Gå til innhold
Arkivverket

[#9943] Noen som har 1875-tellinga for Eiker / Drammen?


Gjest Linda Aslesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Linda Aslesen

Er det noen som kan gjøre et oppslag for meg i 1875-tellinga for Eiker og/eller Drammen:Alfred Aslesen f. enten 1873 eller 1874. Far het Asle Amundsen og der har jeg fått mye info, men er usikker på MORENS NAVN og hvor hun kom fra. I 1900-tellinga for Kristiania heter hun Frideborg og kom fra Sverige, men min mormor mener hun het Frida og kom fra Norge. Ønsker også å vite hvilken kirke Alfred ble døpt i og når/hvor hans foreldre giftet seg.På forhånd takk!Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Johnsrud

HeiMisforstår jeg deg når du mener at Alfreds mor heter Fridenborg? I følge 1900 tellingen er hun født i 1873 og Alfreds kone. Under kommentarer i tellingen står det 'E: Tilføyd med blyant i Undersaatligt Forhold: Karlstad' så kanskje Karlstad er stedet å lete?Mvh Hanne Johnsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Aslesen

Hei Hanne!Nei, du misforstår meg ikke, men jeg har lett i Karlstad. Problemet er at jeg ikke vet hennes pikenavn og jeg finner ingen som stemmer med hun. Tenkte derfor at det kunne finnes en 'rød tråd' i 1875-tellinga siden hun sannsynligvis bodde der da. Sønnen er jo født i Drammen.Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Her går det nok litt fort i svingene - og enten misforstår dere hverandre, eller så snakker dere forbi hverandre.Sønnen til Fridborg er ikke født i Drammen. Han er ifølge tellinga i 1900 bosatt Kirkegaardsgt 8 i Kristiania og født i Christiania 1896. - Det er mannen til Fridborg, Alfred Aslesen som sies å være født i Drammen 1874.Dersom fødselsåret er riktig bør det være en mulighet for å finne Alfred i 1875-tellinga for Eiker el. Drammen. Høyst sannsynlig i Eiker. Han skal være en sønn av Asle Amundsen og Marthe Christensdatter, men, er foreløpig ikke sett døpt av meg. Resten av Alfred sin søsken ser ut til å være døpt i Eiker.Alfred sin foreldre giftet seg vel en eller annen gang mellom 1859, da Asle Amundsen sin første kone døde og august 1864 da han sammen med Marthe Christensdatter døpte Karl Gustav.Tror du kan glemme å finn Fridborg i 1875 telling for Eiker/Drammen,men ikke utelukk det helt. Alfred og hans hel og halv søsken bør jo være der, og som sagt trolig da i Eiker. Denne tellingen finnes ikke rundt meg for øyeblikket, så det er liten hjelp å få her og nå, men....Se også debatt 9929 - Der er en del søsken av AlfredTor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Aslesen

Hei igjen!Du har nok rett i at det har gått litt fort i svingene! I et øyeblikk tenkte jeg at Alfred var sønnen til Frideborg, men han er jo mannen. Det ble jo bare rot..... Jeg må vel finne ut hvor og når Frideborg giftet seg for å finne hennes pikenavn og sannsynligheten er stor for at det var i Kristiania rundt 1895.Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Aslesen

OK Jon. Takk for hjelpen! Tenkte å skrive et brev til Byarkivet i Oslo og håpe på at de kan hjelpe meg. Det var jo der de bodde den siste tiden.Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.