Gå til innhold
Arkivverket

[#9929] Asle Amundsen - Lysakereia , Krogstadelva / Buskerud


Gjest Linda Aslesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Linda Aslesen

Ønsker opplysninger om Asle Amundsen født rundt 1830. Han fikk barna: Alfred Aslesen(min tippoldefar), Anton Aslesen, Andreas Aslesen, Maren gift Øen (mormor til Engen-brødrene Alf, Sverre og Kåre).Hvem var Asle gift med og hvor bodde han? Hva het hans foreldre? Finner han ikke i hverken 1865- eller 1900-tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei LindaTing kan vel tyde på at både Asle og kona hans er død før tellinga i 1865. Jeg prøver å trekke enkelte konklusjoner ut av tellinga i 1865 og Familysearch.På Kornløkken i Krokstadelva i Nedre Eiker finner du i 1865, Maren R. Aslesdatter som pleiedatter. Faren i dette huset var faren til Marens mor; Gunnhild M. Klausdatter som ifølge Familysearch gifta seg med Asle 16.mai 1856. - Med andre ord; Maren Regine Aslesdatter bor hos besteforeldra.I Skoger finnes en Anton Aslesen 14 år gammel som fosterbarn hos en Olaus Syversen. Kan kanskje være en sønn av din Asle, men født noen år før giftinga med Gunhild.Ifølge Familysearch er Asle Amundsen sønn av, Amund Aslesen. Asle sies å være 30 år ved giftinga, Gunnhild Marie 23.Gunhild Maria var født 11.okt 1832 og døpt 25 nov samme år. Faren til Gunhild; Claus Amundsen er født i 1802 og han er sønn av Amund Gundersen og Marthe Clausdatter. Dem finner du vel trolig på 1801 tellinga.En arbeidsteori på hvem Claus Amundsen gifta seg med; Vi vet jo at han giftet seg med ei Ragnhild Jørgensdatter - 'stalltips' datter av; Jørgen Bentsen og Gunhild Gulbrandsdatter Loeie. Dette paret gir liv til ei Ragnhild i 1801. Håper dette var til litt hjelp.En titt på kirkebøkene for Eiker vil fort avklare riktigheten av Familysearch-opplysningene, og det anbefales på det....Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Aslesen

Takk for god hjelp, Tor Kenneth! Jeg mener dette kan stemme, men skal trippel-sjekke.Jeg har funnet en Asle Amundsen i 1865-tellinga for Eker. Der er han omgift med Marthe Kristiansd., men har en sønn på 9 år fra 1. ekteskap som heter Andreas Aslesen. Er det mulig at denne Andreas er bror til Anton, Alfred og Maren?Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei igjen.Har rota litt mer rundt i 1865 tellinga. På 'Gaden' i Krokstadelva finner du i 1865 en Asle Amundsen. Denne Asle er gift for annen gang. Nå heter kona Marthe Kristiansdatter. Her bor da en sønn fra Asle Amundsen sitt første ekteskap. En Andreas Aslesen, og han sies å være 9 år.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Fra Kirkebøker for Eiker: Asle Amundsen - Født- 26 Jan 1830 Døpt i Haug kirke, Eiker: 21 Mar 1830 Foreldre: Amund Aslesen og Hustru Mari Halvorsdatter Lysakereie. Berthe Aslesdatter er blant faddernePige Gunild Marie Clausdatter - Horgeneie- alder ved vielse: 23 hennes far: Claus AMUNDSEN Vies til: Ungkarl -Asle AMUNDSEN - Lysakereie- hans alder ved vielse: 26 Hans far:Amund ASLESEN Viet i Haug kirke, Eiker: 16 Mai 1856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Aslesen

Tusen takk for opplysningene fra kirkrbøkene, Jon! Det tyder på at jeg er på riktig spor. Og nå kom navnet Lysakereie fram. Er det en gård de bodde på?Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Lysakereie, betyr en plass som ligger på eiendommen til gården Lysaker. Gården finnes fortsatt i Krokstadelva, Nedre Eiker, Buskerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Asle Amundsen sin første kone, Gunhild Maria Clausdatter døde 29.sept 1859. Han giftet seg oppatt med Marthe Christiansdatter. Barn med Gunhild; 1)Maren Regine f.18.april 1856 gift 23 des. 1879 i Nedre Eiker Kirke med Marinius Andersen.2) Andreas Aslesen f. 12 des. 1857 i Gaden, Krokstadelva, flyttet til Drammen i 1887. 3)Carl Aslesen f. 21.sept 1859 døde to dager gammel.Barn med Marthe; 1) Karl Gustav Aslesen f. 31 mai 1865 Lysakereie -døpt 14 aug i Nedre Eiker Kirke. 2) Anthon Aslesen f. 16. juni 1866 Lysakereie døpt 22 juli Nedre Eiker Krk. 3) Ovidia Aslesdatter f. 23 jul. 1868 - død 28 juli 1868. 4) Gunerius Aslesen f. 1. okt 1878 - død 10 jan 1879.Ettersom du nevnte Engen-brødrene i hovedinnlegget ditt kan jeg jo nevne at avisen Drammens Tidende i dag har en halv side viet karene og spesielt da Alf. 16 ganger amerikansk mester. Kåret til århundrets idrettsmann i Utah, stuntmann i Hollywoodfilmer. Eget museum åpna i det tidligere presse-sentret etter OL i Salt Lake City i sommer.Jeg har noen etterkommere av Maren Regine Aslesdatter liggende å 'flyte'. Disse kan du få, hvis det er av interesse ved å sende en mail til, tallmoen@start.noHilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Aslesen

For meg er dette 17. mai og julaften på en gang! Men jeg lurer på en ting:Etter de opplysninger jeg har er min tippoldefar, Alfred Aslesen, født i 1874 i Drammen og flyttet senere til Oslo og arbeidet som murer. Sønnen Artur er min oldefar (1900-tellinga for Kristiania). Det vil si at Alfred var født før Gunerius? Står ikke han oppført?Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Ole Kristian Ringnes

Hei, leste at Engen-brødrene var nevnt tidligere her, dersom noen ønsker å lese mer om disse finnes det en artikkel her: www.eiker.org/ under @rkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.