Gå til innhold
Arkivverket

[#9936] Niels Henrichsen f. ca. 1794 i Walders


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Niels Henrichsen giftet seg i Domkirken i Bergen 12.09.1824 med Laurence Oline Jonsdatter.Ved ekteskapet står det at Niels var født i Walders og farens navn var Henrich Thorsen.Jeg kan imidlertid ikke finne noen Niels i tellingen 1801 med far Henrich Thorsen.Jeg finner en Niels Hendrichsen 7år som fosterbarn på Hedmarken på gården Nordre Ødegaard hos Engebret Larsen og Anne Nilsdatter.Kan noenn hjelpe meg med hvem foreldrene til Niels var og hvor de kom fra ? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg kan legge til en kanskje viktig detalj. Han skriver seg flere ganger som Niels Henrichsen Bøe. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Eilif Røen

Denne Niels Henrichsen Bøe er min tipp-tipp oldefar.Jeg har heller ikke kommet noen vei med ham,så nå lurer jeg på om du fant ut noe mer om opphavet?Mvh.Eilif Røen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Eilif. Nei, jeg har ikke kommet noe videre med Niels sitt opphav.Tror kanskje det er ham jeg fant som fosterbarn i 1801 tellingen.Jeg finner nemlig ikke noen Henr. Thorsen som kan passe i den samme tellingen.Kanskje noen har tilgang til kirkebøkene for Valdres og kan sjekke dåpen i 1794 +/- 2 år. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg henter dette innlegget fram igjen i håp om at noen kan hjelpe meg med å finne hvor Niels ble født og hvem foreldrene hans var. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har prøvet litt i FT og FS. Du skriver at Nils var født ca. 1794, men iflg. ekteskapet så var han 34 år i 1824. Altså fca. 1790.Det finnes flere Hen(d)rich T(h)or(e)sen i 1801.Jeg noterte meg et par navn i farten: Henrik Thorssen 40, Brennesdal i Bøe sogn Eivindvig.Hendrik Toresen 32, Chra. skreddersvenn.(skreddere reiser vel mye)Hendrik Thorsen 44, Kirkebakke Toten.Men det finnes flere.Ser siden at de fikk 4 barn i Bergen, og ved siste barns fødsel i 1836 var han vægter. Jeg finner ikke han eller kona døde i Bergen.Dette var nok i til noe særlig hjelp desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Berit.Takk så mye for hjelpen.I farten finner jeg ikke opplysningen jeg hadde om at han var født rundt 1794.Men om jeg søker på FamilySearch etter Nils Henriksen med far Henrik Thorsen uten å angi fødselsår , så får jeg bare et tilslag på en født i 1739.Tilnavnet Bøe kommer vel trolig fra en gård , og gårder med det navnet finnes over hele landet.I kirkeboka står det imidlertid at han var født i Waldres.Jeg finner imidlertid de heller ikke død i Bergen, eller i 1865 tellingen samme sted. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.