Gå til innhold
Arkivverket

[#9935] Anne Volqvartz


Gjest Geir Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse K. Kristiansen

Mener du den Anne Volqvartz som var gift med Hans Kornelius Nibe fra Holm på Dyrøya? Har du lest Dyrøy bygdebok? Det står ingenting om foreldrene hennes der. Hva er det du ønsker å vite? Jeg har prøvd å finne en forbindelse til Volqvartsene i Trhjem, men har foreløbig ikke lyktes. MVH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, riktig. Det er foreldrene hennes jeg er ute etter. Jeg klarer heller ikke å finne noen forbindelse. Mener at Anne Volqvartz ble født på Inderøy. Det står det i folketellingen for 1865. Kan opplyse om at hun er min tippoldemor. Har ikke lest bygdeboka. Men, har planer om å gjøre det. Mange takk for kommentaren.mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej, Troligen är detta inget nytt för er, men namnet Volqvartz är väl så unikt att bärare av detta borde vara släkt med varandra. Vid en sökning (Familysearch) finner jag namnet endast i Danmark och Norge. Mvh, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

I såfall har jeg en Marius Volquarts som er fadder en rekke ganger i Stod i 1690-årene, men jeg kan ikke se at fortsatt er i Stod etter 1700.Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Pettersen

Hei, Olle og Sissil. Ja, jeg har sett i Familysearch. Navnet er spesielt.Ihvertfall i Norge. I Nord-Tyskland er det visst mer vanlig. Det kom en del tyskere til Norge på 1600-tallet i forbindelse med bergverk, f.eks. til Røros.Kanskje Marius er i slekt med Anne. Men, jeg ser at han skriver etternavnet med en s på slutten, mens Anne sitt har en z.Takk for kommentarer.mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Hei!En liten korreksjon: Christopher Hersleb skriver navnet til Marius Volqvartz med s - ikke Marius selv. Du bør ikke ta hensyn til prestens stavemåte, hverken den gang eller i dag. Hvor mange tror du ville skrevet mitt navn med 'i' i slutten hvis de ikke allerede hadde sett det på trykk?Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej, När man studerar de uppgifter som finns om släkten Volqvartz i Norge - på nätet - verkar det väl som om Carsten Volqvartz från Flensburg (1617(?)-1719) är den förste i Norge som bär namnet. (Jämför [url="http://www.nose.dk/Norge/angell2.html>http://www.nose.dk/Norge/angell2.html). Det finns även andra uppgifter om Carsten nämligen med ett möjligen mera rimligt födelseår; 1647 (Jämför

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Da kan det kanskje tenkes at Marchus Aas på Inderøy, som betaler garnisonsskatt i 1629 er en av stamfedrene? Han er ihvertfall den eneste med dette fornavnet i dette området på den tiden.Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Volquart er et fornavn som fremdeles brukes i Schleswig. Volquarts eller Volquartz er etternavn (genitivformen) - Volquarts sønn. I Danmark og Norge også Volquartsen. Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Det er vel ikke så usannsynlig at dette er foreldrene hennes?LenkeAnne kan jo være i tjeneste et sted, uten at etternavnet er oppgitt.Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Pettersen

Mange takk for opplysninger, Olle, Sissil og Astrid. Veldig glad for dem. Her er en del jeg kan bruke.Olle,jeg kjenner til Carstein Volqvartz. Etternavnet brukes som du sier i Tyskland i dag.Astrid, ja, det er et fornavn også. Tenkte ikke på at det kan skrives med u istedenfor v. - Volquart.Ja,Sissil. De du nevner her kan være foreldrene. Men, det er rart at jeg ikke finner datteren (Anne). Hun kan selvfølgelig ha flyttet hjemmefra. Ser at Karen kaller seg for Volqvartsdtr.mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Fant noe som sannsynligvis er et 'villspor'. Nevner det likevel siden de villeste spor av og til fører oss på den 'riktige' vei:Amt: Aggerhuus Prestegjeld: Ascher Sokn: Bærums Jern werk Navn: Anne Kirstine Falqvaasdtr. Alder: 20 Yrke: Lever på eegen HaandMvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej, Tänk vad släktforskning är lärorikt! Genom Astrids och Sissels senaste inlägg bör en del klarna. Förnamnet Volquart torde vara en variant av Folkvard, ett troligen sammansatt namn av Folk (fornty. Fulco) och vard , germansk efterled (av forngermansk warduR = väktare. (Jämför Sigvard). (Källa: Otterbjörk) Fann med ledning av Astrids inlägg ett belägg Lenke. När det nu är klarlagt att Volquart är ett förnamn, samt att det finns en möjlig familj som 'Anne Volqvartz' - 'Født på Inderøy (Inderøe) rundt 1780' skulle kunna tillhöra; frågar jag: Är kyrkböckerna genomgångna eller kanske de inte finns för denna tid? Mvh, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Pettersen

Hei igjen. Mange takk for engasjementet.Astrid, tror det er et 'villspor'. Takk allikevel.Ja, Olle. Hun er visst ganske sikkert født på Inderøy rundt 1790. Gift med Hans Kornelius Nibe fra Tranø (Holm) i 1828. Tror at jeg må undersøke i kirkebøkene for Inderøy hvis jeg skal komme videre.mvh gepe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Fornavnet Volquart (Volquard, Volkvart) ble såvidt jeg kan se introdusert i Norge så tidlig som ca. 1600 av Fogd i Nordhordland 1636-41,1643-49,toller,skriver Bergenhus,fullmekt. Halsnøy kloster -1657 Volquart Brodersen Riisbrich el. Holstein og hans etterkommere. Han hadde ihvertfall 5-6 barn der en eller flere barn i senere ledd bar dette fornavnet. F.eks. het hans eldste sønn Volkvart Volkvartsen (Riisbrich) og var kommisarius i Bergen 1675. Det er ikke usannsynlig at Anne er etterkommer etter en i denne slekten. Ellers var det jo heller ikke uvanlig at folk kalte opp sine barn etter kjente personer på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Her er de notater jeg har om Carsten Volquartsen og hans barn: Carsten Volquartsen f.1647 i Flensburg, Trondhjemsborger, d.1719 i Rødøy, Nordland. Hadde inntekter av Dønnes-godset i Nordland. Gift 1 med Kiersten Marcusdtr. Angell(far Marcus Jacobsen Angell d.1677.) Skifte etter Kiersten d.ca.1686(Skifteprotokoller for Trhjem).Barn i 1.ekteskap: 1.Marcus Carstensen Volquarts f.1678 - d.1720, spr.Ørlandet, forfatter av 'Siælens Luth', g.m.Abel Margrethe Greger fra Tjøtta. 2.Judithe Angell Volquarts f.1676 g.m. Benjamin Dass, visstnok en bror av Petter Dass. 3.Maria Volquarts f.1685.Gift 2 med Karen Hansdtr. Raager. I andre ekteskap hadde han 10 barn, men jeg har ikke notert fødselsår på noen av dem: Hans Volquarts d.1716, g.m. Ane Aletha Danielsdtr. Buchhof, Benjamin Volquarts, Volquart Volquarts, Carsten V., Cathrina, Elsa, Mette Christine, Fredrik, Christine og Ole Volquarts. Kilde Skifteprotokoller for Trhjem, trykt i NST.Når det gjelder Anne Volquart(s)på Dyrøya, så tviler jeg på at hun er født så tidlig som 1780 (både 1793 og 1783 er nevnt i Dyrøyboka), for da ville hun være 47 år når datteren ble født i 1827. I 1822 ble ei Birgitte Volquart fra Trondhjem gift på Dyrøya med Cornelius Nibe, far til Hans Cornelius som ble gift med Anne. Jeg har ikke funnet Anne og Birgitte i 1801, de har ikke brukt navnet Volquarts i den tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Pettersen

Hei, Åse. Kjempefint at du ga meg disse opplysningene. Mange takk.Og takk for kommentar, Christian.mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg kan jo bare føye til at Falquor også er et navn som ble benyttet på Inderøy på 1600-tallet, men jeg har oppfattet det som om Falquor og Volqvarts er to forskjellige navn. Falquor Hansen var vel lensmann en periode i begynnelsen av 1600-tallet. Det står en del om ham i tingbøkene, og jeg har også et skifte etter hans mor. Jeg må innrømme at jeg ikke har koblet Falquor mot Volqvarts, men det høres jo sannsynlig ut at det har samme opprinnelse. Skal sjekke litt mer i løpet av kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej, Det vore onekligen intressant att se vad namnlitteraturen säger om förnamnet med stavningen Volquart (Volquard, Volkvart). Kanske är det som Christian Arentz ovan anger att namnet infördes till Norge 'så tidlig som ca. 1600 av Fogd i Nordhordland 1636-41,1643-49,toller,skriver Bergenhus,fullmekt. Halsnøy kloster -1657 Volquart Brodersen Riisbrich el. Holstein'. Men, kan man utesluta att namnet Folkvard använts i Norge och att stavningen 'förtyskats/fördanskats' av skrivare, som väl ofta kom från den okuperande makten. Som sagt: Vad säger namnlitteraturen; Ex vis E H Lind, Norsk-isländska dopnamn och fungerande namn från medeltiden ... eller andra verk? Och hur är det med stavningen Falquor som Sissel uppger - det vore verkligen intressant om man kunde länka scannade bilder på originalskriften ... Mvh, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Norsk personnamnleksikon sier følgende om navnet Folkvard: m, norr. Folkvards, sms. av Folk -vard 'vaktar, vernar'. Kjent sidan slutten av 1200-t. Truleg lånt frå tysk. Har hatt ein viss tradisjon i Tel (særleg Seljord og Hjartdal), dels skrive Falkor og Falkvor. Elles sjeldan, men fanst m.a. i Troms på 1700-t. Namnet er og kjent frå visa om Falkvor(d) Lommansson i oppskrift frå Tel. Ein sjeldan variant er Volkvart.Olle: Hvis det er veldig viktig for deg å se originalteksten, kan jeg finne den fram senere, men det har jeg ikke tid til foreløpig.Jeg kan imidlertid legge til at det er Christopher Hersleb som omtaler Marcus Volqvarts og at det skrives akkurat slik i alle forekomster. Dette kan utmerket godt bety Marcus Volqvartsson ettersom f.eks. Ole Hansen ville blitt skrevet som Ole Hans.I mine avskrifter forekommer Falquor Hansen kun i tingprotokoller og skifteprotokoller, som Nils Olufsen Wind skriver. Navnet hans skrives akkurat slik i alle forekomstene. Det er skifte etter Falquors mor, Karen Falquorsdatter Storbjørka 07.08.1690. Falquors far er løytnant Hans Henriksen Storbjørka. Det er 5 voksne barn nevnt i skifte, hvorav både Falquor og broren Henrik ved senere anledninger har etternavnet Krej. Min hukommelse når det gjaldt Falquor som lensmann, var nok totalt feil. Han var en ulydig sønn som måtte love å forbedre seg dersom faren ikke skulle gjøre ham arveløs. I følge tingboken så var det nok ikke så veldig store forbedringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.