Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Terje Hatvik

[#9926] Ble Lars Olsen Heggland fra Os (f. 23.okt 1887) gift i Bergen??

Recommended Posts

Gjest Terje Hatvik

Jeg lurer på om en slektning på farssiden, Lars Olsen Heggland [evt. Hegland] fra Os, f. 23. okt 1887 i Os, døpt samme sted; giftet seg i Bergen? Og i så tilfelle i hvilken kirke og når??Osingen Lars O. Heggland var maler, senere malermester; og ble etterhvert kjøpmann på Notodden der han hadde fargehandel.Vi vet at han ble gift med en jente fra Bergen, Alida Albertsdtr. Hammersæth, f. 1885; ifølge FT 1900 for Bergen; og at paret dro til Telemark (altså Notodden) en gang rundt 1920. Alida og Lars fikk to-tre barn.Har ikke funnet vigselen i kirkebøkene for Os kirke.Mvh., Terje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Jeg får ikke opplysningene helt til å stemme. Nåtlerske Alida Severine Hammersæth, født 10. mai 1889 i Florø, flyttet til Notodden 23. juni 1912 for å gifte seg med malersvenn Nils Hegland.Vielsen må altså være å finne i Notodden temmelig nær St. Hansaften 1912. Men het brudgommen Lars eller Nils?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Hatvik

Mottatt - og takk for informasjonen. Ja, det er meget mulig at paret ble gift i Notodden og på et noe tidligere tidspunkt enn hva jeg egentlig trodde/antok.Og ja - brudgommens navn var Lars og han var maler, etterhvert også malermester. I alle fall heter ekteparet Hegland i Notodden Lars og Alida senere.Nils Hegland [Heggland] er det nok flere som heter - én relevant kandidat med navn Nils er Lars sin yngre bror; Nils Johan Hegland, f. 1890 i Os. Men han var faktisk gullsmed og flyttet til Oslo og ble gift der, og dét med en helt annen dame enn den ovenfor nevnte nåtlersken Alida Severine.Med mindre hun [Alida] bedrev den snedige tibetanske varianten av Polyandri (mao. der én kvinne har to eller flere brødre til ektemenn samtidig), så er jeg svært tilbøyelig til å tro at 'Nils' rett og slett er en feilføring i kirkeboken for 'Lars' ... presten var kanskje sløv/trøtt?.Jeg kjenner heller ikke til noen historier om brutte forlovelser, opprivende skilsmisser, bigami-skandaler i slekten som evt. kan bekrefte at den anførte 'Nils' virkelig skal være Nils.At Alida var født i Florø overrasker ikke, forledrene hennes var derfra. Men ut fra informasjonen i FT 1900 for Bergen så det vitterlig ut til at hun var født i Bergen.I alle fall, mange takk for nyttige opplysninger. Mvh., Terje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Hatvik

Yngve Nedrebø har naturligvis sitt på det tørre - frk. Hammersæth var selvsagt ikke født i Bergen. Og nå er det altså jeg som er sløv: For FT 1900 for Bergen forteller svart på hvitt at Alida Hammersæth er født i Florø, men hun har riktignok fått et annet fødselsår der enn det Nedrebø oppgir ovenfor.Jeg stoler mest på arkivaren og velger følgelig å holde meg til de opplysninger han skaffer til veie.Terje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Hatvik

Bare for å konkludere:Ifølge Notodden kirkekontor dør kjøpmann Lars Hegland i Heddal ved Notodden den 15. juni 1952, og han blir begravd i Notodden 20. juni 1952. Lars er da enkemann. Kirkekontoret har oppført 1889 som fødselsår for kona Alida.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.