Gå til innhold
Arkivverket

[#9924] Bergen Glassverk/ kornmølle


Gjest Johan Erland
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Erland

Jeg har fulgt med i innleggene om Bergen Glassverk, men jeg lurer på hva som var der først.Jeg vet at en møller Hansen kjøpte fallrettigene i Fleslandselven, men solgte dem senere til Bergen Glassverk. Dette kan være min tippoldefar, Theodor August Hansen, han skal ha kommet fra Tyskland, eller hans sønn John A. Hansen/ Jørgen August Hansen, f 1843 Fjell prestegjell.Theodor August Hansen var gift med Jørgine Fredrikke Hansen, Bergen, 4/8-1844, Gravdahl, Askøy.Jeg kjenner litt til denne familien, men kanskje vet noen litt mer om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Det er riktig at det var en liten mølle i Fleslandselven før glassverket kom. Det var en John Andreas Hansen som fikk arvefeste på to av fallene i elven i 1858, noen år senere kom også Theodor August Hansen inn på eiersiden. Denne møllen ble nedlagt rundt 1874 da glassverket kjøpte fallrettighetene. Da Theodor August H. giftet seg med Jørgine Fredrikke H. i 1844 er det oppgitt at han var født i ca. 1819 i 'Flokken Ultoster v Altona', mens hun var født ca. 1819 i Bergen. (se Vigde i Askøy her i DA). Jeg tror John Andreas var bror til Jørgine, men noen kilder sier de var brødre, andre at de var far og sønn, så sikker er jeg ikke. Flesland og Sletten Grannelag har utgitt et lite hefte om Fleslands historie fram til 1894, der også møllen er nevnt. Jeg har også noen notater om familien, så dersom det er spesielle ting du er på jakt etter skal jeg se hva jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Erland

Takk for svar. Det ville være fint å få vite noe mer om familien Hansen. Alt jeg vet om dem er hentet ut fra DA. Datteren, Georgine Amalie Hansen var min oldemor, gift med Hans Jensen Holm Erland, 13/7-1873 Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Kort oppsummert er dette det jeg har om familien:Theodor Hans Thomas Hansen, f ca 1819 Slesvig? gift 4/8-1844 Gravdal, Askøy med Georgina Fridricha Hansen, f.15/7-1819 Bergen Barn: Jørgen August Theodor, f. 18/10-1844 Bergen / Gravdal ?, konfirmert 17/4-1859 'Fane', Død 16/2-1871, Bergen. Catrine Amalie, f. ca 1846 Strusshavn/Fjeld, gift ca. 1867 med Carl Johnsen. Jørgine Amalie, f. 22/9-1849 Sælen, Birkeland sogn, Fana pr.gj., konfirmert 11/6-1865 Flesland, Fana, gift 13/7-1873 med Hans Jensen Erland. Petro August Hansen f. 6/12-1852 Bergen / Eidsvåg ?, konfirmert 7/6-1868 Flesland, Fana, gift 16/3-1881 med Marie Kristine Meyer.Det meste er fra ulike baser her på DA. Konfirmasjonen til de to yngste barna har jeg funnet i kirkeboken for Fana (Mini A12). Jeg vet ikke når familien kom til Flesland, men antar det var når møllen ble startet opp i 1858. Jeg har ikke vært gjennom kirkeboken for den perioden, men dersom antagelsen er riktig vil du finne konfirmasjonen for de to eldste barna der. Barna kan følges ganske lenge hva basene her i DA, men jeg har ikke funnet ut hvor det ble av foreldrene etter at de forlot Flesland tidlig på 1870-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Erland

Takk for god hjelp. I følge DA er Georgine Fridricha, 15/7-1819 og John Andreas Hansen, 26/5-1822, søsken. Jeg har lett mer på DA, og kommet noe lengere ned i tid, men ikke fremover. Jeg får lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Jeg har notert noen mulige kandidater/gjetninger. Dersom du legger ut e-mail adressen din her, eller sender meg en mail på vifles@online.no, kan du få det jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Songstad

Georgine Fridricha Hansen er nummer to i en søkenflokk på minst seks. Min tippoldemor var eldst 1816-1849, så kom Georgina Fridricha i 1819, John Andreas i 1822, Hans Christian 1824 (dør året etter), Hansine Christine i 1828 (Hun giftet seg med en Askevold på sine gamle dager og levde helt til 1920), Emanuel (vet ikke når han var født) og så Mathias i 1831. Pernille giftet seg med min fargerike tippoldefar Carl August Ludvig Samuel Hermann fra Halle i Sachsen. Far til denne søskenflokken kjøpte i 1844 Klostergaten 26 som Hansine Christine senere overtok. Hun hadde ingen barn. Søsteren Pernille fikk tre barn men bare min oldemor vokste opp. Jeg har hele hennes etterslekt, men kunne tenkt meg å vite hva dere har på Georgina Fridricha sine forfedre? Kanskje en mail? trulsson@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.