Jenss. som Thomas tjener hos er bror til enken Berit Jensdtr. Kottum som Anne Thomasdtr. er fosterbarn hos i 1865, og at det var slik hun havnet på Kottum. Berit og Sivert er gjerne begge barn av Jens Siverts. Øie som er i sitt 76. år på Øie i 1865?En dato jeg har for den Anne T. jeg leter etter er 17.12.1865 - hun døde 2.1.1908 i Cresco, Iowa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Spørs om vi ikke er på feil spor. Denne Anne er født 9. april 1865.Ellers har jeg problemer med å finne ut mer om foreldrene. Det finnes en Tomas Olsen Hollum f. 1834, og det er i nabolaget til Kottum, men det står ingen ting i bygdeboka om at han er far til Anne. Det er også en Tomas Olsen Høstad fra Byneset i rett alder. Han ble for øvrig gift med ei fra Øie.Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg mener jeg fant Thomas Olsen f. 22.mai 1833, døpt 14. juli 1833 i Melhus. Foreldre Ole Thomassen og Anne Joensdtr. som ble gift 25. juni 1830. Ole Thomassen var da 30, Anne var 26, datter av John Rønningseggen.Ole Thomassen er enkemann på Østerdalsvolden i 1865, han var født i Strinda, døpt 26.3.1800. Foreldre Thomas Larsen Leistad og Marith Olsdtr. Saxvig.Men det hjelper jo ikke når han er far til feil Anne...'Min' Anne har ved flere anledninger fått etternavnet Skei (også Skyol, Skiel). Vi har vært usikre på om det var riktig, fordi hennes svigermor også het Anne Skei (kanskje sammenblanding?). Har ikke funnet noen god kandidat for henne på Skei...Men utgangspunktet er at vi leter etter Anne T. (Skei) f. 1865. Du har ikke tilgang til kilder for det området, Håvard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.