Gå til innhold
Arkivverket

[#9927] Christen Svendsøn med tilnavn Biring i Trondheim


Gjest Jan Engedahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Engedahl

Søker etter opplysninger om en utflytt Eikværing. Christen Svendsøn med tilnavnet Biring som skal ha giftet seg i Trondheim og død samme sted. Christen er trolig født like før 1700. Han skal ha hat barn. Alt av intresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Knut Bryn

Var han virkelig født i Eiker? Jeg kan ikke finne ham blant døpte i Eiker historielags kirkebokdatabase for 1683-1702. Kanskje databasen ikke er komplett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Du har rett i at kirkebokdatabasen ikke er komplet. Dette beror nok bl.a. på at en del av kirkebøkene for Eiker er mangelfulle.Dessverre så vet jeg ikke når han er født. Grunnen til at jeg er ute etter opplysninger om Christens skjebne er at han skal være med i en artikkel om adelsslekten Tordenstjerne. Det fløt noe utvannet blått blod i han årer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, er alltid lurt aa sjekke registrene til Norsk Slektshistorisk Tidsskrift paa http://www.genealogi.no.Der staar Tordenstjerne-slkten nevnt i flere artikler. Kanskje disse artiklene kan peke deg videre? PS! Biring og Biering finnes ogsaa i dette registeret.Hilsen Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Hei Magne Jeg har tidligere lett i gjennom NST (ikke elektronisk) uten å finne 'min mann'. Jeg tror ikke Christens relasjon til slekten Tordenstjerne har vært/er almindelig kjent. Det virker som om selv hans egen slekt, her på Østlandet litt inn på 1700 tallet ikke hadde ordentlig viten om hans skjebne. Så det jeg håpet på her var at noen som har trålet kildene i Trondheimstraktene har slumpet borti Christen, og vil dele denne informasjon med meg. Jeg vet heller ikke om han der opp har brukt navnet Biring. Det er slekten her nede som skrev at han hadde tilnavnet Biring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg har fulgt oppfordringen og trålet litt i de kildene som er samlet av Vigerust & Co og utgitt i heftet: 'Trondhjems borgerskap 1680-1730.' Nærmere bestemt har jeg skummet gjennom 'Manntall over Trondhjems borgere 1722' (ca. 800 navn) og 'Regnskap for Kjøbenhavns brannstyr av Trondheim by 1730' (ca. 1300 navn). Jeg fant imidlertid ingen Christen Biering og heller ingen Christen Svendsen. Han kom kanskje til Trondheim etter 1730?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Hei Knut Fint at det er noen som forsøker. Jeg sitter på jobben og skriver dette (fy fy). Så jeg har ikke tilgang til alle dataene her. Når Christen kom til Trondheim hvet jeg ikke, men hvis jeg ikke husker feil så er han død før 1740, hvor lenge før er uvvist. Hva han livnærte seg av kjenner jeg heller ikke til. Jeg har stilt meg selv spørsmålet hvor presis er det når en Østlening på 1700 tallet sa Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Når kilder fra 1700-tallet forteller at en østledning er flyttet til 'Trondheim', kan det nok være at man mente 'Trondheims stift'. Hadde Christen eller hans familie noen tilknytning til bergverksdriften i Eiker (eller Kongsberg)? Isåfall kunne kanskje Røros eller Meldal være aktuelle steder å lete. Hva er forresten kilden til opplysningen om at Christen dro til Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I manntallet for Røros 1701 finnes en Johannes Biering 12 år som er 'stifsønn' til proviantskriver Anders Aallum. I 1720 er det skifte etter ham (Eirik Strøms nettside). Her nevnes alle hans søsken, blant dem en Christen som oppholdt seg i Christiania. Fant ham i Manntall over Christiania bys borgerskap for 1720 (T. H. Vigerust). Kunne dette ha noen relevans? Fant ellers ingen Biering i kirkebøkene for Røros 1727 - 1767.Jeg kunne selv være interessert i å vite hvem foreldrene til Johannes B. var.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Hei Knut og Astrid Knut: Etter et dødsfall i slekta var det ingen som ønsket å være verge for barna. I den sammenheng legges det frem et innlegg datert 1738 hvor noen av de umyndiges slektninger nevnes bl.a. Christen Svendsøn med tilnaufn Biering, blev gift udj Trundheim og der samme stæds hendød, og efterladt sig børn om hvis tilstand ingen beskafvenhed viides. Astrid: Jeg kjenner Christens søsken, og det er ingen Johannes blandt dem. Utover det så hvet jeg heller ikke noe om Johannes Biering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Iflg. Ovenstads militærbiografier var en offiser ved navn Christian Vitus Biering i aktivitet i Trøndelag på slutten av 1700-tallet. Det er selvfølgelig ikke den personen du leter etter, men navnet finnes i alle fall her. Nå ble jo offiserer flyttet rundt omkring, men denne mannen ser ut til å ha tjent i det Trondhjemske i hele sin karriere. Han var født ca. 1773 og døde i 1821. Han var gift med Elen Maria Kathenkamp, en kjøpmannsdatter fra Trondheim.Han hadde også en samtidig offiser ved navn Henrik Andreas Biering (1771-1823), uten at jeg vet om disse er i slekt.Og så fant jeg litt til: 26/7 1699 var det skifte i Trondheim etter Peder Biering, begjært av enken Anne Pedersdatter. Som arvinger oppgas CHRISTEN BIERING VED MELDAL KOBBERVERK og hans bror.Håper dette kan komme til nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et manntall for Trondheim fra 1687 finner vi Peder Biering i 11. rode. Om ham står det: 'Peder Biering med hans quinde, 4re børn, 2 tiennestefolch'. Peder hadde altså barn i 1687 og sannsynligvis livsarvinger da han døde i 1699. Når Christian Biering ved Meldal Kobberverk er nevnt som arving etter Peder Biering, er vel han helst en sønn av Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har registrert en del personer med navnet Biring / Biering etc i de ulike norske byene, og mesteparten av materialet ligger på min webside www.vigerust.net (Også flere Trondhjemskilder enn de som er utgitt i 'Trondhjems borgerskap 1680-1730', 2000). Dessverre har jeg ikke ordnet til med en søksfunksjon der ennå, men alt innhold skal være tilgjenelig for søk fra google.com. Hilsen Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Jeg har akkurat oppdaget at navnet Bjering er kommet inn i min farmors familie via 3. tippoldemor Berthe Marie Christophersdatter Bjering, født i Fredrikstad i 1810.Nå er jeg ikke sikker på om det er noen forbindelse til Biering, men da jeg har sett navnet skrevet på flere måter så utelukker jeg det ikke. For øvrig er jeg meget interessert i opplysninger om Berthes far Christopher Bjering, om noen skulle ha det. Var han offiser eller noe slikt, mon tro? Jeg har ikke funnet vielsen mellom Berthe og Halvor Larsen (eldste barn født 1837), og heller ikke hvor den fant sted. Om noen av dere som forsker på Biering kommer over noe interessant vil jeg gjerne høre!Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, jeg ser at en Jens Biering nevnes i Bygdebok for Eidsberg og Mysen I, s. 511:Referansen gjelder en fjerding som Biering, som var fut, hadde fått tak i. Kanskje han kan passes inn i puslespillet et sted? Futen nevnes også andre steder i bygdeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Jan Engedahl

Det har begynt å gro mose på denne saken, så jeg prøver med å løfte den frem igjen.Ps. takk for alle svar så langt.Mvh. Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.