Gå til innhold
Arkivverket

[#9939] Hvor finner jeg Martine Rygh, Svinevoll Våle i Vestfold?


Gjest Anne-Lise Skillinghaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Hei, er det noen her som kan hjelpe meg til å finne opphavet til min oldemor? Hun het Martine Ryg, og bodde på Svinevoll i Våle Vestfold. Hennes 1. mann het Anton Christiansen, og kom flyttende til Ramnes,(Hvidsten i Fon) fra Høland i 1858. Martine og Anton fikk 3 barn, men Anton døde mens barna var små. Martine giftet seg igjen med Christen A.Ryg, og hun var en meget benyttet kokke. Jeg tror hun ble født ca. 1851 og døde ca 1940.Jeg tar imot alle opplysninger med takk!!Hilsen Anne-Lise Skillinghaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei! Hvis du ikke allerede har funnet henne i FT 1900 - se under gården Hvitsteinstuen i Ramnes. Hun bor sammen med ektemann nr. 2 og sønn Lars Antonsen I FT1900 heter hun Martine Larsdatter, f. 1851, men du finner ingen med det navnet i FT 1865. Derimot finnes to andre muligheter: hhv. 1)Emilie Martine Larsdatter på Dahl østre i Ramnes og 2)Lise Martine Larsdatter på Bettum i Våle. Begge født i 1851. Lykke til videre!Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Hei Kjell,takker for hurtig svar. Det kan være person nr. 2, men kanskje noen her kan bekrefte el. avkrefte dette? Gjerne ytterlige opplysn.Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Solfrid Therese Henriksen

Våle bygdebok bind II Gården Svinevoll side 1005: Anders Christensen Ryg, 1890-1902, flyttet hit fra Haugtuft. Tidligere hadde han bodd på Lille Berg.F. 1848 på Nordre Ryk, d. 1921 på Nygård. av Svinevoll; ektet 1876 Andrine Olette Pedersdatter, Rød i Fon, f. 1853, d. 1910 på Nygård. Videre står det om de ni barna.Elste barnet var Christen: Side 1009 bruksnr. 6 Nygård ..J.Ravndal solgte parsellen s.å for kr. 700 til Anders Christensen Ryg.Se personalia foran.Sønnen Christen Andersen Ryg overtok nygård i 1922 for kr. 2000. f. 1877 på Berg.D. 1934;g.m. enken Elise (Lise)Martine Hvitsten i Fon ¤)F. 1851, d. 1940, 89 år. -Martine var en flink kokke, som ble meget benyttet. Eiendommen ble solgt i 1940.¤)Lise Martine hadde tidligere vært g.m Anton Kristiansen, f. 1847 i Rygge, d. 1885 på Borge. Der ble barna født: 1. Lars Kristian, f.1876, se kollen under N. Nåla.2.Josefine Karense,f. 1879,ektet banevokter anders Andersen Thrane, bor på Bekkevar av Øvre Borge. 3.Mathias Konrad, f. 1882, bodde på Søndre Nåla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Hei Solfrid, og takk for innsatsen. Hadde nesten glemt dette innlegget jeg... Hennes historie fra Svinevoll kjenner jeg litt til. Jeg har også i ettertid funnet hennes foreldre på Bettumholmen i Våle. Der ble hun sannsynligvis født som eldste barn i en søskenflokk på 6. Hennes far het Lars Larsen f. ca 1826 i Våle g.m. Karen Kirstine Gulliksdtr. f.ca 1827 i Ramnes. Dersom det er noen som har ytterlige opplysninger om disse to, eller hennes søster Josefine Annette f. 12.11.1865, så blir jeg meget glad for å høre fra dere igjen. Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.