Gå til innhold
Arkivverket

[#9912] Andrea Hatløen Skaugseth f.1893 Ulfsten Møre og Romsdal


Gjest Solvår Nergaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Solvår Nergaard

Har noen tilgang til kirkebøker for Ulstein i Møre og Romsdal,eller kan hjelpe meg med å finne far til Andrea Hatløen f.1893 i Ulfstenpr.gj så hadde jeg vært veldig takknemlig.Moren het Karen Hatløen f.1871.Andrea og broren Toralv f.1897 var født utenfor ekteskap.Jeg tror faren het Ole Skaugseth,men finner ingen som passer i folketellingene. Mvh Solvår Nergaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Far til Andrea var Ole Jensen Skaugset iflg. Bygdebok for Ulstein og Hareid. Det står ikkje kvar han var frå.Men det verkar jo svært sannsynleg at han har nanmet sitt frå Skaugseth i Aure på Nordmøre. Spesielt sidan Andrea vart gift med Ole Huseby frå Aure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Hjelle

Det kan vere verdt å sjekke om Ole Jensen Skaugset er son til Jens Jensen Skaugset (f. 1839) frå garden Skaugset i Eid, Nordfjord. Denne Jens Jensen er registrert som utflytt til Ålesund 17.10.1866. Du finn han under Vigde i Borgund 1868: Fødestad Sjauseth ?? i Eids præstegjæld, han gifter seg med Elisabeth Olsdatter Hareide, 22 år gammal (far: Ole Elias.). Eg kan ikkje i farten sjå at dei får barn i Borgund, men dei kan jo ha flytta - t.d. til Hareid... Kanskje det er meir å hente i den bygdeboka? Mvh. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Solvår Nergaard

Takker for svar! Har sjekket kirkebøker for Ulstein mens jeg har vært på ferie,og funnet som dere skriver Ole Jensen Skaugseth som far til Andrea.Det står at han har bosted Ålesund,men det står ikke når han er født eller hans fars navn.Han er ungkarl og barnet dvs.Andrea er født i Brandal.Andrea hadde Elisabeth som mellomnavn,så det kan passe som Jorunn skriver at foreldrene til Ole het Jens og Elisabeth.Andrea hadde ingen kontakt med faren Ole så jeg tror ikke faren kom fra Skaugseth i Aure,jeg har også lokalkunnskap derfra,Andrea var min oldemor. Jeg har foreløpig ikke klart å finne Ole Jensen Skaugseth eller hans foreldre i folketellingene. Mvh Solvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Eliassen

I folketeljinga for Ålesund i 1875 finn vi følgjande i Kipervigen, gårdsnr. 38, gårdens eier Jens Skauseth:1 Jens Skousæth m hf g Huseier og Ølhandler 1840 Eids Sogn og Prgj. (Nordfjord)2 Elise Skousæth k Kone g 1846 Hareids Sogn Ulstens Prgj.3 Marie Skousæth k d 1869 Ålesund4 Ole Skousæth m s 1871 ÅlesundI folketeljinga 1900 for Ålesund finn du enkja Elisa Skaugsæth f. 1846 i Hareid i Kipperviggade.mvh Sigurd Eliassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solvår Nergaard

Dette må nok være den rette familien ja! Takker så mye for hjelpen!Har ikke funnet Ole Jensen Skaugseth som utflyttet fra Ålesund,må vel til kirkebøkene for å finne det,tror alikevel det er 'min' Ole som bor på Klingen i N.Trøndelag i 1900FT. Mvh Solvår Nergaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Eliassen

Ole Skaugseth i Klingen er oppførd som fødd i Eid og ikkje i Ålesund. Difor trur eg heller at dette er Ole Peder Johan Skaugset fødd i Eid 11/3/1871, son av Knud Olson Skaugset og kona Oline Knudsdotter - sjå under Døypte i Sogn og Fjordane i Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solvår Nergaard

Ja,det ser visst ut som du har rett i det.Har forsøkt å søke med Skaugseth i alle varianter,og også kun Ole Jensen men uten å lykkes.Han fikk visstnok et barn etter 1900, så han kan heller ikke være død.Jeg er forholdsvis nybegynner i dette å tar gjerne imot flere tips om hvordan jeg kan finne ham,men det må vel kanskje bli Riksarkivet, for å finne ham som utflyttet fra Ålesund, neste nå:)Mvh Solvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.