Gå til innhold
Arkivverket

[#9938] Anders Bay gift med Magdalene Love i 1811, Drammen - Hvor kom de fra ??


Gjest Hege Sofie Bull
 Del

Recommended Posts

Gjest Hege Sofie Bull

Finner på Familysearch at Anders Bay gifter seg med Magdalene LOVE (?) 27 Juni 1811 i Bragernes Kirke i Drammen, men finner ikke noen av dem i folketellingen for 1801.. Kan noen hjelpe meg med hvor de kom fra? De fikk iallefall to barn; Anna Cecelie født 1813 og Peter Christian født i 1812.Vennlig hilsen Hege Sofie Bull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei! Med tanke på at Familysearch er en engelskspråklig (amerikansk) database hvor 'Ø' ikke eksisterer, tipper jeg på at damen het Løve/Løwe til etternavn.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Har søkt på 'Bay' i 1801, og finner 1 med dette navnet i h.h.v. Bragernes (Strømsø) og Flesberg, men ingen av dem heter Anders, og det synes ikke å være noen Anders Bay i resten av landet heller. Det er mulig han kan skjule seg et sted uten at slektsnavnet er oppført, det var ikke alltid at de ble det i 1801, har jeg sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

Jeg har søkt i folketellinga for 1801 etter Anders og fant han heller ikke, har prøvd Magdalene og med ulike etternavn (Løwe, Løve, Love)uten å finne spor...Men tusen takk for hjelpen ! Er det noen som har adgang til kirkebøkene for Bragernes i 1811? De giftet seg iflg. Familysearch 27 Juni 1811...Ellers må jeg ty til slekta og høre om de har kommet videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Familysearch har også barna Laurentze Kristine, døpt 14. juni 1816, og Joachimine Catharine, døpt 14. oktober 1818. Moren kalles i alle fire tilfeller Magdalene Braun/Bruun, faren kalles i tre tilfeller Andreas.En Magdalene Bruun, 20 år, finnes som tjenestejente på Bragernes i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

Takk!Jeg har notert et sted at Magdalene heter Brau til etternavn så det kan stemme... Prøver videre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

På familysearch finnes også ekteksapet mellom Peter Christian Løve og Magdalene Brunn 10. november 1809 på Bragernes.Ser også av familysearch (Pedigree Resource File, bidragsyter Per Nermo http://home.online.no/~nermo/slekt/surnames.html ) at Peter Christian Løve skal være født 1747 i København, død 10. oktober 1810. Magdalene Braun skal være datter av Johan Georg Braun og Anne von Hadeln Ramm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

Tusen takk !Det hjalp veldig ! Magdalene har vært gift før og hennes sønn er oppkalt etter hennes første mann.. Takk igjen - nå er jeg kommet langt bakover i slekta !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

Nå har jeg kartlagt Magdalenes slekt langt bakover, men er det noen som kan hjelpe meg videre med Anders/Andreas sine foreldre ? Det ser ut på Nermos søkeside at det slutter med ham, og jeg finner ingen aktuelle hverken på Familysearch eller i FT 1801....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I og med at navnet Bay faktisk finnes representert i Drammen i 1801, ville jeg prøvd å lete der først. Finnes det konfirmert noen Anders Bay der, f.eks.? Faddere til barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge navneregisteret til Norsk Slektshistorisk Tidsskrift skal kjøpmann Andreas Bay være omtalt i bind 9, s. 209:'Slektsoptegnelser vedkommende en norsk militærfamilie Braun.' NST 9 (1944): 202-210.Om artikkelen ikke sier noe om Andreas' opphav, finner du sikkert mer info om Magdalenes slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

I Familysearch (IGI) finnes en Anders Bay, døpt 14.10.1753 på Toten. Kanskje litt for gammel til å gifte seg i 1811, men man vet jo aldri...Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Anders Bay f. 1746, sønn av Jens Christopher Hansen Bay og Ellica Svensdotter f. 1724 Östra Rud, Glava Sverige. Fam. bosatt på Lauvneset i Eidskog. (E.V.s.403/404) Andreas ble i 1763 antatt som underoff., i 1782 opholdt han seg i tysk Holstein som fullmektig på en herregård og var gift. Kan det være herfra Anders Bay som ble gift i Drammen kom fra? Finnes forøvrig ei slektsbok Slektene Bay i Norge av O.Delphin Amundsen, utgitt 1943 på Grøndahl & Søn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Hei. I boka 'Slekten Bay' av O. Delphin Amundsen er denne Andreas Bay nevnt på side 103, og også familien er nevnt her på de følgende sidene. Det står der at han er født ca 1782 i Randers, og døde 14.2.1834 på Bragernes. Så du må nok til Danmark for å finne opphavet hans. Det står at han kom til Bragernes sammen med kjøpmann Elster, og arbeidet hos ham til han begynte som kjøpmann selv. 4 barn, 1 sønn og 3 døtre, er nevnt etter Andreas og Magdalena Braun. Denne boka kan du sikkert få lånt på biblioteket. Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

Tusen takk alle sammen !Takk til Pål - jeg hadde mine mistanker om at jeg måtte til Danmark når det gjaldt denne delen av slekta og !Nå har jeg komnmet et stort skritt videre i å avdekke farmors slekt videre !Takk igjen !mvhHege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.