Gå til innhold
Arkivverket

[#9942] Jon Hansen Hovde, f. 1704 (Modum?), død Skotselv, Eiker nov 1764.


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Vha en smule assistanse har jeg etterhvert kommet fram til at mine 3-tippoldeforeldre Jon Hansen (f.1704?) og Mette Gregersdatter (f.1717) giftet seg i Haug kirke 27.10.1748. Hennes opphav har jeg rimelig på det rene (Wiborg-slekt fra Eiker), men hans opphav har jeg ikke klart å finne ut av. Det eneste sporet er at han het 'Jon Hansen Hovde' (=Modum?) da han giftet seg. Jeg har dessverre ikke spontan tilgang til Modum-bøkene og vet heller ikke om det finnes noe der. Kan noen gi en pekepinn?Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Jeg vil gjøre deg oppmerksom på, at hvis du har opplysningene om at Mette er av Wiborg-slekta på Eiker fra boka om samme slekt av Gulbrandsen og Hauge. Så bør du der som andre steder sjekke dette, da det er en sekundærkilde. Jeg har nemlig oppdaget feil der. NB! Nå sier jeg ikke at dette er feil, men sjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei og takk for svar! Jeg har vært gjennom boka til Gulbrandsen og Hauge om Wiborg-slekta på Eiker og så langt jeg husker er hverken ektefelle eller etterkommere til kaptein Henrich Henrichsens sønn Christen omtalt i det hele tatt. Opplysningene jeg baserer meg på er en blanding av kirkebøkene for Eiker og IGI. Ut fra det finner jeg at Mette Gregersdatters foreldre het Sofie Christensdatter Wiborg og (kammertjener) Gregers Henrichsen.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Ifølge Modumboka b. V er en Hans Pedersen Aamodt (1649-1719) bruker på Hovde gnr. 91, sammen med en Nils Juliussen fra 1694 og noen år framover. En teori verdt å se nærmere på blir vel da om denne Hans Pedersen kan være far til Jon Hansen Hovde. Det bør vel også kunne foreligge et skifte etter nevnte Hans Pedersen rundt 1719.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei igjen! Og takk for tipset! Er en smule amatør når det gjelder skifter, vet ikke engang om jeg klarer å lese dem i original. Foreligger skiftene for Modum i noen form for transkripsjon eller er jeg henvist til filmkopier av originalene?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.