Gå til innhold
Arkivverket

[#9945] Lars Stephensen f. på Haatuft gard Hamre sogn Holsnøy m.fl.


Gjest Bente Aaris
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Aaris

Hei!Er det noen som kenner til og evt. kan bekrefte om jeg er på rett spor vdr:1.gen. Tømmermand på Alvøen Lars Steffensen f. Hamre sogn Håtuft gard (Holsnøy) viet til Pouline Reiersdtr. 26.sept. 1841, var han søn af Stephen Joensen og Synneve Larsdtr og døpt 5oct. 1818 Hamre sogn iflg. FamilySearch?. Iflg. DA: Konfirmerte i Hamre sogn 1835 21 juni Lars Stephensen 16 ½ år gml. på Haatuft. Far Stephen Jonsen mor Syneve Larsdtr. 2.gen. Iflg. DA: Vielser i Hamre: Stephen Jons. fra Haatuft Gard enkemand viet 2.juli trulovet 24.april 1810 i Mæland til pige Syneve Larsdtr. fra Skindtvet gard. Iflg. DA: Døde i Hamre: Gdmd. Stephen Jonsen fra Haatuft Gard 65 år død 27.05. begr. 03.06. 1834 Mæland Sokn. Iflg. DA: Døde i Meland : Vilkaarsenke på Haatuft Synneve Larsdtr. 77 ½ år død 24.10.1858 begr. 31.10.1858. Iflg.DA: Vielser i Hamre: Ungkarl Stephen Joens fra Haatuft viet til pige Inga Østensdtr. fra Sagstad Gard 24.juni trulovet 10de Maj 1795. Iflg. DA: Konfirmerte i Hamre Drenger: Stephen Jonsen fra Haatuft gard 1790 Domin: Miserecor.Iflg. DA: 1801-telling for 1254 Hammer: Haatuft gard Mæland Sokn: Bonde og gaardbeboer Stephen Joensen 30 år og Inga Østensdtr. hans kone 30 år begge i 1ste ægtesk. (Iflg. DA: Døde i Hamre: Inga Østensdtr. 40 år gml. døde i barselseng 1810 gravferd 4.marts barnet døpt Martha Stephensdtr. døde 2 dager gml. begr. samme dag). I 1801 tellingen boede også på Haatuft gard:3.gen. Bonde og gaardbeboer Joen Stephensen 59 år hans kone Guri Olsdtr. 54 år begge i 1.ægtsk. Ant var de foreldre til Stephen , er der noen som vet noe om det? I FamilySearch er flg. funnet: Stephen Johansen døpt 8.april 1770 Hamre, Hordaland Far Johanis Tufte (kan han være alias Joen Stephensen)? Iflg. DA: Døde i Hamre: John Stephensen på Haatuft 66 år begr. 24.juli 1814En Johanes Steffensen er funnet døpt på Familysearch IGI i Hamre sogn Hordaland 1.nov. 1849 Far. Stephen Bøgetveit, kan det være ham?4.gen????? Kan Stephen Bøgetveit være alias Stephen Olsen på Haatuft gard begr. 68 år gml. 22.mai 1796 viet som enkemand til pige Susanna Nielsdtr. fra Myhrtvedt gard 4.juli 1784 trulovet 2.mai (ant. tj.pige). Stephen Haatufts kone (uten navn) 46 ½ år begr. 1.juli 1787??? Hvem var hun? Susanna Nilsdtr. på Haatuft begr. 31 år gml. 1794.En Stephen Olsen Hamre sogn Hordaland er funnet døpt på Familysearch IGI 30.mai 1728, far Ole Stephensen ant. kan det være ham årstallet stemmer.5.gen.????? Ole Stephensen på Haatuft 71 år gml. begr. 24.juni 1770.Alle rettelser og tilføyelser mottas med glede og stor takk.-- Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Siden jeg selv er fødd og oppvokst i en av nabobygdene til Håtuft, kan jeg kansje gi deg noen enkle råd, uten å komme inn på personene. Haatuft er blitt skrevet av enkelte prester i Hammer som bare Tufte, dermed kan denne Johannis Tufte muligens være Joen Stephensen, selv om fornavnet var noe forskjelligt.Du nevner pige Susanna Nielsdtr. fra Myhrtvedt. Myhrtvedt er nabobygden til Haatuft, så det kan selvfølgelig være muligt.Lykke til videre. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Til Torlef Odland. Takker så meget for opplysningerne. Vet du noe om Skindtvet Gard?, Syneve Larsdatter ant. tjente der ved vielsen, men hun er ant.f. på Sandal gard, hvor jeg har funnet en Syneve Lardtr., som stemmer med alderen.Vi er ikke noe kjennt på Holsnøy,men planlegger nå å ta en tur og gå i fotsporene til min manns forfedre.Er der noen derute som evt. vet hvem der var Stephen Olsens 1.hustru(er).-- Mvh. Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Dersom du sender E-mail adressa di til odlando@online.no så skal jeg undersøke litt i området, og prøve å gi deg litt informasjon. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Ble først lit forvirret av dine opplysninger siden jeg har registret en Lars Stephensen fra Håtuft f. 1804, og med foreldre Stephen Jonsen og Inga Østensdtr. At Stephen Jonsen også hadde en sønn Lars i 2.ekteskap var jeg ikke klar over. ”Min” Lars bodde på Davanger på Askøy. Jeg har Jon Oddsen på Håtuft som en mulig kandidat til å være Stephen Jonsens far. Jeg husker ikke i farten hvorfor jeg har operert med denne teorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Synneve Larsdatter Skintvedt finner du døpt i Manger 08.04.1781 av foreldre Lars Jonsen f. ca 1735 og Jorna Larsdatter f. ca 1735. De får 4 barn døpt når de bor på Skintveit i årene 1775 - 1785. Under FT 1801 bor de på gården Hofmandstved i Herlø sokn og prestegjeld i Manger. Skintveit ligger på øyen Holsnøy, idag Meland kommune. Tidligere Manger kommune. Fra Håtuft til Skintveit er det ca 5 km.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Til Otto Ottesen!Ja, det er mange Steffenser på Holsnøy. Har godt set din Lars død på Askøy f. 1804. Hvis du søker i Digi på :Konfirmerte i Hamre 1750-1900 og på Gardnavn Haatuft, vil du se at Stephen og Inga fikk 2 Lars'er konfirmert henh. 1817 og 1822, deres dåper er også reg. din er ant. han i 1822 døpt 20.aug. 1806. Der vil du også finne flere av Stephens børn med henh. Inga og Syneve vores Lars i 1835. Hvis du søker i Digi 1801-telling for 1254 Hammer og Gard: Haatuft vil du se Stephen Joensen var 30 år hans kone Inga Østensdtr. likeså og de hadde børnene Østen 5 år og Joen 3 år. (Østen har jeg funnet død som gårdmann på Hjertås 34 år gml. 26.11.1833). I 1801-tellingen vil du også finne Joen Stephensen 59 år og Guri Olsdtr.54 år begges 1ste ægtsk.med børn Abel 18 år og Ingebor 14 år,boende samme sted som Stephen Joensen, så det er vel liten tvivl om at de må være foreldrene til Stephen, desuten får han en datter Guri som døde 10 1/2 år gml., da var han selvejende gårdmand på Haatuft. På Digi kan du søke Døde i Hamre og finne flere opplysninger. Vores Lars døper da også 1.fødte Hans Steffen i 1841 og en søn Lars Østen Martin i 1852. Hvor du har Jon Oddsen fra vet ikke jeg, men finner ingen med det navn på Haatuft i 1801-tellingen ;-).Til Johan Ludvig Kvamme.Takker så meget for opplysningerne og du holder oss på rett spor med Synneve Larsdatter, det forklarer også at hun får en datter Jorna konfirmert 15 år gml.1832 20.mai i Hammer Sogn :).-- Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Ifølge sjeleregisteret for Hamre prestegjeld fra cirka 1775 finnes ikke ekteparet Jon Steffensen og Guri Olsdatter. Jeg finner heller ikke vielsen deres i Hamre eller Askøy og Manger som var naboprestegjeldene. Derimot finner jeg en vielse på Voss: Jon Stephensen Grevle gift 29 oktober 1765 med Guro Olsdatter Bøe. Det kan trolig være dem som er flyttet til Håtuft etter 1775. På midten av 1700-tallet og utover var det flere vossinger som flyttet til Nordhordland. Til slutt vil jeg presisere at dette er en teori fra min side. Lykke til videre, mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Til Kenneth Bratland!Takker så meget, det høres trolig ut, og må nok prøves. Iflg. FT:1801 var Joen Stephensen på Haatuft 59 år(f.1742)ved sin død 1814 66 år gml.(f.1748), nå kan vi jo ikke regne utfra det, men hvem mon så er den Stephen Johansen døpt 8.april 1770 (vores Stephen var 30 år i FT:1801)og hvem var Johanes Steffensen døpt 1.nov. 1749 begge i Hamre? er der faddere notert ved de dåpene? (for å bruke utelukkelsesmetoden), ja, det er nok mange spørsmål der må prøves, hvis det går.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Dette er hentet fra gårds- og ættesogene for Voss av Kindem. Jon f. 1747 på Grevle av foreldre Steffen Mikkelsen og kona Kristi Olsdatter. Han ble gift i 1765 med Guro født 1743 på Bø i Tjukkebygdi av foreldre Ole Monsen og Abelone Tormodsdtr. Alderen for begge to passer i hvert fall med det du har funnet på DA. Det står ikke noe om hvor Jon og Guro ble ut av. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Forøvrig er Johannes Stephensen døpt 1 november 1749. Foreldrene hans var Stephen Ludvigsen Hordvik (1728-1799) g. 1749 m. Kari Knutsdatter Bogetveit (født 1728). Disse bodde på Bogetveit i Åsane (sogn under Hamre prestegjeld) fra 1749 og er og nevnt der i sjeleregisteret fra Hamre i 1775. Jeg tror derimot ikke at denne familien har noe med familien din på Håtuft å gjøre. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Bente Aaris

Til Otto Ottesen!Kan nå fortelle deg at du ant. har funnet Jon Oddsen i 'Gard og Ættesoga for Alenfit' iflg. Torleif Odland der har studert i denne.At Stephen Joensen's foreldre er Joen Stephensen og Guro/Guri Olsdtr. er nå sikkert og de kan være det parret viet i VOSS,som Kenneth Bratland har nevnt og skrevet om,de fikk da også en son døpt Abel,(mor til Guro kan så godt være Abelone).Joen Stephensen overtok bruket på Håtuft etter Jon Oddson ca.1780 iflg. panteboka og Geir Kleiveland, Jon Oddsen var oppr. også fra Voss, og det kan være en forbindelse her, uten at jeg har funnet den endda.Til Kenneth!Hei igjen, takker så meget for din hjelp, har nå hadd kontakt med Geir Kleiveland, han kunne da fortelle at Joen Stephensen overtok bruket på Håtuft etter Jon Oddsen oppr. også fra Voss, har nå sendt en forespørsel om hjelp til å se etter dem i Voss kirkebok på Arkivforum.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Breistein

Jeg har Jon Oddson Haatuft.G.m.Live Torbjørnsdtr.Rykke (1712-1767)i Vangskrk.på Voss i 1737.Jon Oddson var fra Graue.De fikk datteren Kari i 1756.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Ja, det er han du kan lese mere om i 'Gard og Ættesoga for Alenfit'.Prøver å finne om der var en evt. forbindelse til Joen Stephensen og Guri/Guro Olsdtr. annet enn de overtok Haatuft etter Jon Oddsen, og de ant. også er fra Voss.Har funnnet en mulighet og den kan være Rykke/Ryche/Rycke i Voss.Dersom det er 'vår' Guri f.1743 og hennes foreldre var Ole Monsen og Abelone Tormodsdatter ble de viet 2.påskedag 1734 i Voss, han var fra RYCHE hun var fra Bøe. (Ole Monsen g.2.g. som enkemand 6/6 1758 til Gurie Henrichsdtr. fra Sætre).I Militært manntall Voss 1722 finner vi hos lægdsmann Torbjørn Davesen Øvre Ryche: Ole Monsen fra gard Nere Rycke 18 år tjener på Tveite,i capt. Meidels Compagnie.Ant. er Torbjørn Davesen far til Jon Oddson's første hustru Liive/Liva Torbjørnsdtr. Det skal være skifte etter henne 13.april 1767 på Titland? (Hvor hørte det til? noen som vet?) (Funnet Torbjørn Ryche d. 1739 64 år gml.)Kan det være der forbindelsen er, kan Ole Monsen's far være en Mons Davesen?Eller: Funnet i samme manntall ant. var Joen/Jon Oddsen's far lægdsmand Aad Gullicksen Nere Grove 48 år jordemand (i 20 år) andre søsk. til Jon Oddsen kan være: Gullick Aadsen 18 år- Størck 16 år - Knud 13 år. (Ant. var Jon et par år yngre og derfor ikke med i det militære manntall, det ser ut som de ble innskrevet når de var 12 år).Men en Ole Gullichsen 16 år fra gard Nere Ryche var også innskrevet (samme gard som Ole Monsen), kan det være noe med Gullichsen?Ja, jeg vet det ikke, men det kan jo være sådan, er det noen som vet?Har ikke lest Vossbok av Kindem endda, mon tro det kan være noe deri som kan belyse saken?Mvh. Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Titland hører til Sæbø sogn i Manger prestegjeld. Ifølge Alenfitboken bygslet Jon Oddsen et bruk i gården Seim i 1755. Han var videre gift med Liva Torbjørnsdatter Øvre Rykke (ca. 1712-1767). I 1760 kjøpte han Titland. 13 april 1767 ble det holdt skifte på Titland etter Liva Torbjørnsdatter. Samme år giftet Jon Oddsen seg opp igjen med Anna Olsdatter Selevoll, Hamre, og da hadde Jon flyttet til Håtuft, Meland.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Til Kenneth!Har nå funnet Liva's død i Manger og Jon Aads. vielse i Hamre med Anna Olsdtr.Har du mulighet for å se etter i 'Vossaboki' Øvre og Nere Rykke/Ryche Gard, hvem der bodde der, og om der evt. var en forbindelse til Øvre Grove/Graue Aad Gullicksen, han ant. var far til Jon Oddsen.Har også funnet vielsen til ant. Joen Stephensen's foreldre 29.mars 1728 Soldat Stephen Michelson og Kristi Olsdtr. Han var da fra Sæve (ant. tj. han der) hun fra Dolve. (Joen og Guro har da også en datter Christi til konf. i Hamre 1787). Funnet i Militært manntal Voss 1722: Stephen Mickelsen fra Grefle 19 år innskrevet hos lægdmann Mickel Olsen Grefle (ant.var det hans far)44 år jordemand begge i Capt. Barchlais Compagnie. (Jon Stephensen var også f. på Grevle da han ble viet 1765 til Guro). Alt tyder på det er dem, men trenger å finne en bekreftelse.Mvh. Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.